نمایشگاه مسکو دروازه ورود به بازار روسهاست/ ایران بهترین جایگزین اروپا برای تامین مایحتاج روسها بعد از تحریم است
علی میرچگینی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا در پاسخ به این سوال که کدام یک از بخشهای تولیدی کشور ظرفیت و توانمندی بیشتری برای حضور در نمایشگاه دارند، گفت: با توجه به اینکه روسها در تولیدات برخی از محصولات پتروشیمی ناتوان هستند و در مقابل برخی از شرکتهای پتروشیمی داخلی این توانایی را دارند، محصولات پتروشیمی ظرفیت خوبی برای حضور در این نمایشگاه دارند.
وی ادامه داد: همچنین مواد غذایی مانند لبنیات و محصولات کشاورزی، صنایع دارویی، صنایعی چون فرش و پوشاک به شرطی که قیمت مناسبی داشته باشند، مصالح ساختمانی مانند سیمان، کاشی و بسیاری از موارد دیگر و بهویژه بخش توریسم میتواند مهمترین بازار هدف برای روسها در کشور باشد.
مجری برگزاری نمایشگاه ایران در روسیه در پاسخ به این سوال که شیوه اعتبارسنجی و شناسایی تولیدکنندگان معتبر ایران و روسیه چگونه صورت میگیرد، اظهار کرد: بخشی از تولیدکنندگان به راحتی قابل شناسایی هستند و شناخت بقیه شرکتها نیز توسط نهادهایی چون اتاق بازرگانی مشترک ایران و روس، سازمان توسعه تجارت، سفارتخانه ایران و روس صورت میگیرد. اینکه قیمت تمام شده تولیدات تولیدکنندگان چقدر است و چقدر باید باشد و نیز اطلاعات مربوط به این تولیدات همگی توسط این سازمانها قابل بررسی است.
میرچگینی تاکید کرد: خوشبختانه اکثر شرکتهایی که در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، از بازار روسیه اطلاع و شناخت کافی دارند. لازم به ذکر است که این نمایشگاه دروازه ورود به بازار روسهاست.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقداماتی برای از میان برداشتن موانع روابط تجاری ایران و روسیه بهویژه در رابطه با تعرفههای میان دو کشور انجام شده است، تصریح کرد: اتفاقاتی که تاکنون میان این دو کشور برای بهبود سطح روابط تجاری افتاده، فراتر از آن چیزی است که شنیده میشود.
میرچگینی افزود: روسیه پس از آن که از سوی اتحادیه اروپا با تحریم مواجه شد، خرید مواد غذایی از اتحادیه کشورهای اروپایی را متوقف کرد. رویه روسیه همیشه بدین صورت است که در قطع ارتباط با کشوری یا با مواجه شدن با تحریم آن کشور، خرید از آن را بر خود ممنوع میکند و این روش را پس از تیرگی روابطش با ترکیه نیز انجام داد و در واقع این کار بسیاری از تولیدکنندگان ترک را تا آستانه ورشکستگی پیش برد.
وی تاکید کرد: روسیه پس از این کشورها به ایران روی آورد و گرچه کیفیت بازار ایران برای روسها به اندازهای نیست که برای تامین مواد غذایی یا خرید خود به آن اطمینان کنند، اما در هر حال روسها به دنبال تقویت این روابط و ارتقای سطح آن هستند. البته بازار ایران در بخشهایی چون مصالح ساختمانی، پوشاک، مواد غذایی و بهویژه صنعت توریسم برای روسها جذابیت دارد، اما کشور روسیه تاکنون به دلیل یک سری محدویتها قادر به استفاده از این بازار برای نیازهای کشور خود نبوده است.
مدیرعامل شرکت رهکار پالایش میر بیان کرد: در واقع ایران چندین سال است که در پشت دروازههای روسیه به انتظار نشسته و اکنون این دروازه گشوده شده و دو کشور سعی کردهاند تسهیلاتی برای بهبود روابط خود ایجاد کنند. به همین منظور رئیسجمهوری روسیه دستور داده تا قوانین دست و پاگیر در رابطه تجاری ایران و روس برداشته شود.
وی ادامه داد: گرچه ایران اکنون بهترین جایگزین برای روسها در تامین مایحتاج آنها بهویژه مواد غذایی است، اما روسها به هر حال غافل از کمبودها و ضعفهای کشور ما نیستند و در این راستا رئیسجمهوری روسیه در آغاز برنامه تجاری خود در رابطه با ایران یکی از مسئولان حکومتی را برای پر کردن خلاهای ارتباطی ایران و روسیه به کار گماشته است تا سطح مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش پیدا کند.
میرچگینی با تاکید بر کاهش تعرفههای تجاری بین ایران و روسیه گفت: میزان تعرفهها در گذشته 18 درصد به بالا بود که اکنون در خیلی از موارد به زیر 5 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی خاطر نشان کرد: روسیه برای برداشتن موانع گمرکی ایران و روسیه، مدیرکل گمرک کشور خود را به ایران فرستاد و همچنین به دنبال تقویت شبکه ریلی با ایران هستند و اقدامات مهمی در این باره در پیش گرفتهاند.
انتهای پیام/