دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1394 - 14:04

وزیر نیرو: پروانه‌ چاه‌های کشاورزی به‌شدت کنترل می‌شود / لزوم کنترل فشار در شبکه‌های آب شهری

وزیر نیرو با اشاره بر نصب دیتا بیس‌های مشترک آب و برق در استان‌ها گفت: با این کار می‌توان به‌طور هم زمان با کنترل برق مصرفی، میزان برداشت آب را نیز کنترل کرد.
کد خبر : 70327

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید چیت‌چیان در رویداد پیوند آب و انرژی در دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه رویداد آب و انرژی حاصل همکاری‌ مشترک کانون علمی فرهنگی رسانا، دانشگاه صنعتی شریف و وزارت نیرو است، افزود: با توجه به اینکه موضوع آب نگرانی‌هایی را برای کشور فراهم کرده است امیدوارم جامعه دانشگاهی بتواند راهکارهای علمی مناسبی را برای برون‌رفت از این چالش ارایه کند.


وی درباره کنترل فشار شبکه‌های آب شهری اظهار کرد: اگر فشار شبکه‌های آب شهری کنترل نشود، در ساعات نیمه‌شب که میزان مصرف آب کم است، فشار بالا موجب افزایش تلفات و گاهی ترکیدگی لوله‌های فرسوده خواهد شد.


چیت‌چیان از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو را نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: پروانه‌ چاه‌های کشاورزی به‌شدت کنترل می‌شوند که علاوه بر جلوگیری از اضافه برداشت، چاه‌های غیرمجاز را نیز مسدود می‌کنیم.


وزیر نیرو از ارائه راهکارهایی برای کاهش میزان مصرف آب در نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: در بسیاری از نیروگاه‌ها برای تولید برق نیازمند برداشت آب از چاه بودیم و این امر صدماتی را به منابع آبی وارد می‌کرد. پس از تحقیق و پژوهش دریافتیم که می‌توان راه‌های مناسب‌تری را برای کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها ارائه داد.


وی بیان کرد: نیروگاه شهید مفتح همدان سالانه 16 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کرد که عمده این آب از چاه استحصال می‌شد و پیامد آن نیز کاهش منابع آب زیرزمینی، ایجاد فروچاله‌ها و فرونشست زمین بود.


چیت‌چیان ادامه داد: در این نیروگاه با راهکارهای جدید توانستیم از پساب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان استفاده و به‌جای برج‌های تر نیز از برج‌های خشک استفاده کنیم تا بخش بزرگی مشکل آب منطقه مدیریت شود.


وزیر نیرو به ورود زه‌آب کشاورزی به رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: هدف از طرح‌های بزرگ کشاورزی خوزستان تولید مواد غذایی برای مردم بود، اما از سوی دیگر همین طرح‌ها موجب آلودگی رودخانه کارون و شهرهای کنار رود این رودخانه شد.


چیت‌چیان با اشاره به اینکه باید در تولید برق به سمت سیاست‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از ظرفیت‌های نیروگاه‌های برق‌آبی برویم، عنوان کرد: حدود 25 هزار مگاوات ظرفیت برق‌آبی کشور است که اکنون تنها از 12 هزار مگاوات آن استفاده می‌کنیم. همان طور که نیروگاه‌های برق‌آبی تاثیرات خوبی بر روی رژیم آبی منطقه خواهند داشت، می‌توانند زیان‌هایی نیز داشته باشند.


وی با بیان اینکه سدها در کشور به غیر از استحصال روان آب‌ها و کنترل سیلاب‌های مخرب می‌توانند در تولید برق نیز به ما کمک کنند، اظهار کرد: ظرفیت‌های برق‌آبی از جمله نیروگاه‌های برقابی می‌توانند افزون بر ایجاد اشتغال و توسعه فناوری و کاهش تلفات، برق مورد نیاز کشور در زمان پیک مصرف را نیز تامین کنند.


وزیر نیرو با بیان اینکه برج‌های تر به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق، 1.5 لیتر آب مصرف می‌کنند، گفت: باید در احداث نیروگاه‌های جدید دقیق‌تر باشیم و طراحی‌ها را بر مبنای برج خشک انجام دهیم.


وی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو درصدد است تا در شهرهای ساحلی، از نیروگاه‌هایی استفاده کند تا به‌طور همزمان هم برق تولید کنند و هم از بازیافت حرارت نیروگاه برای شیرین‌سازی آب دریا استفاده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته