دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1395 - 18:12

ابتکار تاکید کرد: همکاری بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: همکاری برای احیای دریاچه ارومیه روشی برای تعیین صلح، دوستی و همکاری بین‌ کشورهای دیگر است.
کد خبر : 75790

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، معصومه ابتکار در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت: اولین جلسه دولت که در شهریور 92 تشکیل شد و اولین مصوبه‌ای که در این دوره اعلام شد تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه بود. که این ستاد با حضور تمام بخش‌ها شکل‌ گرفت و به صورت فعال کار در این رابطه آغاز شد. علاوه بر آن، رییس‌جمهور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ارتباط با همکاری‌های زیست‌محیطی با نخست‌وزیر ژاپن صحبت‌هایی کرد که باعث همکاری چشم‌گیر در سطح بین‌المللی برای احیای پارک ملی دریاچه ارومیه شد.


وی با اعلام اینکه پارک ملی دریاچه ارومیه به طور مستقیم زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست هدایت می‌شود، ادامه داد: در این راستا تلاش‌ها ابعاد گسترده پیدا کرده است. ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و اعتبارات خوبی برای این موضوع از طرف دولت در نظر گرفته شد‌ که این اعتبارات 1500 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه بوده و هم مسئولیت احیای دریاچه بین سازمان‌های مختلف تقسیم شد.


ابتکار تاکید کرد: به عنوان مثال وزارت نیرو مسئولیت جلوگیری از احداث سد جدید، مدیریت منابع آبی و رهاسازی حق‌آبه دریاچه ارومیه، جهاد کشاورزی مسئولیت اصلاح الگوی کشت و آبیاری و استانداریها مسئولیت جدی برای هماهنگی، جذب و مشارکت مردم را به عهده داشتند که یک جریان خوب اجتماعی شکل گرفت و محیط‌زیست لایه‌روبی مسیرها، مقابله با گرد و غبار و کاشت نهال را با همکاری سازمان جنگل‌ها انجام داد. در کنار فعالیت‌های ما از همان اول با استناد به تجربه خوب سازمان ملل با طرح ملی حمایت از تالاب‌ها و با کمک دولت ژاپن طرحی به اجرا گذاشته شد.


وی ادامه داد: اهمیت این طرح استفاده از تجربه بین‌المللی و مشارکت بین‌المللی است. از این جهت همکاری حائز اهمیتی است و نشان می‌دهد محیط‌زیست یک مسئله داخلی و ملی نیست، بلکه یک مسئله جهانی است و احیای دریاچه دارای اهمیت بین‌المللی است و در این راستا یک همکاری بین‌المللی پیرامون موضوع محیط‌زیست شکل گرفت و این یک پیام قوی را می‌دهد که برای حل مسائل محیط‌زیستی باید همکاری شکل گیرد که این همکاری‌ها باعث دوستی، صلح و همکاری‌ها بین کشورها می‌شود.


معصومه ابتکار در پایان گفت: قرار بود در سه سال اول وضعیت تثبیت شود که با ادامه بارندگی‌ها و ادامه تلاش همکاری‌ بین‌المللی و مشارکت کشاورزان وضعیت بهتری خواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب