دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1395 - 13:06

شرایط گارانتی 10 ساله ساختمان‌های نوساز؛ آیا پیمانکاران زیر بار می‌روند؟

بر اساس طرح جدید وزارت راه و شهرسازی سازندگان ساختمانی باید برای ساختمان‌های نوساز خود گارانتی و تضمین بهره‌برداری 10 ساله بدهند اما باید دید آیا پیمانکاران و فعالان صنعت ساختمان از این طرح استقبال می‌کنند.
کد خبر : 76225

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بر اساس طرحی که وزارت راه و شهرسازی با هدف پایان دادن به فروش گتره‌ای ساختمان برای تایید و تصویب به هیات دولت ارایه کرده است از این پس سازندگان ساختمان در برابر خریداران واحدهای مسکونی مسئولیت داشته و باید برای بهره‌برداری ۱۰ ساله ساختمان‌های نوساز تضمین ارایه کنند.


بر این اساس مالک و سازنده پروژه ساختمانی مکلف می‌شوند پیش از شروع به ساخت، بیمه‌نامه مسئولیت دریافت و پیش از اقدام به فروش آپارتمان‌ها، یک فقره ضمانت‌نامه ۱۰ ساله به ازای هر واحد مسکونی تهیه کند. سازنده‌ها با استناد به سند فنی، کارکرد درست ساختمان‌ها را برای بهره‌برداران تضمین و هر نوع خسارت ناشی از نقص در ساخت را برای خریدار بیمه خواهند کرد.


صدور پروانه ساختمانی منوط به احراز بیمه‌نامه ساخت می‌شود


فرمول جدید وزارت راه شهرداری‌ها را مکلف می‌کند در نخستین اقدام مقابل درخواست مالک یا سازنده برای اخذ پروانه ساختمانی و پیش از صدور هر نوع اجازه یا موافقت‌نامه ساخت، ابتدا «بیمه‌نامه معتبر مسوولیت حرفه‌ای» را از متقاضی پروانه مطالبه کنند و صرفا پس از احراز گواهی بیمه ساخت، مجاز به صدور پروانه ساخت خواهند بود.


شخص سازنده یا مالک پروژه ساختمانی علاوه‌بر مسوولیت اخذ بیمه‌نامه در شروع عملیات ساخت‌وساز، در پایان پروژه نیز باید تضمین ۱۰ ساله برای اول کارکرد درست آپارتمان و دوم جبران خسارت ناشی از عیب و نقص در ساخت را به شهرداری ارائه کند به طوری‌ که صدور پایان کار ساختمانی بدون رویت و احراز ضمانت‌نامه کارکرد درست ساختمان ممنوع می‌شود.


شرط گارانتی ۱۰ ساله ساختمان


بر اساس دستورالعمل ضمانت ۱۰ ساله آپارتمان‌های نوساز و در صورت تصویب از طرف هیات دولت، تمام پیمانکاران و سازندگان ساختمانی ملزم به تعهد ۱۰ ساله برای ضمانت بنای احداث شده هستند و این موضوع به هیچ وجه اختیاری نخواهد بود. بنابراین در صورتی که هرکدام از سازندگان یا پیمانکاران از صدور این ضمانت‌نامه خودداری کنند، گواهی پایان کار از سوی مراجع صدور پروانه ساختمانی یعنی شهرداری‌ها برای آنها صادر نخواهد شد.


همچنین قرار است وزارت راه وشهرسازی در صورت تصویب این طرح از سوی دولت، فهرست عیوب و نواقصی را که در صورت بروز در هر یک از آپارتمان‌های نوساز مشمول جبران خسارت از سوی سازنده و گارانتی ده ساله ساختمان می‌شود، پس از تصویب نهایی اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی کنترل ساختمان منتشر کند.


تضمین مهندسان طراح و محاسبات در قالب بیمه‌نامه مسوولیت حرفه‌ای، تضمین کنترل‌کننده طراحی در شکل بیمه‌نامه حرفه‌ای مشترک شخص حقیقی و شرکت کنترل‌کننده، تضمین بازرسی ساخت تحت عنوان بیمه‌نامه مسوولیت حرفه‌ای بازرسان شخص حقیقی به صورت مشترک با شرکت بازرسی، تضمین پیمانکار ساخت به بهره‌بردار در قالب تضمین رعایت الزامات ساختمانی و تعهد به جبران ناشی از بروز عیب و نقص اساسی در ساخت‌وساز و تضمین فروش به معنای تضمین کارکرد درست آپارتمان و اجزای آن و همچنین تعهد به جبران خسارت ناشی از بروز عیب و نقص اساسی شامل ضمانت کارکرد درست و تعهد برای جبران خسارت ساختمان در موارد سازه، سفت‌کاری، نما، تاسیسات مکانیکی، برقی و الکترونیکی ساختمان از جمله تضمین‌هایی است که سازنده باید به خریدار و بهره‌بردار ساختمان ارایه کند.


گارانتی ساختمان فرآیند ساخت‌وساز با بهبود می‌بخشد


در همین باره رئیس انجمن صنفی پیمانکاران ساختمانی، تاسیسات و تجهیزات استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه گارانتی ساختمان فرآیند ساخت‌وساز با بهبود می‌بخشد، گفت: طبیعتا پیمانکاران و سازندگان ساختمان با ارایه گارانتی ساختمان و تضمین کیفیت باید در امر ساخت‌ساز خود دقت بیش‌تری کنند که به همین علت هم شاید تمایلی به دادن گارانتی نداشته باشند.


حمیدرضا سیفی با تاکید بر اینکه تضمین کیفیت ساخت از سوی پیمانکاران و سازندگان موجب ارتقای کیفیت در طراحی و اجرا می‌شود، افزود: اکنون سازندگان ساختمانی ملزم به ارایه گارانتی شش ماهه برای ساختمان‌های دولتی هستند که البته با اتمام این مدت، پیمانکار مسئولیت مشکلات ساختمان را نمی‌پذیرد این در حالی است که همین گارانتی هم در بخش خصوصی وجود ندارد.


عضو هیات رئیسه کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور تاکید کرد بخش خصوصی ساختمان از فلسفه معروف «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» استفاده می‌کند و پس از فروش ساختمان مسئولیتی را در قبال مشکلات و خسارات پیش‌آمده برای سازه نمی‌پذیرد.


عمر ساختمان‌های ایرانی یک پنجم میانگین جهانی است


به گفته سیفی، اگر ارایه گارانتی و تضمین ساخت برای ساختمان‌های نوساز جا بیفتد و نهادینه شود یقینا کیفیت ساخت و ساز در کشور نیز ارتقا می‌یابد و به نظر می‌رسد این امر با توجه به عمر مفید خانه‌ها در صنعت ساختمان ایران ضروری باشد.


رئیس انجمن صنفی پیمانکاران ساختمانی، تاسیسات و تجهیزات استان تهران با بیان اینکه عمر مفید ساختمان در ایران بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است، اذعان کرد: میانگین عمر مفید ساختمان در دنیا 100 سال و در ایران تنها 20 سال است.


افزایش هزینه‌های ساخت ساختمان با ارایه گارانتی


وی با تاکید بر اینکه در طرح‌ریزی فرآیند گارانتی ساختمان باید فرآیندهای گذشته و بسترهای لازم دیده شود، تصریح کرد: نباید در این زمینه به صورت جزیره‌ای عمل کنیم بلکه باید تصمیم‌گیری‌ها به صورت فرآیندی باشد.


عضو هیات رئیسه کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر گارانتی ساختمان، هزینه‌های ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد بنابراین باید وزارت راه و شهرسازی و دولت حمایت‌ها و مشوق‌هایی را برای ساختمان‌سازی در نظر بگیرند چرا که اگر در این راه تنها نقطه هدف بدون فرآیندهای لازم برای دستیابی به آن دیده شود یقینا همه از آن پیروی نخواهند کرد و اغلب پیمانکاران از پذیرش این امر سر باز می‌زنند.


گزارش از سهیلا گلی‌زاده


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته