دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جلسه هماهنگی و پایش امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد

دکتر میرزاده: شیوه‌نامه عملیاتی‌کردن اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شود

ششمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس، معاونان دانشگاه و روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها برگزار شد.
کد خبر : 75939

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این جلسه سال جدید را به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه شروع سال 95 مزین به تولد حضرت فاطمه زهرا(س) و انتهای سال نیز مزین به نام این بانوی بزرگوار است، در سال هلال کوثر فاطمی، حال مردم کشور به احسن‌الحال تبدیل شود.


دانشگاه آزاد اسلامی اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان را محور اصلی و کانونی در کارهای خود قرار دهد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «هر یک از جلسات هماهنگی و پایش امور استان‌ها دارای یک موضوع اصلی بوده است. موضوع اصلی جلسه امروز راه‌های عملیاتی‌کردن اقتصاد مقاومتی است و از آنجا که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گرفته، دانشگاه‌ها به طور عام و دانشگاه آزاد اسلامی به طور خاص باید اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان یک محور در کارهای خود قرار دهند. باید بتوانیم نتیجه این بحث‌ها را به یک شیوه‌نامه و آیین‌نامه برای توسعه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تبدیل کنیم تا در سال 95 و سال‌های پس از آن به اجرا گذاشته شود.»


میرزاده گفت: «البته از مهر ماه 92 و همزمان با شروع دوره مدیریت جدید، اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی دوچندان شده و به طور منظم و مرتب در جلسات هیات امنای دانشگاه و دیگر جلسات و همایش‌ها، یکی از موضوعات مهم در دو سال و نیم گذشته بوده است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به راه‌اندازی شورای اقتصاد دانش‌بنیان در اوایل دوره مدیریت جدید اشاره کرد و گفت: «این شورا به تصویب هیات امنای مرکزی دانشگاه رسیده و در واقع موضوعی که از ابتدا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر آن تاکید داشت، این بود که دانشگاه بتواند مشکلات جامعه اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... را حل کند. از این رو شورای اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد.»


فلسفه راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی افزایش اثربخشی دانشگاه در جامعه بوده است


او افزود: «فلسفه راه‌اندازی دانشگاه از دیدگاه رئیس هیات امنا و هیات موسس، این بوده که دانشگاه آزاد اسلامی باید در کشور اثربخشی داشته باشد و خوشبختانه دانشگاه توانسته در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری کسب کند و در آینده نیز برنامه‌های مهمی در این زمینه دارد.»


میرزاده گفت: «یکی از تحلیل‌هایی که می‌توان برای نامگذاری سال ارائه داد، این است که ایران علیرغم موفقیت‌های زیادی که در عرصه‌های مختلف به دست آورده، در زمینه اقتصاد از اوایل انقلاب اسلامی ضعف‌هایی داشته که دلیل آن نیز جنگ تحمیلی، حصر اقتصادی و توطئه دشمنان اسلام و انقلاب بوده است. اهمیت این موضوع بسیار جدی است و از آنجا که میزان رشد ناخالص ملی کشور پایین بوده است، باید فرمان مهم و سنجیده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی را آویزه گوش خود کنیم و از حاشیه‌پردازی و اختلاف‌افکنی دست برداریم و با استفاده از فرصت پدید آمده در دولت تدبیر و امید و در شرایط پسابرجام به مسائل اقتصادی کشور تمرکز کنیم.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زمان را عنصری حیاتی برای تداوم تثبیت انقلاب اسلامی و آرمان‌های انقلاب دانست و گفت: «از آنجا که جمهوری اسلامی ایران دارای آرمان‌ها، اهداف و چشم‌اندازهای بسیار مهمی است، اگر بخواهیم این آرمان‌ها محقق شود، باید در اقدام و عمل، اقتصاد را رشد دهیم.»


او به ابلاغ سند علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «در این سند تاکید شده که در سال 1404 باید 50 درصد اقتصاد ایران از محل اقتصاد دانش‌بنیان تامین شود. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و مخاطبان آن صنعت، خدمات و دانشگاه‌ها هستند.»


دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه اقتصاد دانش بنیان، اثربخشی در حل مشکلات جامعه را افزایش خواهد داد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، میزان اثربخشی خود را به وسیله مأموریت‌گرایی، توسعه مراکز رشد، توسعه طرح شفا، توسعه طرح ساها، همکاری با نهادها و شرکت‌های هولدینگ در دانشگاه اعم از شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی افزایش می‌دهد.»


میرزاده تاکید کرد دانشگاه آزاد اسلامی باید از امکانات خود که حاصل سرمایه و مشارکت مردم بوده را در سطح کشور به کار گیرد. او ایجاد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی را هم از جنس اقتصاد مقاومتی و مصداق اصل 44 قانون اساسی دانست.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد هیچ فعالیتی در دانشگاه بعد از آموزش، مهم‌تر از اقتصاد دانش‌بنیان نیست و گفت: «در برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان باید بحث پژوهش، فناوری و تبدیل علم به ثروت نیز دیده شود.»


او گفت: «در این جلسه باید به نتیجه برسیم که در هر حوزه‌ای از دانشگاه، برای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی چه اموری نیاز است. با ارزیابی اقتصاد ایران به این نتیجه می‌رسیم که حتماً برای تداوم انقلاب و توسعه رفاه اجتماعی چاره‌ای جز تمرکز بر توسعه و رشد اقتصادی نداریم.»



راه‌های عملیاتی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری شده است


میرزاده گفت: «در دو سال و نیم گذشته راه‌های عملیاتی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال شده است. افزایش تعداد مراکز رشد، افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فن‌آور از جمله این اقدامات بوده و ابزار لازم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از طریق طرح ساها فراهم شده که در آینده نیز تداوم می‌یابد. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر 85 مرکز رشد و 712 شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور دارد که در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان فعال هستند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط صنعت با دانشگاه را در کشور ضعیف دانست و گفت: «برای تقویت این ارتباط باید کارهای زیربنایی انجام شود. دانشگاه‌های ما برای اقتصاد دانش‌بنیان آماده و طراحی نشده‌اند و باید برای توسعه اقتصاد مقاومتی بر روی طرح درس‌ها و پژوهش در دانشگاه‌ها کار بنیادی انجام شود.»


یکی از راه‌های تقویت اقتصاد دانش‌بنیان، تقویت مأموریت‌گرایی دانشگاه و ارتباط مستمر آن با صنعت است


میرزاده یکی از راه‌های تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور را تقویت مأموریت‌گرایی دانشگاه و ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه دانست و ادامه داد: «از این رو دانشگاه آزاد اسلامی در تلاش است با ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی و با تعریف رشته‌های جدید، مشکلات کشور را مرتفع کرده و اثربخشی خود را افزایش دهد.»


میرزاده از روسای واحدهای مراکز استان خواست طرح‌های شفا و ساها را در واحدها توسعه داده و سامانه آزاد اکسپو و مراکز رشد را نیز فعال کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی با وجود همه مشکلات و نامهربانی‌ها، سال 94 را با موفقیت به پایان رساند. بودجه سال 95 دانشگاه نیز در اواخر سال 94 ابلاغ شد و امروز واحدها 12 ماه فرصت دارند که فعالیت‌های خود را در همه زمینه‌ها انجام دهند و این یک مزیت بسیار بزرگ برای دانشگاه محسوب می‌شود.»


او از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هیات امنا و هیات موسس دانشگاه تشکر کرد و افزود: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره همراه مدیران دانشگاه بوده و با اعتماد و حمایت از مدیران، امور را دنبال کرده‌اند و ما نیز باید پاسخگوی این اعتماد و حمایت بوده و موجبات سرافرازی و سرآمدی دانشگاه آزاد اسلامی را در سطح ملی و بین‌المللی فراهم کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته