دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فعال حوزه صنایع دستی در گفت‌وگو با آنا:

در جذب نیروی علاقه‌مند و کاربلد مشکل داریم/ تلاش برای احیای هنر قلم‌کاری با شیوه‌های نوین

محمدعلی چیت‌ساززاده از فعالیت‌های مجموعه تحت مدیریتش برای تولید صنایع دستی و احیای هنر قلم‌کاری می‌گوید.
کد خبر : 670629
صنایع دستی

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، هنر قلم‌کاری یکی از هنرهای اصیل و کهن ایرانی است که نامش با شهر هنرپرور اصفهان عجین شده است. با این حال،توجه و تلاش برای رونق و شناساندن این هنر اصیل ایرانی مورد غفلت قرار گرفته و قلم کاری اصیل عملا به فراموشی سپرده شده است. همین امر موجب شده تا شرکت «هنرآفرینان قلم‌کاری محور» به عنوان نخستین شرکت هنر- دانش بنیان به دنبال ارتقای جایگاه و احیای قلم کاری اصیل ایرانی باشد. در همین راستا، محمدعلی چیت‌ساززاده مدیر عامل شرکت هنر آفرینان قلم‌کاری محور به تشریح تلاش‌های این مجموعه برای احیای قلم کاری اصیل ایرانی و چالشها و مسائل مرتبط با آن پرداخته است.


درباره کسب و کارتان که در حوزه صنایع خلاق فرهنگی است توضیح بفرمایید. به طور کلی حوزه فعالیت این کسب و کار چیست و ایده شکل‌گیری آن چه بوده و محصولات تولیدی چه نیازهایی را از جامعه مخاطب رفع میکند؟


مجموعه کاری ما تولید کننده قلم‌کاری اصیل ایرانی است و به نوعی احیا کننده قلم کاری محسوب میشود. در حال حاضر قلم کاری که با قدمت صد ساله در اصفهان تولید می‌شود در واقع همان چیت‌سازی است. از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برای اینکه بتوانند سرعت تولید محصولات و نیز هزینه‌های آنرا کاهش دهند، قلم کاری را که در دوره صوفیه به اوج خود رسیده بود به چیت‌سازی تبدیل کردند. به عبارتی، چیت سازی همان حکاکی نقش و نگاره‌های قلم کاری بر روی قالبهای چوبی و چاپ ان بر روی پارچه است.


مبتکر هنر چیت سازی پدر بزرگ من بوده که با این کار توانستند از یکسو هزینه‌ها را پایین بیاورند و از سوی دیگر سرعت کار را بالا ببرند. ایشان صنعت قلم کاری را از یک کار سلطنتی به کاری عامه پسند تبدیل کردند تا برای عموم مردم قابل استفاده باشد. بدین ترتیب به خاطر پیشینه خانوادگی که در عرصه هنر قلم کاری داشتم و از انجایی که رساله دکترایم در حوزه توسعه پایدار بود، بنابراین با مشورت چند تن از اساتید شرکتی را در حوزه صنایع دستی و احیای دوباره قلم کاری اصیل دوره صفوی تاسیس کردیم.


در واقع، تمامی روند کار صرفا با قلم مو تولید می‌گردد و با این اقدام عملا موفق شدیم قلم کاری را به اصالت خود برگردانیم. البته در همین زمینه برداشت اشتباهی نیز شکل گرفت که برمبنای آن، قلم‌کاری به کارهای چاپی اطلاق گردد اما این مساله نیز کم کم اصلاح شد.


در حال حاضر قلم کاری به دو شکل نقاشی(قلمی) و یا چاپی (قالبی) در استاندارد ملی ایران ثبت شده است. ایده اولیه شکل‌گیری کار از آنجایی شروع شد که همواره از دوران کودکی وقتی صنایع و هنرهای دستی قدیمی را مشاهده میکردم، از ظرافت و زیبایی بالای آن لذت میبردم اما این صنایع در حال حاضر به یکسری تولیدات بازاری تبدیل گردیده که به مراتب از جنبه هنری و ارزشی کمتری برخودار است. بنابراین ما درصدد برآمدیم مجددا هنر اصیل قلم کاری را احیا کنیم و مشتریان محصولات نیز از نقاطی همچون آمریکا، اروپا و اروپای غربی هستند که هنر را به خوبی میشناسند و قدرت خرید محصولات را دارند. البته در داخل کشور نیز آنهایی که هنر را ارج میگذارند مشتری پر و پا قرص تولیدات هستند.




بیشتر بخوانید:


در صنعت مد و لباس تنوع بیشتری داشته باشیم


درد دل برندگان طاووس زرین با دوربین آنا +فیلم


سفالینه‌هایی که از فرهنگ گیلان می‌گویند

عرضه هنرهای سنتی را کاربردی کنیم




مهم‌ترین ویژگی کسب و کار خودتان را چه می‌دانید؟


ما صنعت قلم کاری را از حالت عامه پسند آن و با مصارف معمولی همچون رو میزی خارج ساخته و به کاری اصیل و نفیس تبدیل کردیم. تعداد زیادی از مشتریان وقتی میخواهند در مناسبتهای مختلف به خانواده یا دوستان خودشان سوغاتی هدیه بدهند از محصولات مجموعه ما استفاده میکنند. در واقع کار ما سفارشی سازی است که همین حس و حال خوبی به خریداران میدهد زیرا به ازای هر سفارشی که صورت میگیرد یک نفر بصورت اختصاصی در حال تولید محصول براساس رنگ، طرح و جزییات مدنظر مشتری است. برهمین اساس میتوان گفت کار صرفا بصورت تولیدی انبوه نیست. گرچه تولید محصولات با اهداف تجاری انجام میشود اما اولویت ما در تولید محصول این است به تقاضا و سلایق مشتری توجه کنیم و به دنبال تامین نظر آنان باشیم.


برای آینده چه برنامه‌هایی مدنظر دارید تا محصولات را تجاری سازی کنید؟


ما هر چیزی که از جنس پارچه بوده و ارزش اضافه کردن هنر دست را داشته باشد به تولید میرسانیم. عمده تولیدات ما شامل انواع رو میزی، کوسن، تابلو، اکسسوری پوشاک مثل پاپیون، دستمال گردن و مواردی شبیه آن است. یا حتی در زمینه تولید وسایل تزیینی داخل منزل و هر چیزی که جنس پارچه‌ای داشته باشد فعالیت داریم. پارچه‌های مورد استفاده ما ابریشم ۱۰۰ درصد طبیعی و پنبه خالص است، پارچه‌های فوق العاده باکیفیت و با ظرافت بسیار بالا که قلم مو و نقش آفرینی آنن بر روی کار نقوش باکیفیتی به وجود می‌اورد. در واقع طراحی داخلی و طراحی دفاتر کار و تجاری را نیز انجام میدهیم. حتی امیدواریم در آینده وارد عرصه پوشاک شویم و لباسهای مجلسی و فاخر تولید کرده و به مرور دایره تولیدات را تکمیل کنیم.


 در جذب نیروی علاقه‌مند و کاربلد مشکل داریم/ تلاش برای احیای هنر قلم‌کاری با شیوه‌های نوین


در مسیر راه اندازی و تداوم کسب و کارتان با چه مسائل و چالشهایی مواجه بودید؟ خواسته شما از مسئولان برای برطرف شدن این مشکلات چیست؟


ما همیشه با دو مساله اساسی همیشه روبرو بوده‌ایم که کماکان برایمان دغدغه است. مساله اول، تامین نیروی انسانی کاربلد و علاقه مند به هنر و صنایع دستی است تا بتواند با دقت و ظرافت مورد انتظار ما کار کند و روحیه همکاری داشته باشد. ما در مجموعه کاری خودمان همکاران را بورسیه کرده و به آنان آموزش می‌دهیم، این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر در جذب نیروی انسانی که کیفیت کاری داشته باشد مشکل داریم و دستمان در این حوزه چندان باز نیست. اگر فرهنگ کار گروهی و همکاری همه جانبه در بین فعالان صنایع دستی وجود داشت، امکان اشتغال‌زایی بیشتری فراهم بود.


مساله بعدی مرتبط بابازار فروش صنایع دستی است که همواره با گردشگری همراه و همسو بوده است. مشتریان اساسی ما که افراد هنر دوست و با قدرت خرید بالایی هستند، رفت و امد بسیار اندکی به ایران دارند. در واقع، به دلیل تحریمها امکان صادرات وجود ندارد و همین مسائل عملا دست و پای ما را بسته است. بدین ترتیب پیشنهاد و درخواستمان این است تلاشها برای گسترش ارتباطات و تبادلات فرهنگی با سایر کشورهای دنیا برقرار گردد، زیرا برای شهری مانند اصفهان هیچ کسب و کاری پایدارتر از کسب و کارهای مرتبط با صنایع دستی و گردشگری نیست. بدون شک دستیابی به کسب و کارهای پایدار در حوزه صنایع دستی نیازمند جذب گردشگران خارجی و نیز معرفی آن به هنر دوستان است.


انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته