معاون پارلمانی رئیسجمهوری: با حقوق نمایندگی امکان صاحبخانه شدن نیست/ توضیح نائب رئیس مجلس درباره حقوق مادامالعمر نمایندگان مجلس
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجتالاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، شب گذشته با حضور در برنامه پایش و در واکنش به اینکه چرا برخی افراد هزینههای کلانی برای نمایندگی مجلس انجام میدهند، اظهار کرد: این مسئله را از زاویههای مختلف میتوان بررسی کرد و انگیزههای متفاوتی نیز وجود دارد. اینکه افراد هزینه میکنند، بحثی جداگانه است و به هر حال نمایندگی مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژهای دارد و به تعبیر امام راحل در رأس امور، مرکز همه قانونها و قدرتها بوده و قانونگذاری کشور را انجام میدهد. همچنین برنامهها و بودجههای سنواتی را تصویب میکند، به وزرا رأی میدهد و در نهایت به نوعی حالت کارفرمایی را بر دو قوه دیگر انجام میدهد.
وی ادامه داد: نظارت مجلس با دستگاههای مختلف با مکانیزمهای پیشبینی شده در قانون اساسی اعمال میشود و لذا نماینده در جایگاهی قرار میگیرد که میتواند بسیار اثرگذار بوده و آثار ماندگار در تصویب قوانین و اصلاح روند امور کشور را داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر کسی انگیزه خدمت ماندگار، اثرگذار و اساسی در کشور داشته باشد و در خود آمادگی حضور در مجلس و شرایط نمایندگی را ببیند و اهل نیت خیر، اخلاص، خدا و خدمت به مردم باشد، طبعاً مجلس میتواند انگیزهای مناسب برای این افراد صاحب نظر باشد.
معاون پارلمانی رئیسجمهوری تاکید کرد: از دید مثبت، کسی که انگیزه وطنخواهی و خدمت به مردم و انقلاب را دارد، طبعاً مجلس را محل خوبی برای انجام وظیفه ماندگار و اثرگذار میبیند، لذا مایل به ورود به مجلس است اما اینکه اشخاص به تعبیری پولهای کلان هزینه کرده و به علت انگیزههای مادی، نفسانی و شخصی به هر دری بزند تا به مجلس ورود پیدا کنند و تصور کند اینجا سکویی برای پرش به بهشت در زندگی شخصی و کسب منافع است، طبیعتاً نیت نادرستی است.
وی افزود: مسئله تبلیغات در روند انتخابات بسیار مهم است اما باید ساماندهی شود. نارساییهایی مانند وجود نقص در قانون و نبود احزابی که بتوانند برنامههای فراگیر را پیش برده و کاندیداها را به مردم معرفی کنند تا بار تبلیغ از دوش نمایندگان برداشته شود، وجود دارد.
انصاری اضافه کرد: با نبود چنین احزابی هر کدام از نمایندگان طبعاً احساس میکند که باید پول بیشتری را هزینه کرده و با افراد بیشتری ملاقات داشته باشد و این مسابقه نادرست در سنوات گذشته تشدید شده است.
وی تصریح کرد: متأسفانه هرقدر پیشتر میرویم، مسیر تبلیغات و نوع هزینهها به سمت منفی پیش رفته و این نشان میدهد که هم نقص در قانون تبلیغات وجود دارد و هم خلأ احزاب باعث شکلگیری این مسئله شده است.
معاون پارلمانی رئیسجمهوری بیان کرد: در دورههای قبلی قوانین انتخابات در این زمینه کم و بیش محدودیتهایی ایجاد کرده اما در دولت یازدهم قانونی را تحت عنوان شفافیت مالی منابع داوطلبان به مجلس فرستادیم که نوع تبلیغات، میزان هزینهها و منابع تأمین این پولها پیشبینی شده که داوطلبان مکلف به ثبت و ارائه اطلاعات باشند و در عین حال نیز قابلیت ردیابی و رصد نیز داشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندهها میتوانند وعده اجرای طرحهای عمرانی از جمله تأسیس کارخانه و موارد مشابه را بدهند؟ گفت: به طور مشخص اجرای طرح عمرانی و یا ساخت یک کارخانه را نمیتوان وعده داد اما به هر حال مسیر تصویب طرحهای عمرانی و یا سرمایهگذاریهای مولد در کشور خاص است.
انصاری ادامه داد: طرحهای عمرانی که در بودجه عمومی کشور تعریف شود آن وقت دولت باید آن را به مجلس برای تصویب در بودجه سالانه پیشنهاد کند، در چنین مواردی نماینده نقش پیگیری قرار گرفتن طرح عمرانی، دانشگاه، راه و یا غیره را ایفا میکند.
وی اظهار کرد: طرحهای عمرانی مبتنی بر یک برنامه کلی که دولت بر اساس آمایش سرزمین، تعادل بودجه، اولویتها و میزان محرومیت پیشنهاد میدهد، است و اینکه نماینده وعده ساخت مدرسه و ورزشگاه توسط خود را بدهد اصلاً درست نیست و مشخص نیست که تصویب شود. این موضوع اساساً در حیطه اختیارات نمایندگان نبوده و فقط میتواند آن را پیشنهاد بدهد.
این عضو دولت یازدهم گفت: نمایندگان بعضاً سعی میکنند، پیشنهاداتی ارائه داده و افرادی را تشویق به سرمایهگذاری در حوزه انتخابی خود کنند که در این حد مشکلی نبوده و هرچند جزء وظایف ذاتی نمایندگان نیست و حتماً وعدههای این چنینی ضمانت اجرایی ندارد.
انصاری عنوان کرد: با حقوق و مزایای نمایندگی هیچ کسی نمیتواند زندگی فراتر از حد متوسط داشته باشد. با حقوق نمایندگی امکان خانهدار شدن نیست اما اگر کسی دست خالی نماینده مجلس شده و بعد از آن صاحب خانه، کارخانه و یا اموال بسیار شد، حتماً باید جلوی رفتار وی یک علامت سؤال گذاشت.
وی افزود: خوشبختانه لایحهای در مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به دارایی مسئولان وجود داشت که نهایتاً با فراز و فرودهای بسیار به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده و امسال نهایی شد. البته هنوز قانون کامل و جامع نشده اما نهایتاً در زمینه ثبت دارایی مسئولان نظام گامی برداشته شد و ابتدا برای مقام معظم رهبری، رئیسجمهوری و وزرا بود که به نمایندگان مجلس و مدیران کل توسعه پیدا کرد.
انصاری با بیان اینکه سامانه اعلام رسمی داراییهای مسئولان در برخی کشورها نهادینه شده است، تصریح کرد: اگر به سمت شفافیت در منبع درآمد و هزینههای مسئولان کشور از جمله نمایندگان مجلس حرکت کنیم، طبیعتاً زمینه سوءاستفاده معدود افراد که این کار را انجام و بقیه را بدنام میکنند، از بین میرود.
معاون پارلمانی رئیسجمهوری گفت: نمایندگان بسیاری داریم که بعد از چند دوره نمایندگی وضع زندگی آنها حتی از قبل هم بدتر شده در مقابل نیز افرادی هستند که حسابی از این فرصت سوءاستفاده کرده و سعی بر این دارند تا در چهار سال بار زندگی خود و فرزندانشان را ببندند.
انصاری در واکنش به اینکه آیا نمایندگان خواستههای شخصی خود را از دولت میخواهد، گفت: متأسفانه این موضوع به عنوان رویه نادرست در برخی ادوار شکل گرفته و مواردی هم بوده است اما در این دولت سعی کردیم تا با همکاری هیأت رئیسه مجلس و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان با چنین پدیدهای مقابله کرده و آن را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: سؤال و استیضاح معمولاً در برخی موارد اهرمی برای فشار بود که احیاناً کسی را برداشته و فرد دیگری را جایگزین کنند. این یک فساد دو جانبه و متقابل ایجاد میکند و مجلس، دولت و دستگاهها باید تلاش کنند که این نوع رفتارها اصلاً شکل نگیرد و در صورت مشاهده چنین موردی قطعاً در کارنامه نماینده مجلس ثبت شده و در تأیید صلاحیت برای دورههای بعدی وی تأثیر خواهد داشت.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از نماینده مجلس دارید، گفت: از نمایندگان انتظار داریم، ضمن حفظ استقلال قوا، پرسشگری و انجام وظایف خود در راستای تقویت و کمک به سایر قوا به ویژه دولت برای رفع مشکلات مردم، تلاش کنند.
باهنر:حقوق نمایندگان چهار میلیون و 200 هزار تومان است
همچنین در این برنامه نایبرئیس مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه در انتخابات پیش رو کدام شعار محوری مورد توجه قرار میگیرد، گفت: با توجه به اینکه بیکاری در کشور بسیار ملموس است برای همین مردم بیشتر به سمت اشتغالزایی گرایش دارند همچنین به طور طبیعی امنیت مهمترین مطالبه اجتماعی مردم است که امنیت به قدری در کشور ما بالا است که اکنون مردم پس از اشتغال به یارانه اهمیت میدهند.
محمدرضا باهنر در پاسخ به این سؤال که آیا میشود برای خدمت کردن مسابقه گذاشته و پولهای کلان و میلیاردی هزینه کرد؟ افزود: ما در کشور یک نظام به نام مردمسالاری دینی داریم که در این نظام و بر اساس قانون اساسی همه مسئولان کشور مستقیم یا توسط یک واسطه با رأی مردم انتخاب میشود.
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه برای ایجاد اعتماد مردم نسبت به نمایندگان و رأی دادن به آنها نیاز به یک لوازمی هست، عنوان کرد: باید قبول کرد که هر فرد علاقههای خاص خود را داشته و مقداری هم خودشیفتگی دارد بنابراین قطعاً گسترش حوزه خدمترسانی برای افراد مشتاق به فعالیت ایجاد خواهد شد. برای افرادی که قصد و نیت خدمترسانی دارند هرچه که دایره این کار گستردهتر باشد، قاعدتاً کار هم برای آنها قابل پذیرشتر خواهد بود.
باهنر ضمن تاکید بر اینکه مهم آن اسات که افراد با چه وسیله ای بخواهند به نقطه خدمترسانی برسند، افزود: تغییر قوانین انتخاباتی هرچه که به انتخابات نزدیکتر شود، سیاسیتر خواهد شد و عکسالعملهای بیشتری هم در پی خواهد داشت و به نظر من چنین تغییراتی اگر در سالهای ابتدایی فعالیت دورهای مجلس باشد، بسیار بهتر است.
وی با انتقاد از صرف وقت بسیار نمایندگان برای پاسخگویی به ارباب رجوع بیان کرد: متأسفانه اکثریت وقت نمایندگان مجلس صرف مراجعانی میشود که حتی ارتباطی به نمایندگان مجلس ندارد. از نظر قانون نمایندگان مجلس دو وظیفه اصلی و اساسی قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین آن هم نه به صورت عام بلکه از طریق کمیسیونها را در کنار رأی اعتماد به وزرا بر عهده دارند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس سابقه، تحصیلات و سن را برای پرداخت حقوق در نظر نمیگیرد. یک نماینده یا از دستگاه خود و یا از مجلس حقوق دریافت میکنند و معمولاً دو گروه اساتید دانشگاه و قضات علی رتبه هستند که تمایل دریافت به حقوق از دستگاه خود را دارند و شاید هم به دلیل بالا بودن عدد دریافتی آنها است.
وی افزود: میزان دریافتی نمایندگان در مجلس به صورت ناخالص چهار میلیون و200 هزار تومان است که مالیات و بازنشستگی آن هم کم میشود. هدایا و سایر مسائل هم اصلاً قابل اندازهگیری نیست و خیلی افراد چنین رفتارهایی را ناشایست میدانند.
باهنر تاکید کرد: وضع زندگی بالای 65 درصد از کل نمایندگان مجلس نسبت به قبل نمایندگی تغییری پیدا نکرده و حدود 20 درصد نیز وضعیت بدتر و بین 15 تا 20 درصد هم وضعیت بهتری پیدا کردهاند. نباید فکر کرد که اگر کسی در این کشور نماینده مجلس، استاندار و وزیر میشود، دیگر بار خود را میبندد و این گناه است.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در واکنش به حقوق مادامالعمر نمایندگان مجلس افزود: حدود 30 سال قبل و اگر اشتباه نکنم در دوره دوم مجلس تعدادی از نمایندگان طرحی را امضا کردند که نمایندگان حقوق مادامالعمر داشته و یا اینکه از مزایای آن استفاده کنند. کلیات این طرح رأی نیاورده و منتفی شد اما این موضوع در برخی از افکار جامعه رسوب کرده و حتی مورد داریم که نمایندگان برخی موارد به خاطر کارمند نبودن به دنبال شغل هستند.
باهنر در مورد آینده خود بعد از مجلس دهم تصریح کرد: من رسماً چهار سال است که بازنشسته شدهام ، کارمند وزارت مسکن بودم و اکنون بازنشسته هستم و اگر بخواهم به دولت برگردم باید هیأت دولت آن را تصویب کند.
وی در مورد نزدیکی نظرات خود با دولت اظهار کرد: نظرات اقتصادی دولت بسیار به نظرات من نزدیک شده است و در دولت دهم و یازدهم چندین بار تکرار کردم که اگر این تحریمها به کل برداشته شود، 30 الی 40 درصد مشکلات کشور حل میشود و در این راستا، چند شب گذشته رئیس دولت یازدهم در گزارش مستقیم به مردم از همین درصد استفاده کرد. واقعگرایی بسیاری از افراد را به هم نزدیک میکند.
انتهای پیام/