دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1395 - 16:20
یازدهمین مسابقات ربوکاپ ایران / 2

حضور مرکز سینتک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برای نخستین بار

مرکز سینتک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برای نخستین بار در مسابقات ربوکاپ ایران حضور یافت. این مرکز حدود 9 ماه است که راه اندازی شده است و شامل مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد قزوین و پیش شتاب دهنده ها و شتاب دهنده ها و مرکز رشد می شود. این مرکز هم اکنون بخش های مختلف تحقیقاتی این واحد دانشگاهی را به صورت یکپارچه درآورده است.
کد خبر : 75730

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- امید امیرغیاثوند، دانشجوی دکتری نرم افزار دانشگاه آزاد قزوین و همچنین مدیر شتاب دهنده و عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات این واحد دانشگاهی، در مورد مرکز سینتک گفت: «این مرکز شامل مراکز تحقیقاتی - که خود شامل 9 آزمایشگاه می شود و شاخص آن هوش مصنوعی یا MRL، لابراتورهای تحقیقاتی مکاترونیک، است- بخش خودرو –که وظیفه ساخت خودروهای الکتریکی قابل تجاری سازی را دارند و تا ماه آینده نسخه جدید خودروی الکتریکی کوادرون را ارائه می دهند- صنعت ساختمان و در آخر مرکز مدیریت بهره وری می شود».


وی در مورد مراکز تحقیقاتی سینتک گفت: «ما هر ساله از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دعوت می کنیم تا عضو مرکز سینتک شوند تا اگر یک سری شرایط را برای تجاری سازی دارند، ایده های خود را محقق کنند. در واقع با انجام یک سری مصاحبه و بررسی شرایط آنها پذیرفته می شوند».


وی افزود: «یکی از مراحل اصلی این مرکز برای کمک به دانشجویان و محققانی که ایده ای برای ساخت دارند، بخش پیش شتاب دهنده و شتاب دهنده است. در این فرآیند، ابتدا افرادی که ایده و تیم کاری دارند، در وب سایت ثبت نام می کنند و ما این ایده ها را با دید تجاری و فنی بررسی می کنیم. اگر واجد شرایط باشند وارد سیستم و مرحله پیش شتاب دهنده می شوند که کلا 2 ماه به طول می انجامد. در این مرحله فرد یا افراد 2 ماه فرصت دارند تا تیم خود را نهایی کنند».


وی عنوان کرد: «. با بررسی های بیشتر این تیم ها از بین 10 تیم وارد شده، 5 تیم انتخاب می شوند تا وارد مرحله شتاب دهنده شوند که در آن، 7 ورک شاپ فنی و غیرفنی برای افراد دایر می شود تا بتوانند آموزش های لازم را برای محقق کردن ایده های خود ببینند. این مرحله 6 ماه طول می کشد و در آن تمامی هزینه های لازم از اسکان گرفته تا خریداری تجهیزاتی مثل سرور و هزینه چاپ بنر و پوستر که مبلغ 30 میلیون تومان است به صورت تدریجی در تیم تزریق می شود».


امیرغیاثوند همچنین گفت: «این افراد در این مرحله 6 ماه فرصت دارند تا خود را برای ارائه محصول آماده کنند. این محصول فقط در حوزه آی تی و به ویژه نرم افزار است. در روز ارائه محصول از سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا محصولات را ببینند تا روی محصول مورد نیازشان سرمایه گذاری کنند» .


وی در مورد اهداف سرمایه گذاری در این مرکز گفت: «ما سعی داریم که از طریق سرمایه گذاری پول هوشمند را وارد چرخه کنیم. مثلا همراه اول بازار را برای محصول مورد نیاز خود آماده کند و زیرساخت مورد نیاز آن را هم فراهم کند».


وی افزود: «محصولات ارائه شده در مرکز سینتک، چه سرمایه گذار بگیرند چه نگیرند، 3 سال فرصت رشد و تنفس در مرکز رشد دانشگاه واحد قزوین را دارند و در واقع، 3 سال سختی که قرار است برای عرضه محصول به بازار را در دنیای بیرون بگذرانند، در مرکز رشد می گذرانند».


به گفته امیرغیاثوند، از 9 ماه پیش تاکنون که مرکز سینتک دایر شده، 9 استارتاپ در این مرکز به وجود آمده و رشد کرده اند.


گفتنی است که این مرکز با حمایت دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد و معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده و کل هزینه های مربوطه را دانشگاه آزاد اسلامی متقبل می شود.


امیرغیاثوند در مورد برآیندهای این مرکز گفت که بیشتر استارتاپ هایی که در این مرکز رشد کرده اند، تیم های رباتیک دانشگاه آزاد قزوین بوده اند که دور هم جمع شده اند و توانسته اند محصولاتی را چون اپلیکیشن ایندوریا (Indooria) و چند اپ دیگر در زمینه گردشگری و مدل سازی سه بعدی طراحی و عرضه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته