دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی اجمالی به دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی

از جذب سالانه 5 هزار عضو هیات علمی تا توسعه تحصیلات تکمیلی

یکی از عوامل توسعه کشورها،‌‌ میزان تحصیلات افراد آن جامعه است، تحصیلات شهروندان به عنوان یکی از عوامل توسعه انسانی به حساب‌‌ می‌آید. هرچه سطح سواد افراد در کشوری بالاتر باشد، تولید علم و به تبع آن، تولید کالا و خدمات نیز ارتقا پیدا ‌‌می‌کند.
کد خبر : 74417

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تحصیلات افراد یک کشور نه تنها بر عوامل محیطی چون مصرف بهینه منابع تأثیرگذار است، بلکه‌‌ می‌توان گفت افرادی که سطح تحصیلات بیشتری دارند، وجدان کاری و انضباط بیشتری در انجام امور محوله دارند. میزان سواد یک کشور رابطه مستقیمی با سطح بهداشت، ‌‌میزان مرگ‌و‌‌میر و سطح روابط اجتماعی دارد. به طور معمول افراد در کشوری که دارای سطح سواد بالاتری است، از سلامت جسمی و روانی بالاتر و روابط انسانی بهتری برخوردارند.


براساس تحقیقات به عمل آمده، نقش تحصیلات والدین در تربیت فرزندان، جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها، رعایت نظم و انضباط در خانه و مدرسه و جامعه، رشد شخصیت، اعتمادبه‌نفس، عزت نفس، دوری از لغزش‌ها و ... تأثیرگذار است. فرزندانی که در خانواده‌ای با سطح تحصیلات بالا رشد و نمو می‌کنند، در‌ زندگی اجتماعی، افراد موفق‌تری خواهند بود.


امروزه کشورها سعی در توسعه تحصیلات تکمیلی و ‌ایجاد ارتباط‌‌ میان صنعت و دانشگاه‌ها و ارتقای دانش و فناوری دارند. به عبارت دیگر یکی از پرارزش‌ترین منابعی که هر جامعه‎ای برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد، دانشگاه است. کشورهای جهان سوم نیز به‌ این باور رسیده‌اند که عامل اصلی توسعه ملی، گسترش کمی و کیفی فرصت‌های آموزشی است. هرچه آموزش بیشتر و با کیفیت بهتر ارائه شود، توسعه ملی سریع‌تر و در راستای آن سرمایه انسانی باسوادتر و بازدهی اقتصادی بالاتری صورت خواهد پذیرفت.


دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، اقدامات موثری در راستای توسعه کیفی در واحدهای خود داشته است. از جمله ‌این اقدامات فراهم سازی امکان تحصیل علاقمندان به تحصیلات عالی در شهر محل سکونت آنهاست.


جلوگیری از خروج ارز از کشور با توسعه تحصیلات تکمیلی


براساس آمار به‌دست‌آمده، سالانه تعداد بسیاری از علاقمندان به تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکتری پشت سد کنکور‌‌ می‌مانند و ناچار برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت ‌‌می‌کنند چرا که دانشگاه‌های کشور ما ظرفیت کافی برای پاسخگویی به‌ این نیاز اجتماعی را ندارند. خروج افراد و تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، نه تنها موجب پایین آمدن سطح علمی افراد جامعه‌‌ می‌شود، بلکه خروج ارز را نیز به همراه دارد.


در دو سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست‌های صحیحی که در پیش گرفت، پذیرش ظرفیت دانشجو را تا سه ‌برابر افزایش داده است؛ افزایشی که به توزیع رشته‌ها و گسترش تحصیلات تکمیلی با صرف هزینه‌های پایین‌تر در داخل کشور کمک کرد.


در کشورهای توسعه‌یافته 3 درصد از تولید ناخالص داخلی، صرف هزینه‌های تحقیق و پژوهش ‌‌می‌شود، اما در کشور ما‌ این رقم کمتر از 0.5درصد بوده که با توسعه تحصیلات تکمیلی، گام‌های موثری در‌ این زمینه برداشته شده ‌است.


نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی در مقاطع مختلف


دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع زمانی مختلف، چه در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی که ظرفیت دانشگاه‌های دولتی پایین بود و دانشگاه آزاد اسلامی امکان ورود برای علاقه‌مندان را فراهم کرد و چه امروز که با توسعه تحصیلات تکمیلی گام موثری در زمینه توسعه علمی متوازن کشور برداشته، نقش ارزنده‌ای در آموزش عالی کشور ‌ایفا کرده ‌است.


دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه تحصیلات عالی و فراهم آوردن امکان تحصیل علاقه‌مندان به تحصیلات تکمیلی، نقش موثری در کاهش نابرابری‌های اجتماعی و توسعه مناطق محروم داشته ‌است چراکه فراهم آوردن امکان تحصیل در مناطق محروم موجب افزایش سطح سواد آن منطقه و به دنبال آن بالا رفتن سطح فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... می‌شود. به طور کلی آموزش عـالی بـا فـراهم کـردن زمینه‌های تحرک اجتماعی و شغلی، از نابرابری‌های اجتماعی‌‌ می‌کاهد،‌ زیرا آموزش عـالی ارتباط تنگاتنگی با امکان اشتغال افراد در سطوح بالاتر و مطلوب‌تر شغلی دارد.


تقویت هرم هیأت علمی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی


دانشگاه‌ آزاد اسلامی همزمان با توسعه تحصیلات تکمیلی، نسبت به جذب و ارتقا اعضای هیأت علمی نیز گام برداشته تا با افزایش رشته‌های تحصیلی، کیفیت و استانداردهای لازم نیز فراهم شود.


دانشگاه ‌آزاد اسلامی به تعهد خود مبنی بر جذب سالانه 5هزار عضو هیأت علمی عمل کرد و توانست تعداد اعضای هیأت علمی ‌این دانشگاه را بیش از 32هزار نفر افزایش دهد. تا پایان خرداد 95 نیز 11هزار نفر دیگر با مدرک Ph.D به مجموعه اعضای هیأت علمی‌ این دانشگاه افزوده خواهد شد و اعضای هیأت علمی تمام‌وقت در سال 95 با درجه دکتری به بیش از 25هزار نفر ‌‌می‌رسد.


سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری با جذب بیش از 3هزار عضو هیأت علمی جدید و افزایش زیربناهای آموزشی در حوزه تحصیلات تکمیلی، موجب اخذ مجوز و راه‌اندازی رشته محل‌های بسیاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال 94 شد که ‌این توسعه چشمگیر، امکان ادامه تحصیل شمار بسیاری از علاقه‌مندان در مقاطع تحصیلات تکمیلی را فراهم آورده است.


نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور


بر اساس آمارهای موجود، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور یک به ۶۹ است و ‌این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی و اسناد بالادستی، طی دو سال اخیر اقدام به اصلاح هرم هیأت علمی و شاخص نسبت استاد به دانشجو کرده و درحال حاضر ‌این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی یک به ۴۷ است.


سهم 56 درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی


دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان ‌اینکه متأسفانه‌‌ میزان پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی کاهش یافته، گفت: «پس از 33 سال فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، به دلایل مختلف از جمله کاهش جمعیت دانش‌آموزان کشور و توسعه کمی بدون مطالعه موسسه‌های آموزش عالی دولتی و غیردولتی،‌‌ میزان پذیرش دانشجو در درصد قابل توجهی از رشته محل‌های تحصیلی که در مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دانشجو داشته‌اند، به حداقل ممکن و در برخی واحدها حتی به صفر رسیده است. حال آنکه جذب نیروهای متخصص به عنوان هیأت علمی،‌ ایجاد بسترهای آموزشی و پژوهشی مانند فضاهای آموزشی، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی نشان از وجود امکانات کافی برای پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده است.»


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به آغاز توسعه تحصیلات تکمیلی از سال 93 اشاره کرد و افزود: «از طرف دیگر با توجه به تقاضای زیاد داوطلبان ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور، بر اساس اسناد بالادستی موجود و هدف‌گذاری انجام‌شده در نظام آموزش عالی کشور در افق 1404 جمهوری اسلامی ‌ایران، برگزاری ‌این دوره‌ها در واحدهایی از دانشگاه آزاد اسلامی که دارای توانمندی و امکانات زیر ساختی لازم بوده‌اند، با درایت و دوراندیشی ریاست دانشگاه از سال 93 توسعه یافته و در سال 94 ادامه داشت.»


او افزود: «‌56 درصد از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی کشور، در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل ‌‌می‌کنند. با تدبیر ریاست دانشگاه در دوسال گذشته، تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی بین 10 الی 15درصد افزایش یافته ‌است.»


حسین‌زاده بر رعایت استانداردهای آموزش عالی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی تأکید کرد و گفت: «توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی با رعایت کامل استانداردهای آموزش عالی صورت گرفته به طوری که در همه واحدهای دانشگاه، تلاش همه‌جانبه مسئولان و اعضای هیأت علمی در جهت رعایت استانداردهای کیفی در حوزه آموزشی و پژوهشی امری ضروری است.»


همه رشته محل‌های موجود در دفترچه سال 95 دارای مجوز قانونی هستند


او ضمن اشاره به این نکته که همه رشته محل‌هایی که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به پذیرش دانشجو کرده‌اند، مجوز قانونی دارند، گفت: «طبق قانون، دانشگاه آزاد اسلامی ‌‌می‌تواند از دو مرجع ذیصلاح تقاضای تصویب رشته داشته‌ باشد؛ یکی شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دیگری کمیته سه نفره مصوب 14/2/1367 مجلس شورای اسلامی متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.»


او افزود: «در همین راستا‌‌ می‌توان گفت همه رشته محل‌های موجود در دفترچه آزمون ورودی سال 95 دارای مجوز قانونی از یکی از دو مرجع فوق هستند و لذا هیچ رشته محل فاقد مجوزی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.»


نسبت یک به 47 استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، به نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: «همانطور که اطلاع دارید، جمعیت دانشجویی کشور حدود 4هزار و 800 هزار نفر است و 70 هزار عضو هیأت علمی در کشور مشغول فعالیت هستند. ‌این بدان معناست که نسبت دانشجو به هیأت علمی در کل نظام آموزش عالی کشور 69 است. یعنی به ازای هر 69 دانشجو، فقط یک عضو هیأت علمی وجود دارد که ‌این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی برای اعضای هیأت علمی تمام‌وقت 47 است، به عبارت دیگر برای هر 47 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، یک عضو هیأت علمی تمام‌وقت وجود دارد.»


او افزود: «با توجه به توافق صورت‌گرفته در تاریخ 24/6/94 بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مقرر شد هر 3 استاد مدعو معادل یک عضو تمام‌وقت و هر 2 استاد نیمه‌وقت نیز معادل یک عضو تمام‌وقت محسوب شوند که با ‌این حساب، نسبت دانشجو به هیأت علمی (همگن شده) در دانشگاه آزاد اسلامی 33 خواهد بود.»


حسن‎زاده لطفی گفت: «در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حال حاضر 14هزار و 765 عضو هیأت علمی با مرتبه استادیار به بالا به صورت تمام‌وقت با واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند. نسبت هیأت علمی تمام‌وقت استادیار به بالا به دانشجویان تحصیلات تکمیلی 32 است. اما از آنجا که قسمت عمده حق‌التدریس از دانشگاه‌های دولتی، مرتبه استادیار به بالا هستند، نسبت همگن شده هیأت علمی استادیار به بالا، به تحصیلات تکمیلی 21 است.»


نسبت یک به 27 استاد به دانشجو، در افق 1404


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «با هدف‌گذاری انجام‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی، در برنامه ششم و هفتم توسعه (دوم و سوم دانشگاه) در پایان سال 1399 و پایان 1404 نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام‌وقت به ترتیب به 37 و 27 ارتقاء خواهد یافت.»


توسعه تحصیلات تکمیلی امری لازم و ضروری است


او به نسبت دانش‌آموختگان دانشگاهی به کل جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: «یکی از مهمترین عوامل در ارزیابی کشورهای عضو توسعه اقتصادی (OECD)، نسبت دانش‌آموختگان دانشگاهی به کل جمعیت آن کشور است. متوسط ‌این نسبت در کشورهای عضو OECD در 2012 برابر 33درصد و در سال 2000 برابر 20 درصد بوده‌ است. روسیه با 53درصد و کانادا با 52درصد، بیشترین تحصیلکرده دانشگاهی و ژاپن با 44.6 درصد بالاترین نسبت را در آسیا دار هستند. عربستان و ترکیه به ترتیب دارای 21 و 15 درصد جمعیت تحصیلکرده دانشگاهی است.»


براساس اطلاعات مرکز آمار ‌ایران، تنها 14.4درصد از جمعیت ‌ایران تحصیلات دانشگاهی دارند. از طرفی طبق اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بالغ بر 180هزار نفر از ‌ایرانیان تقاضای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای دیگر را داشته‌اند. این آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که توسعه تحصیلات تکمیلی امری لازم و ضروری بوده و هست.


تشکیل کمیته ممیزی رشته محل‌های دانشگاهی، در دانشگاه آزاد اسلامی


حسین‎زاده لطفی ضمن تاکید بر این نکته که نباید از مقررات آموزشی و پژوهشی غافل باشیم، گفت: «مجریان رشته محل‌های تحصیلات تکمیلی بویژه مسئولان واحدها باید مراقبت ویژه‌ای در جهت ارتقای سطح کیفی تحصیلات تکمیلی داشته باشند. حوزه معاونت آموزشی با ‌ایجاد گروه‌های ممیزی، ارزیابی تخصصی برای همه رشته محل‌ها را به طور مستمر انجام خواهد داد که نتیجه ‌این ارزیابی مستمر در ظرفیت پذیرش سال آینده (1395) تأثیر خواهد داشت. از‌ این رو لازم است همکاران در رعایت استانداردهای آموزش عالی و افزایش کیفیت تلاش وافر و کافی داشته باشند.»


او از همکاری 25 هزار عضو هیأت علمی تمام‌وقت در نیمسال اول سال تحصیلی 96-95 با دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: «برای دست یافتن به استاندارد کیفی در دانشگاه آزاد اسلامی، در دو سال اخیر اقدامات موثری صورت پذیرفته که‌‌ از آن جمله می‌توان به جذب 2هزار و 703 عضو هیأت علمی تمام‌وقت، ارتقاء حدود 2هزار و 500 نفر از مربی به استادیاری، جذب حدود 2هزار نفر عضو هیأت علمی تمام‌وقت از فراخوان‌های قبل از سال 94 و اول 94 که در هیأت‌های اجرایی جذب استان‌ها پرونده تشکیل و در حال بررسی هستند و به جذب حدود 3هزار و 900 عضو هیأت علمی تمام‌وقت از فراخوان اخیر (دوم 94) که ثبت‌نام آنها انجام شده و در استان‌ها پرونده تشکیل داده‌اند، اشاره کرد.»


او افزود: «امید است حداکثر تا تاریخ 31/3/95 فرآیند جذب متقاضیان صورت پذیرد که در شروع نیمسال اول 96-95 بالغ بر 25هزار عضو هیأت تمام‌وقت استادیار به بالا در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت شوند.»


جذب سالانه 5 هزار عضو هیأت علمی گامی در راستای اشتغال‎زایی


حسین‌زاده لطفی با بیان‌اینکه جذب اعضای هیأت علمی، اشتغال‌زایی به همراه دارد، گفت: «با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر، حدود 5هزار عضو هیأت علمی جدید در هرسال جذب دانشگاه آزاد اسلامی خواهند شد که‌ این امر‌‌ می‌تواند گام موثری در ‌ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باشد.»


حمایت بیش از 242 نماینده مجلس شورای اسلامی


توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی مورد استقبال بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری نیز قرار گرفت، به طوری که بیش از 242 نماینده مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای، از دکتر حمید میرزاده تشکر و قدردانی کردند.


در ادامه نظرات برخی نمایندگان و مسئولان درباره توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی را می‌خوانید:


توسعه تحصیلات تکمیلی؛ افتخار جمهوری اسلامی است


حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی: توسعه تحصیلات تکمیلی افتخار جمهوری اسلامی است. تعداد زیادی از فرزندان‌ این مرزوبوم، تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارند و ‌نمی‌توان آنها را از ‌این حق محروم کرد. همواره از‌ ورود دانشگاه آزاد اسلامی به مسئله توسعه تحصیلات تکمیلی، دفاع کرده و سعی کرده‌ایم به آن کمک کنیم.


دانشگاه آزاد اسلامی با گسترش تحصیلات تکمیلی توانست خواسته‌ جوانان را پاسخ دهد


رضا صابری؛ نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی: دانشگاه آزاد اسلامی با گسترش تحصیلات تکمیلی توانسته خواسته‌های بسیاری از جوانان و دانشجویان را پاسخ دهد و آنها را از پرداخت هزینه‌های گزاف و یا خروج از کشور بی‌نیاز کند که از‌ این طریق مانع خروج ارز از کشور هم شده است.


دانشگاه آزاد اسلامی خلأهای موجود را پر کرده است


محمدعلی مددی، نماینده مردم ‌‌میانه در مجلس شورای اسلامی: دانشگاه آزاد اسلامی توانست خلأهای موجود را پر کرده و در ‌ایجاد رشته‌های بسیاری گام بردارد که ‌این امر موجب توسعه علمی در کشور شد. اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اقدامات دانشگاه‌ آزاد اسلامی در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی حمایت ‌‌می‌کنند و خواستار ادامه ‌این مسیر هستند.


توسعه تحصیلات تکمیلی از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور جلوگیری‌‌ می‌‌کند


عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی: توسعه تحصیلات تکمیلی از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور جلوگیری‌‌ می‌‌کند. متأسفانه جوانان بسیاری برای تحصیل به کشور‌های همسایه و دانشگاه‌های درجه 2 و 3 سفر ‌‌می‌کنند که به غیر از خارج شدن ارز از کشور و تحمیل هزینه‌های گزاف، تأثیرات فرهنگی منفی جبران‌نا‌پذیری دارد. دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تحصیلات تکمیلی، بار سنگینی از دوش دولت برداشته است.


کاهش تمرکز امکانات آموزش عالی در پایتخت


جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش مجلس: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سازمان غیردولتی، به خوبی به توسعه تحصیلات تکمیلی وارد شده و توانسته پاسخ مناسبی به متقاضیان دهد. یکی از مباحث اساسی که در بسیاری از رسانه‌ها گفته‌ نمی‌شود، ‌این است که دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال توسعه تحصیلات تکمیلی در سطح کشور است تا از تمرکز امکانات آموزش عالی در پایتخت بکاهد. درواقع ‌این دانشگاه توانسته در نقاطی که توانمندی ارائه خدمات آموزشی را دارند، دانشگاه تأسیس کند و ‌این موضوع یک نقطه قوت محسوب ‌‌می‌شود.


اقدامات بی‌نظیر و بی‌بدیل دانشگاه آزاد اسلامی


دکتر محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی: اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در گسترش تحصیلات دانشگاهی در مقاطع مختلف بی‌نظیر و بی‌بدیل بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تحصیلات تکمیلی و گسترش آموزش عالی، در کشور بسیار خوب و ارزشمند عمل کرده و با کمک خیرین و مردم، توانسته اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام دهد.


گسترش تحصیلات تکمیلی موجب رشد و ترقی مردم و جوانان مشتاق و علاقه‌مندان ‌‌می‌شود


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم میراحمدی، امام جمعه شهرستان قدس: گسترش تحصیلات تکمیلی افتخاری برای‌ این شهرستان است و از همه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی که‌ زحمت کشیده‌اند، تشکر ‌‌می‌کنیم. از طرفی‌ این جریان مایه رشد و ترقی مردم و جوانان مشتاق و علاقه‌مندان به تحصیلات تکمیلی است و ما افتخار‌‌ می‌کنیم که ‌این کار به نتیجه رسیده است. از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی انتظار داریم روز به روز به تعالی و ترقی‌ این شهرستان کمک کنند.


توسعه تحصیلات تکمیلی مورد استقبال ملت است


حسین کاغذلو، فرماندار شهرستان قدس: هرچه فضای دانشگاهی و دانشجویی را توسعه دهیم، جامعه از نظر فرهنگی پیشرفت خواهد کرد. تاریخ نشان داده که مردم ما تشنه علم و فرهنگ و طالب تحصیل بوده و دارای فرهنگ و تمدن غنی اسلامی هستند. تجربه نیز نشان داده هرچه تحصیلات تکمیلی را گسترش دهیم، کمتر شاهد مهاجرت نخبگان علمی و خروج ارز خواهیم بود. توسعه تحصیلات تکمیلی مورد استقبال ملت است.


دانشگاه آزاد اسلامی در زمانی مناسب، پا به عرصه آموزش عالی گذاشت


مهندس محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان: جای خوشحالی دارد که دانشگاه آزاد اسلامی در زمان مناسبی پا به عرصه آموزش عالی گذاشت و به مطالبات جوانان درباره ادامه تحصیل در مقاطع بالا، پاسخ داد.


خروج جوانان و دانشجویان از کشور برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی، علاوه بر دوری از خانواده، تبعات روانی و تربیتی منفی در پی خواهد داشت و باعث خروج ارز از کشور‌‌ می‌شود. بنابراین گسترش رشته‌های آموزش عالی و به‌ ویژه تحصیلات تکمیلی در داخل، ‌این مزیت را دارد که مشکلات ‌این‌چنینی را کم خواهد کرد.


گسترش تحصیلات تکمیلی، نیاز امروز کشور است


سیدعلی‌اکبر پرویزی، استاندار خراسان‌شمالی: گسترش تحصیلات تکمیلی، نیاز امروز کشور بوده و ‌این واقعیتی است که وجود دارد. اگر دانشگاه آزاد اسلامی به‌این موضوع ورود نکند، ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان متوقف ‌‌می‌شود.


افزایش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی موجب توسعه استان‌ها شده‌ است


دکتر مجید خدابخش، استاندار اردبیل: دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال اخیر روند بسیار خوبی را آغاز کرده است. افزایش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در‌ این دو سال اتفاق افتاده که باعث توسعه استان اردبیل شده ‌است.


گسترش تحصیلات تکمیلی یکی از پایه‌های اساسی اعتلای کشور است


میرهادی قره سید رومیانی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی: گسترش تحصیلات تکمیلی یکی از پایه های اساسی اعتلای کشور و مسیر راه سند چشم‌انداز 20ساله است که موفقیت در اجرای این چشم‌انداز و اسناد بالادستی در گرو موفقیت نیروی انسانی کارآمد است که محور اصلی آن، افزایش تحصیلات تکمیلی و تسهیل در روند این تحصیلات است.


دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به برندی که در بخش بین‌الملل پیدا کرده و رنکینگی که در میان دانشگاه‌های دنیا دارد، با فراهم آوردن امکان دسترسی افراد در همه شهرها به دانشگاه و تحصیلات عالی، این توان را دارد که با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی کشور گام بردارد.


یکی از شاخص‌های توسعه شهرها، توسعه مراکز علمی است


محمدعلی مددی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی: در دوران مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژه‌ای به کیفیت آموزش و گسترش تحصیلات تکمیلی شده‌است، دکتر میرزاده توانسته با برنامه‌ریزی دقیق موجب افزایش سطح کمی و کیفی، ایجاد خودکفایی و تمرکز زدایی و کاهش وابستگی به شهریه شود.


یکی از شاخص های توسعه شهرها، توسعه مراکز علمی است، در شهرستان ارومیه با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دانشجویان بسیاری به این شهر وارد شدند که به دنبال آن رونق اقتصادی، افزایش سطح فرهنگی و... ایجاد شد.


امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در محل تحصیل


حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان و رئیس کمسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی: اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای پذیرش دانشجویان بومی در دوره تحصیلات تکمیلی قابل تقدیر است.


با تصمیمی که دانشگاه آزاد اسلامی اتخاذ کرده، هر دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی با اولویت دانشجویان دختر (متأهل و مجرد) و سپس دانشجویان پسر (متأهل و مجرد) می‌توانند به محل اقامت خود منتقل شوند که همین امر علاوه بر افزایش رضایت داوطلبان و خانواده‌های آنها، اشتیاق افراد برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی را افزایش می‌دهد.


درخواست جنبش دانشجویی از ریاست‌جمهوری در دفاع از گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی


دبیر سازمان اسلامی دانشجویان ‌ایران (سادا) در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی شریف و با حضور رئیس‌جمهوری، مسئولان نظام، روسا و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سراسری برگزار شد، تأکید کرد: «گسترش تحصیلات تکمیلی در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان توانسته جلوی موج مهاجرت نخبگان جوان به خارج را بگیرد.»


او افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی که با همت و آینده‌نگری بنیانگذاران و انسان‌های بزرگ، خوش‌فکر و متدین، کارش را آغاز کرده، برای بالا بردن کیفیت آموزش و دسترسی همگان به تحصیلات عالیه، بی‌شعارزدگی وارد ‌‌میدان عمل شده‌ است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته