دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1395 - 11:15
آخوندی در نشست با مسئولان شرکت‌های هواپیمایی مطرح کرد

تأکید بر افزایش سرمایه‌ ایرلاین‌ها/ تبدیل فرودگاه امام به لجستیک پارک

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر افزایش سرمایه‌ ایرلاین‌ها تا مهلت تعیین شده گفت: در این زمینه بسیار سخت‌گیر هستم و شرکت‌های هواپیمایی باید دنبال تأمین سرمایه‌ باشند.
کد خبر : 79100

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی در نشست با مسئولان شرکت‌های هواپیمایی به همران مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: شش ماه برای اعمال دستورالعمل حداقل کفایت سرمایه فرصت خوبی برای ایرلاین‌هاست.


در این نشست که با حضور علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی و رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور برگزار شد٬ مسئولان ایرلاین‌ها دیدگاه‌ها و نظرات خود را راجع به تعدیل رقم حداقل کفایت سرمایه شرکت‌های هواپیمایی یا تعویق زمان اجرای آن٬ افزایش امکان زمان پرواز تا یک بامداد در فرودگاه مهرآباد٬ راهکار حل مشکل پارکینگ در فرودگاه مهرآباد٬ برابر شدن شرایط پروازی ایرلاین‌های خارجی با ایرلاین‌های ایرانی اعم از پرداخت عوارض در مبدأ و مقصد٬ انتقال قسمت نظامی فرودگاه مهر‌آباد به فرودگاهی کم پرواز٬ مشکلات لیزینگ هواپیما٬ فاینانس و بیمه و توجه به حوزه هلی‌کوپتری مطرح کردند.


همچنین رحمت‌الله مه‌آبادی درباره وصول مطالبات شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی از ایرلاین‌ها و نحوه رفتار با ایرلاین‌هایی که نسبت به تعیین تکلیف بدهی‌ خود اقدام نکردند٬ ساماندهی پارکینگ‌های هواپیما در فرودگاه مهرآباد و انتقاد از عدم پرداخت عوارض فرودگاهی اخذشده از مسافر به شرکت فرودگاه‌ها از سوی ایرلاین‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.


علی عابدزاده نیز درباره برنامه‌های این‌ سازمان برای تقویت صنعت هوانوردی کشور٬ اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف بدهی ایرلاین‌ها و حمایت از ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان مباحثی را مطرح کرد.


بعد از طرح مباحث یادشده آخوندی ضمن تشکر از فعالیت‌های شرکت‌های هواپیمایی در ایام نوروز با وجود کمی و کاستی‌های پیش آمده مثل برخی تأخیرهای ایجاد شده٬ گفت: صنعت هوانوردی ایران برای توسعه کشور می‌تواند یک پیشتاز توسعه باشد و به همین دلیل در این‌باره وقت می‌گذارم و توجه جدی به تأمین زیرساخت‌های این حوزه دارم.


وی ادامه داد: کارهای بسیار بزرگی برای توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاه‌های کشور در حال انجام است که به تدریج قراردادهای آن منعقد و اجرایی می‌شود؛ همچنین در حوزه سیستم‌های هوانوردی و ناوبری نیز اقدامات خوبی در حال انجام است. یکی از این اقدامات در سفر وزیر حمل و نقل فرانسه نهایی شده که قرارداد خرید ۳ دستگاه رادار برای نصب در فرودگاه‌های مهر‌آباد٬ شیراز و بندرعباس میان شرکت فرود‌گاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت تالس فرانسه به امضا رسید و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.


آخوندی فرودگاه امام خمینی (ره) را یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری خواند و افزود: اواخر سال گذشته بود که این فرودگاه به عنوان منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی به سرمایه‌گذاران معرفی شد. حتما برای دسترسی به فرودگاه امام‌خمینی (ره) علاوه بر آزادراه تهران-قم مسیر دیگری از کمربندی جنوب‌غربی تهران از سمت چرم‌شهر و آبیک در نظر می‌گیریم تا تمام افرادی که به سمت فرودگاه عزیمت می‌کنند، بتوانند بدون ورود به تهران به فرودگاه دسترسی داشته باشند.


این عضو کابینه دولت یازدهم با تأکید بر اینکه حتماً یک دسترسی ریلی ویژه و جداگانه‌ نیز برای فرودگاه امام خمینی (ره) در نظر گرفته می‌شود٬ اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این فرودگاه به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی و تجاری به یک لجستیک پارک تبدیل شود.


وی با بیان اینکه مفهوم حمل و نقل چندوجهی با محوریت صنعت هوانوردی در فرودگاه امام دنبال می‌شود٬ افزود: در ادامه این فرودگاه از طریق ریل به بنادر کشور متصل خواهد شد بنابراین سرمایه‌گذاری عمده‌ای در فرودگاه امام در حال انجام است.


وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: البته اقداماتی نیز برای امور کوتاه‌مدت و فوری‌تر در حال انجام است و امیدواریم در فصل پاییز ترمینال سلام آماده شود تا فرودگاه امام (ره) از این وضعیت نابه‌سامان خارج شود؛ همچنین امیدواریم خود ترمینال موجود این فرودگاه نیز با اصلاحات جدید بیش از پیش فعال شود.


وی با تأکید بر اینکه فقط بحث حمل و نقل مطرح نیست بلکه موضوع و هدف توسعه ملی کشور است٬ تصریح کرد: فرودگاه‌های کوچک نیز با اضافه شدن ناوگان ATR به ناوگان فعلی و هواپیماهای برد کوتاه فعال می‌شوند و این مسئله برای توریسم و گردشگری نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.


آخوندی رشد صنعت هوانوردی را در دنیا بسیار پرشتاب ارزیابی کرد و گفت: البته در کشور ما نیز این صنعت در قیاس با سایر مدهای حمل و نقلی رشد مناسبی داشته است؛ در عین حال این انتظار وجود دارد که در این بخش سرمایه‌گذاری‌ها چه سرمایه‌گذاری دولتی و چه سرمایه‌گذاری خصوصی بیشتر شود. حس من این است که بخش خصوصی ایران هنوز تصمیمی برای سرمایه‌گذاری نگرفته و این جهت همراهی و همپایی با بخش دولتی نیست. البته اتفاقی رخ نخواهد داد و وقتی تقاضا در بازار وجود داشته باشد، بازار مشتری خود را پیدا می‌کند اما انتظاری که من داشتم این بود که در این مدت حداقل ۱۰۰ هواپیمای جدید به صورت لیز (اجاره و اجاره به شرط تملیک) وارد کشور می‌شد.


وی اظهار کرد: همه شرکت‌های لیزور موجودی دارند که ممکن است، عملیاتی کردن این موجودی‌ها در چندماه دیگر باشد اما هنوز هیچ شرکت هواپیمایی غیردولتی ایران در بخش لیز اقدامی نکرده است. در اینجا ما در برابر مردم و دولت نمی‌توانیم به صورت قرص و محکم از آنها دفاع کنیم.


آخوندی با بیان اینکه برای توسعه صنعت هوانوردی مدیریت بازرگانی لازم است٬ عنوان کرد:هرچه فشار سیاسی باشد، من تحمل کرده‌ام و می‌کنم و نگران حرف‌هایی که در رسانه‌ها و صدا و سیما مطرح می‌شود٬ نیستم. این صنعت باید در همه بخش‌ها، هم در بخش فروش٬ هم در سایر بخش‌ها اقتصادی باشد. صنعتی که به جایی متکی باشد آن صنعت امکان رشد درازمدت ندارد.


وی یکی از مباحث مهم تجاری‌سازی صنعت هوانوردی را کفایت سرمایه عنوان و اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید دنبال تأمین سرمایه‌ باشند ۶ ماه برای اعمال دستورالعمل حداقل کفایت سرمایه فرصت خوبی برای ایرلاین‌ها بود و هست. ما به ملت تعهد کردیم که صنعت هوانوردی را توسعه دهیم و قاعدتاً باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد و با جدیت در این بخش پیش رفت.


وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع مطرح‌شده در این جلسه از سوی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مبنی بر انتقال بخش نظامی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه کم‌ترافیک‌تر نیز گفت: در این‌ باره طی جلسه‌ای با وزیر دفاع باید این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.


وی افزود: درباره فاینانس و بیمه نیز چنانچه شرکت‌های هواپیمایی دنبال کار باشند حتماً از آنها حمایت خواهیم کرد و اگر به مورد و مشکلی برخورد کردند، آن را به وزارت راه و شهرسازی اطلاع دهند تا از آنها حمایت کنیم.


آخوندب اظهار کرد: درباره موضوع سوخت‌گیری نیز پیگری‌هایی انجام خواهم داد تا به نتایج خوبی برسیم. همچنین درباره اینکه ایرلاین‌های ایرانی شرایط منصفانه‌ پروازی در مقایسه با ایرلاین‌های بین‌المللی داشته باشند نیز به عنوان مدافع صنعت هوانوردی ایران حتماً اقدام خواهیم کرد.


وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: درباره دستورالعمل‌های هلیکوپترهای امداد و نجات اقدامات خوبی در بخش استاندارد پرواز در حال انجام است تا در این‌باره نیز تصمیم‌گیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب