نمایندگان با رأی قیام و قعود، بخش هزینهای هدفمندی یارانهها را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، پس از وارد شدن مجلس به بخش هزینهای تبصره 14 لایحه بودجه سال جاری که محل هزینهکرد درآمدهای یارانهای را مشخص میکند، محمدباقر نوبخت اعلام کرد که بین بخش هزینهای و درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه سال جاری مغایرت وجود دارد و افزود: در تبصره 14 در بخش هزینهای بیان شده 48 هزار میلیارد تومان درآمد یارانهها صرف پرداخت تسهیلات اشتغال با اولویت خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی شود.
نوبخت: موارد متعددی از قانون هدفمندی یارانهها در تبصره 14 نادیده گرفته شده است
وی افزود: با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانهها میبایست منابع درآمدی آن مشخص میشد، در جلسه گذشته با وجود مخالفت دولت به بخش درآمدی این تبصره، مجلس به آن نظر مثبت داد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی ادامه داد: در بخش هزینهای در گزارش کمیسیون تلفیق، اولویت با ارائه تسهیلات به بخش افراد تحت پوشش کمیته امداد در نظر گرفته شد، با این وجود موارد متعددی از قانون هدفمندی یارانهها در این تبصره نادیده گرفته شده که از جمله آن میتوان به نظام تأمین اجتماعی، طرح تحول سلامت، بخش انرژی، تأمین هزینه مسکن، اصلاح ساختاری واحدهای تولیدی و گسترش حمل و نقل اشاره کرد.
اشکال نگارشی لاریجانی و مصباحیمقدم به یک تبصره
در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به اظهارات نوبخت گفت: در این تبصره یک مشکل نگارشی وجود دارد که آقای مصباحیمقدم نیز نامهای در پی آن ارائه دادهاند، در بند الحاقی 4 این تبصره آمده است که منابع حاصل از این تبصره صرف پرداخت تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرد.
نوبخت در ادامه گفت: اگر همان مسائلی است که در صدر تبصره آمده مبنی بر اینکه درآمد حاصل از هدفمندی یارانهها صرف پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع شود و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام شود، صحیح است چراکه این موارد شامل همان مسائلی میشود که در قانون هدفمندی یارانهها آمده است.
دفاع سخنگوی کمیسیون تلفیق از گزارش کمیسیون
اما، محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 95 کل کشور در دفاع از گزارش کمیسیون گفت: این موضوعات در کمیسیون بحث شد، مواردی که مورد تأکید قرار گرفت موضوع بیمه عشایر یا کسانی بود که جا ماندهاند، مسئله بیمه عشایر در تبصره الحاقی 9 آمده است، همچنین مشکل کسانی که جا مانده بودند بر اساس پیشنهاد مندرج در پیوست شماره 13 حل شد.
وی افزود: ما در کمیسیون تلفیق بسیاری از مسائل را مورد بحث قرار دادیم ولی نمایندگان بر روی بحث اشتغال نظر داشتند و هیچکدام از پیشنهادها رأی نیاوردند، منظورمان از مصارف بخش تسهیلات مربوط به حذف دهکها بود نه اینکه کل درآمد هدفمندی یارانهها در حوزه اشتغال هزینه شود.
پس از آن لاریجانی گفت: شما در متن بند الحاقی آوردهاید که منابع حاصل از این تبصره صرف اشتغال شود در صورتی که باید منابع حاصل از بند الحاقی 1 در آن قید میشد همچنین در قانون هدفمندی یارانهها موضوع حمل ونقل عمومی و بسیاری از مسائل دیگر گفته شده که در این تبصره دیده نشده است.
پور ابراهیمی در پاسخ به لاریجانی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق غیر از هزینه در بخش اشتغال و تولید، هزینه کرد در بخش دیگر را قبول ندارند و بر اشتغال تأکید دارند.
وی افزود: ما با اصلاح بند الحاقی 1 موافقیم ولی با بقیه تغییرات موافق نیستیم البته اگر جزئیات مصارف اشتغال مشخص شود نیز قبول داریم.
ارجاع تبصره برای رفع ابهام
سپس علی لاریجانی تصمیم گرفت برای رفع ابهامات تبصره 14 در بخش هزینهای آن را به کمیسیون ارجاع دهد از این رو این موضوع را در میان نمایندگان به رأی گذاشت و وقتی که دید دستگاه رأیگیری مشکل فنی دارد، گفت: پیشنهاد ارجاع به کمیسیون را به صورت قیام و قعود در میان نمایندگان به رأی میگذاریم و هر کس که با این پیشنهاد موافق است قیام کند.
تعداد زیادی از نمایندگان با قیام با این پیشنهاد موافقت کردند.
لاریجانی پس از موافقت نمایندگان با ارجاع بخش هزینهای هدفمندی یارانهها به کمیسیون تأکید کرد: کمیسیون تلفیق امروز میخواهد راجع به مصوبه بنزین تصمیمگیری کند، این بخش را نیز مورد بررسی قرار دهد. همچنین پیشنهاد کمیسیون صنعت را نیز بررسی کند و هر چه سریعتر گزارش آن را به صحن علنی مجلس ارائه دهد.
انتهای پیام/