دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1395 - 17:04

ابوترابی: انتخابات، مجرای حضور مردم برای اداره کشور است

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتخابات، مجرای حضور مردم برای اداره کشور است، تصریح کرد: برای حضور در عرصه اقتصاد، در وهله اول باید در عرصه‌های سیاست حضور داشته باشیم؛ چراکه امید به آینده ایران و شکل‌گیری برنامه‌های اقتصادی بزرگ، به خاطر استقلال و اقتدار سیاسی امروز است و فقط با تکیه بر این اقتدار می‌توانیم به سمت آینده خود حرکت کنیم.
کد خبر : 79818

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد پیش از ظهر امروز در همایش «اقتصاد مقاومتی؛ انتظارات و راهکارهای پیش رو» در زنجان اظهار کرد: مردم باید در همه عرصه‌های زندگی حضور داشته باشند و جامعه را اصلاح کنند و مهم‌ترین عرصه نیز عرصه سیاست است. در واقع، انسان برای اصلاح جامعه باید اولین گام را برای خلق نظام سیاسی صحیح بردارد؛ چراکه قدرت سیاسی راه را برای نیل به کمال و سقوط هموار می‌کند و اگر امروزه دنیا نیز در مسیر کمال حرکت نمی‌کند، به این خاطر است که صاحبان قدرت سیاسی در جهان، در مسیر عدالت و اصلاح جامعه قدم برنمی‌دارند.


نایب‌رئیس اول مجلس با تاکید بر اینکه نابسامانی‌های امروز جامعه، ثمره حاکمیت قدرت‌های سیاسی فاصله‌ گرفته با ارزش‌های انسانی است، افزود: رهبر معظم انقلاب ریشه مفاسد امروز دنیای اسلام را در قدرت فاسد حاکم بر جهان می‌بینند. از این‌رو، در برابر نظام سلطه احساس مسئولیت می‌کنند. در حالی که مردم ما، خودشان سرنوشت خود را رقم می‌زنند و ما از نظام سیاسی برآمده از اراده ملت برخورداریم.


وی خاطرنشان کرد: چین رشد اقتصادی قابل قبولی دارد اما مردم آن کم‌ترین نقشی در اداره کشورشان ندارند. از این‌رو، نظام حاکم بر چین بدون شک ماندگار نخواهد بود. در واقع، دست‌یابی به نظام سیاسی مردم‌سالار، سهل نیست و فقری که کشور چین در آن به سر می‌برد، با سرمایه‌ای که دارد قابل مقایسه نیست؛ چراکه فقط در سایه نظام سیاسی مقتدر، می‌توان نظام اقتصادی مبتنی بر اراده ملت را خلق کرد.


ابوترابی‌فرد یادآور شد: متاسفانه ما تاکنون برای آفرینش این نظام اقتصادی که مبتنی بر دانش و ثبات باشد، قدم‌های اساسی برنداشته‌ایم. در حالی که باید راه را برای ارائه خدمت به مردم هموار کنیم و به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شویم. البته این مهم با فروش سرمایه‌های تجدیدناپذیر محقق نمی‌شود و باید در مسیر درآمدهای مالیاتی ماندگار مبتنی بر تولید حرکت کنیم.


وی با اشاره به این‌که مشکلات پیش روی اقتصاد ملی امروز، با تحریم آغاز نشده و با پایان تحریم نیز به اتمام نمی‌رسد، تاکید کرد: اگر این خطای راهبردی را ادامه دهیم و ریشه مشکلات اقتصادی را در تحریم جستجو کنیم، نمی‌توانیم به مسایل موجود نگاه جدی داشته باشیم. علاوه بر این، مدیرانی که برای رده‌های مدیریت تحت امر خویش احترام قایل نیستند، هرگز موفق نخواهند بود. از این‌رو، باید بر اساس آموزه‌های قرآن، همچنین عقل و شرع به اجماع و اقناع یکدیگر کمر همت ببندیم.


ابوترابی‌فرد افزود: فعال اقتصادی زمانی می‌تواند عنصر موفقی باشد که اولا رده‌های مدیریتی خود را از افراد لایق انتخاب کند و ثانیا با نظر مشورتی آن‌ها قدم بردارد. این در حالی است که ما در این عرصه با نقاط مطلوب فاصله داریم. همچنین، فاصله با دانش و علم از دیگر مواردی است که منتج به رنج کشیدن عرصه اقتصاد شده است. در واقع، انسان‌های تربیت یافته دنیا را می‌سازند، خودرای نیستند، با صاحبان فکر و اندیشه مشورت می‌کنند، علم‌محورند و حرکات‌شان مبتنی بر دانایی است. به عبارتی، علم، مرز نمی‌شناسد و اقتصاد دانایی‌محور مسیر اقتدار را فراهم می‌کند.


نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به این‌که ما باید همیشه در مرز علم حضور داشته باشیم، ادامه داد: امروزه مجامع علمی و دانشگاهی ما از سوی فعالان اقتصادی تحت فشار نیست و صنعت و سیاست، باید دانشگاه‌ها را برای پاسخ‌گویی به نیازها تحت فشار قرار دهد؛ چراکه اگر کشوری تولید علم داشته باشد، به طور قطع اقتصاد قوی‌تر و بزرگ‌تری نیز خواهد داشت.


وی تصریح کرد: اوایل انقلاب تصور مردم و مسئولان این بود که مدیریت همه فعالیت‌های اقتصادی باید دولتی شود. در مقابل، غرب می‌داند که برای مرگ یک انقلاب، باید حجم دستگاه‌های دولتی آن کشور را بزرگ کند. در واقع، هرچه ادارات دولتی ما بزرگ‌تر شد، به همان میزان بر مشکلات‌مان افزوده شد و امروزه درآمد واقعی کشور، فقط می‌تواند پاسخ‌گوی هزینه‌های قطعی باشد و دیگر منابعی برای این‌که در خدمت اقتصاد قرار بگیرد، وجود ندارد.


وی تاکید کرد: متاسفانه هیچ‌کدام از ما به تولید ثروت فکر نکردیم و در طول سال‌های گذشته، فقط افزایش هزینه داشتیم. در حالی که برای اصلاح امور، دستگاه‌های اجرایی کشور باید متناسب با وظایف حاکمیتی کوچک شود و وظایف غیرحاکمیتی به مردم سپرده شود؛ چراکه حجم بزرگ دولت مانعی در برابر شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی است. البته در وهله اول باید با برنامه‌ریزی و گام به گام پیش رفت.


ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: امنیت امروز ایران ثمره مشارکت مردم و اقتدار دفاع عزت‌بخش جمهوری اسلامی است. همچنین، خوشبختانه ایران در مسیر تولید علم و تبدیل دانش به فن‌آوری، قدم‌های بلندی برداشته و از نظر وحدت ملی و انسجام اسلامی جایگاه فاخری دارد. علاوه بر این، تربیت نیروهای انسانی عالم نیز از دیگر مزیت‌های امروز ایران و از ارکان نیل به رشد اقتصادی به شمار می‌رود. در واقع، نظامی که قدرت بزرگ سیاسی محسوب می‌شود باید قدرت بزرگ اقتصادی نیز باشد و ما می‌توانیم با تکیه بر این سرمایه‌ها، اقتصاد بزرگی خلق کنیم. منوط بر این‌که اقتصاد مقاومتی را نقشه راه خود بدانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته