دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1395 - 13:15
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی:

توسعه امکانات برای ادامه تحصیل علاقه‌مندان در دانشگاه آزاد اسلامی باعث افزایش عدالت آموزشی در کشور شده است

دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی توسعه و تثبیت رشته‌محل‌های این دانشگاه را مهمترین اتفاق سال 94 دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سهم بالایی در آموزش عالی کشور دارد و باعث افزایش عدالت آموزشی در کشور شده است.
کد خبر : 74705

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه فرهیختگان فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مهم‌ترین اتفاق دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94 را توسعه و تثبیت رشته‌محل‌های این دانشگاه دانست و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان با سهم بالای آموزش عالی در کشور همیشه دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است. توانمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این دانشگاه بر هیچ‌کس پوشیده نیست. وجود بیش از سه هزار و 200 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت و استفاده از اغلب استادان سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور و همچنین برخورداری از 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه و فراهم آوردن امکانات آموزشی و پژوهشی در تمام کشور پتانسیل بسیار زیادی را برای ادامه تحصیل علاقه‌مندان به وجود آورده است. از سوی دیگر این توسعه باعث افزایش عدالت آموزشی در کشور شده است و از بسیاری هزینه‌های اضافی دانشجویان جلوگیری می‌کند.»


او گفت: «براساس شاخص‌های آموزش عالی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) یکی از مهم‌ترین عوامل در این بین تعداد نسبت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به کل جمعیت یک کشور در سال 2000 است که متوسط نسبت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به کل جمعیت برای کشورهای عضو (OECD) برابر 20 درصد در سال 2012 اعلام شد و این نسبت 33 درصد افزایش داشته است. کشور روسیه با 53/5 درصد و کانادا با 52/6 درصد رتبه‌های اول و دوم را در بین این کشورها داشته‌اند. در بین کشورهای آسیایی ژاپن 46/6 درصد از جمعیتش تحصیلات دانشگاهی دارد. این در حالی است که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در کشور جمهوری اسلامی ایران تنها 4/14 درصد از جمعیت دارای تحصیلات تکمیلی هستند. این نسبت در ترکیه 15 درصد و عربستان صعودی 21 درصد است. با توجه به این آمار و میزان مهاجرت تحصیل‌کردگان که براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معادل 180 هزار نفر هستند که غالب این گروه پس از اتمام دوره کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های خارج از کشور مراجعه می‌کنند نشان می‌دهد توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور امری ضروری و نیاز جامعه بوده و هست و این فرصت برای تمام علاقه‌مندان در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمد.»


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «همچنین مهم‌ترین اتفاقی که در حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افتاد اقدام جهت بهبود وضعیت هیات‌علمی در واحدهای دانشگاه است. ممیزی رشته‌محل‌های دانشگاه برای اولین‌بار در جامعه آموزشی کشور در سطح تمام واحدهای دانشگاهی و در تمام استان‌ها صورت گرفت. بر این اساس مهم‌ترین نیازهای واحدها در جذب هیات‌علمی تمام‌وقت مشخص شد که در فراخوان دوم سال 94 که از پنجم دی شروع شد سه هزار و 900 نفر به صورت تمام‌وقت در تمام رشته‌ها اعلام نیاز شده است. اصلاح فرآیند جذب هیات‌علمی در این فرآیند جدید با حذف برخی عمل‌ها باعث کوتاه شدن کل زمان فرآیند جذب شده است. این اعلام نیاز اولا باعث جذب و ایجاد اشتغال برای سه هزار و 900 نفر دکتری تخصصی یا دانشجوی دکتری تخصصی می‌شود که خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دوما باعث بهبود هرم هیات‌علمی در دانشگاه می‌شود. جذب هیات‌علمی با کیفیت بالا که تمام آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج از کشور هستند باعث افزایش روند تولید علم نیز می‌شود که در سال‌های اخیر رشد تولید علمی کشور نسبت به گذشته کاهش محسوسی داشته است. باید توجه داشت که در دانشگاه‌ها مهم‌ترین سرمایه، نیروی انسانی توانمند است؛ به‌خصوص هیات‌علمی با کیفیت می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سطح کیفی دانشگاهی داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته