دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1394 - 17:04

عارف: به جای اینکه نخبگان علوم انسانی کشور را اداره کنند، مهندسان اداره می‌کنند

محمدرضا عارف در نشستی با عنوان «رأی‌ به بیدارها» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود، اظهار کرد: خوشحالم که در بزرگترین دانشگاه علوم انسانی هستم، با وجود انقلاب فرهنگی و توجه به فرهنگ در انقلاب اسلامی نیازمند ایجاد یک دانشگاه جامع علوم انسانی بودیم.
کد خبر : 67941

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اسلام در علوم انسانی دارای نظریه‌های زیادی است که با همکاری حوزه و دانشگاه می‌توان به همگی این نظریه‌ها پرداخت.


رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: متاسفانه تاکنون در این زمینه کم‌کاری شده است چرا که ما نگاه اداری به دانشگاه‌هایی نظیر علامه داشته‌ایم، این رسالت اکنون بر دوش شما دانشجویان است و شما می‌توانید با نقش‌آفرینی نظریه‌های علوم انسانی را براساس کتب ارزشمند و نظر استادان بزرگ پیاده‌سازی کنید.


رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: علوم انسانی گلوگاه پیشرفت است، متاسفانه اکنون به جای اینکه نخبگان علوم انسانی کشور را اداره کنند، مهندسان کشور را اداره می‌کنند باید این روند اصلاح شود.


عارف با اشاره به انتخابات گفت: انتخابات یک فرصت است و ما باید در ضمن آن به رفتار و کردارمان بازنگری کنیم و ببینیم که آیا مسیری را که رفته‌ایم درست بوده است و یا نه.


وی با بیان اینکه نگاه‌ها همیشه به دانشجویان بوده است ادامه داد: در مقطعی به دلایل تنگ‌نظری‌ها نتوانستیم از دانشجویان بهره لازم را ببریم. نگاه امنیتی و وجود انسان‌های بی‌ارتباط با دانشگاه باعث شد آنچه دانشجویان می‌خواهند محقق نشود.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در خرداد سال 92 حماسه‌ای خلق شد که متعلق به نسل جوان و دانشجویان بود چرا که اولین صداها از دانشگاه‌ها بیرون آمد. هیچ نهادی نمی‌تواند مدعی باشد که پرچمدار این جریان بوده است، تغییری را که شما دنبالش بودید و به آن میدان دادید باعث شد حماسه خرداد 92 را به وجود آورد.


عارف گفت: در ادامه 24 خرداد 92 باید 7 اسفند 94 محقق شود و از این طریق ما باید راه را برای خرداد 96 هموار کنیم.


وی افزود: البته می‌دانم در همان ماه‌های آغازین خرداد 92 مسئولان دانشگاه علامه پی به تغییر فضا نبرده بودند و به اقدامات خودشان ادامه می‌دادند تا اینکه شما دانشجویان ایستادید و فضا را تغییر دادید.


وی با بیان اینکه برای اولین بار اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی توانستند به جمع‌بندی خوبی برسند، اضافه کرد: اولین راهبرد اصلاح‌طلبان تقویت جریان اصلاحات است و ما برای رسیدن به این راهبرد تصمیم‌گیری نهایی را برعهده شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابی گذاشتیم. در شهرستان‌ها در میان حامیان دولت انجام برنامه‌ریزی‌ها خیلی دشوار نبود، اما در تهران ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم، بعد از ردصلاحیت‌های گسترده حقیقتا نگرانی‌های جدی پدید آمد چرا که راهبردمان حضور حداکثری بود. خوشبختانه بعد از گذشت روزها افرادی به ما مراجعه کردند و گفتند که ما تایید صلاحیت شده‌ایم، پس از آن ما اعلام عمومی کردیم که افرادی که می‌خواهند در میان اصلاح‌طلبان فعالیت انتخاباتی داشته باشند خود را به ما معرفی کنند. در تهران 300 نفر ثبت‌نام کردند و ما بعد از بررسی به 130 نفر رسیدیم و در مرحله پایانی لیست 60 + 40 نفر را تهیه کردیم.


عارف افزود: اولویت کاری ما جوانان و زنان بودند. ما به جوانان و زنان همانند کسانی که سابقه مدیریتی طولانی داشتند 50 امتیاز در فرم‌های ارزشیابی دادیم و سرانجام توانستیم با رایزنی‌ها با حزب اعتدال و توسعه و همچنین حامیان دولت لیست فعلی را ارائه دهیم.


وی درباره علت تاخیر ارائه لیست اصلاح‌طلبان گفت: ما منتظر تایید صلاحیت‌ها بودیم چرا که اگر تعدادی تایید می‌شدند واقعا در لیست‌های ما اثر می‌گذاشت. در نهایت پس از اتمام پایان مهلت اعلام نتایج تایید صلاحیت‌شده‌ها به این نتیجه رسیدیم که لیست کنونی را ارائه دهیم.


رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تاکید کرد: ما مجلسی را می‌خواهیم که مسیر گذشته را اصلاح کند چرا که مجلس فعلی نگذاشت دکتر توفیقی، وزیر علوم شود یا همین مجلس آقای فرجی دانا را کنار زد.


عارف درباره وجود اسامی برخی از اصولگرایان در فهرست نهایی اصلاح‌طلبان گفت: ما در سال 92 این موضوع را مطرح کردیم که می‌توانیم با اصولگرایان در سال 94 لیست مشترک بدهیم اما بعدا که با این پیشنهاد موافقت نشد از آن دست برداشتیم و گفتیم که لیست‌مان فقط از اصلاح‌طلبان خواهد بود و با اصولگرایان فقط رقابت جدی خواهیم داشت. ولی در نهایت وجود اتفاقات به وقوع پیوسته ائتلافی صورت گرفت و تعدادی از نمایندگان مردم که حامی دولت بودند وارد ائتلاف اصلاح‌طلبان شدند و همان شعار اصلاح‌طلبان یعنی امید، آرامش و رونق اقتصادی در این لیست حاکم شد.


وی ادامه داد: ما به همبستگی ملی نیاز داریم و باید همگی به میدان بیاییم، ما در لیست انتخاباتی‌مان 15 نفر زیر 50 سال داریم و این نوید را به جوانان می‌دهم که نسل‌ اولی‌های انقلاب در حال بازنشسته شدن هستند.


عارف خاطرنشان کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات ضروری است ولی از دوشنبه هفته آینده ایام فاطمیه آغاز می‌شود و حرمت این ایام واجب است و باید جوانان به این ایام توجه کنند چرا که برای ما احترام به این ایام مهم‌تر از پیروزی است.


عارف در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دانشجویی درباره تغییر لحن برخی از سران کشورهای عربی در زمان پس از اجرایی شدن برجام گفت: برجام فقط دستاورد دولت نیست، بلکه کار همه است. مقام معظم رهبری پشت مذاکرات بودند و از مذاکره‌کنندگان همواره حمایت می‌کردند، پس از مقام معظم رهبری مردم نیز از مذاکرات حمایت می‌کردند، لغو همه تحریم‌ها کار ساده‌ای نبود چرا که ایران‌هراسی یک اصل برای بسیاری از کشورها بود، در مذاکرات ظرفیت ایران به نمایش گذاشته شد و ما هیچ عقب‌نشینی در مذاکرات نداشتیم، آثار لغو تحریم‌ها به زودی نمایان می‌شود، ما برای اشتغال جوانان سالی 30 میلیارد دلار و برای رسیدن به افق 1404 سالی 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم داریم، سرمایه هم فرار است، نتیجه برجام اینهاست، لابی صهیونیست یک لابی قدرتمند است و بسیاری از دولت‌ها وابسته به آن هستند از این رو از منافع صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند.


وی همچنین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی تاکید کرد: این مطالبه امروز دانشجویان نیست، بلکه پنج سال است که دانشجویان این مطالبه را دارند، آقای روحانی را هم این موضوع را پیگیری می‌کنند و می‌دانم که جزو دغدغه‌هایش است ولی باید شرایطش پیش آید. اگر مجلسی بر روی کار آید که با این گفتمان همراه باشد می‌توانیم این موضوع را پیگیری کنیم، باید در محکمه عادلانه این موضوع بررسی شود و در دادگاهی ریشه همه عوامل قبل و بعد از سال 88 مشخص شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته