در صنایع خلاق با هزینه کم میتوان اشتغالزایی و ارزآوری داشت/ لذت تماشای میراث فرهنگی در قالب دیجیتال
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در روزگاری به سر میبریم که بقای میراث فرهنگی و تاریخی یا دستاوردهای طبیعی کشورها در گروی نگهداری دیجیتالی ان است. در واقع میراث دیجیتال میتواند همان میراث ملموس و عینی را به صورت میراثی مجازی و با استفاده از رسانههای دیجیتال نگهداری یا به دیگر مردمان معرفی کند. میراث دیجیتال میتواند اندوختههای فرهنگی و تاریخی انسانها در طول زمان را به دور از خطر نابودی یا آسیب آثار به نسلهای بعدی منتقل سازد. در همین راستا، محمد یاری مدیرعامل «شرکت پایدار میراث آرکا» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به بررسی ابعاد گوناگون میراث دیجیتال، روشهای کاربردی سازی آن و چالشهای پیش رو پرداخته است که در ادامه آن را از نظر میگذرانید.
درباره فعالیت مجموعه کاری و کسب و کار خودتان توضیح بفرمایید.
شرکت ما با عنوان پایدار میراث آرکا در اواخر سال ۹۴ ثبت شده است. کسب و کار ما در حوزه میراث دیجیتال است. میراث دیجیتال فرآیندی است که تمام اثار تاریخی و هنری از زمانی که کشف یا ایجاد گردیده تا زمانی که در موزه و گالری نگهداری شود، از فناوریها برای ثبت، بایگانی یا حتی نمایش و فروش این اثار استفاده می گردد. میراث دیجیتال دارای چند بخش همانند آثار تاریخی، صنایع دستی، اداب و فرهنگ ناملموس و اثار هنری است. تمامی این آثار و صنایع وقتی به صورت دیجیتالی درمیآیند به آن میراث دیجیتال گفته میشود. در واقع فعالیت شرکت ما بدین صورت است که آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی را به محصولات دیجیتالی تبدیل میکند.
بخشی از تولید محتوا در این باره برای حوزههای تخصصی استفاده میشود. برای مثال وقتی محتوایی درباره بنا یا شی تاریخی تولید کرده و آنرا مستند یا دیجیتالی میکنیم، انرا به مرمتگر و پژوهشگر ارائه میدهیم تا از ان استفاده کند و وضعیت موجود بنا یا شی را دقیقتر متوجه شود. هدف از این کار این است مرمتگر یا پژوهشگر برای اثر تاریخی مورد نظر برنامهریزی داشته باشد و آن را مدیریت کند. بخش دوم کاری که انجام میدهیم تولید محتواست و این تولید محتوا در حوزه فرهنگ و هنر و تاریخ ایران برای عموم مردم صورت میگیرد.
محصولات و خدمات تولید شده مجموعه کاریتان را معرفی کنید.
ما در طول مدت فعالیت مجموعه سعی کردیم محتواهایی را تولید و مستند کنیم. در همین زمینه، از سال گذشته پلتفرمی را برای بخش از محصولاتمان طراحی کرده و در دسترس عمومی قرار دادهایم. برای مثال تورهای مجازی یا واقعیت مجازی در پلتفرمی که اسم ان «آرکا بوم» است، قرار داده شده و شعار پلتفرم نیز جست و جو در سرزمین کهن است. ما محتواهای بسیار و متنوعی را در این پلتفرم بارگذاری میکنیم تا کاربران، علاقمندان و پژوهشگران بتوانند مناطق مختلف ایران را مشاهده کنند و با کشورمان بیشتر آشنا شوند. در حال حاضر تنها محتواهای مربوط به بناها در این پلتفرم قرار داده شده اما قرار است در آینده اشیا سه بعدی یا حتی فرشها و تابلوها گذاشته شود. تمامی اثار با کیفیت بالایی تهیه شدهاند که با همان کیفیت هم در دسترس مردم قرار میگیرد.
ایا در طول این مدت توانستهاید محصولات را تجاری سازی کرده و صادرات به دیگر کشورها داشته باشید؟
طی سه سال گذشته هفت پروژه بین المللی انجام دادهایم. چنانکه کارهای دیجیتالی سازی موسسات و دانشگاههای خارجی و حتی موزههای ملی مانند بوخوم آلمان، موزه ملی کره جنوبی، دانشگاه افنبرگ اتریش و سه پژوهشگاه خارجی را برایشان انجام دادهایم. دیجیتالی سازی نمایشگاه مجازی جاده ابریشم نیز که متعلق به یونسکو بود توسط مجموعه ما صورت گرفته است. اینها بخشی از صادرات صنایع خلاق یا ارائه خدمات شرکت به کشورهای دیگر بود اما ما علاقمندیم فروش محتوا رخ بدهد و در حال حرکت در مسیر تحقق این امر هستیم
در مسیر انجام این فعالیتها چه چالشها و مسائلی داشتید؟ ایا حمایتهایی برای رفع این مسائل صورت گرفته است یا نه ؟
به طور کلی فعالیت در حوزه صنایع خلاق دارای چالشهای بسیاری است. مهمترین چالشی که تمامی شرکتها و گروهها با آن مواجهند، عدم سرمایهگذاری و فقدان سرمایهگذار در این حوزه است. گرچه در دیگر حوزههای صنایع سرمایهگذاری به راحتی انجام میشود و حجم سرمایهگذاری بالاست، اما میزان سرمایهگذاری در حوزه صنایع خلاق بسیار کم بوده و بازگشت پول سرمایهگذار طولانی مدت است. در چنین شرایطی، قطعا برای سرمایهگذار سودی ندارد تا در حوزه صنایع خلاق سرمایهگذاری کند و عملا فرهنگ سرمایهگذاری این امر در ایران وجود ندارد.
مهمترین و بزرگترین چالش ما طی سال های گذشته این بوده که نتوانستهایم جذب سرمایه داشته باشیم. وزارت میراث فرهنگی متولی اصلی فعالیتهای ما محسوب میشود اما عملا همکاری چندانی نداشته است، این مساله بخصوص در فعالیتهای بکر و جدید وجود دارد و تا وزارت میراث فرهنگی بخواهد با حوزه کاری ما آشنا شود بسیاری مزیتها و فرصتها از بین میرود. این مساله موجب میشود نیروهای انسانی که مرتبط با همین صنایع فعالیت میکنند از انجام کار و پیگیری اهداف خسته شوند و از سوی دیگر شرکت برای اینکه نیازهای اولیه وزارتخانه را براورده سازد، مجبور خواهد شد سطح خودش را پایین بیاورد که همین موضوع در بلند مدت آسیب زیادی ایجاد میکند.
در این بین شاهدیم کشورهایی مثل امارات و قطر فعالیتهای حوزه میراث دیجیتال را با فناوریهای بالا و از طریق همکاریهای بین المللی انجام میدهند. بنابراین با تداوم غفلت مدیران در عرصه صنایع خلاق، این احتمال وجود دارد که سالهای آینده جایگاه این کشورها در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و هنر بالاتر از ما شود. البته شرکتهای بزرگ خصوصی که به فرهنگ و هنر علاقمند هستند، میتوانند به صنایع خلاق در حوزه میراث دیجیتال کمکهایی داشته باشند. قطعا اگر جذب سرمایه صورت بگیرد، ما میتوانیم کارهایی انجام دهیم که هم خودمان منفعت مالی ببریم و هم فرهنگ و هنر کشورمان از ان سود ببرد.
یکی از مسائلی که در حوزه صنایع خلاق مطرح است، کاربردی سازی مشاغل مرتبط با صنایع خلاق در زندگی روزمره مردم است. شما در این زمینه چه برنامهها و اقداماتی را در نظر دارید؟
در صنایع خلاق یا بطور کلی حوزه تولید محتوا که ما با ان درگیر هستیم، عملا قوانین کپی رایت رعایت نمیشود اما کاربردی سازی در زمینه تولید محتوا روز به روز در حال انجام و پیشرفت است. شرایط صنایع خلاق کنونی مانند هشت سال گذشته نیست و اکنون مردم نسبت به آن آگاه شدهاند و این جزیی از اقتصاد محسوب میشود. در حال حاضر مردم برای فیلیمو و نماوا یا دیگر موضوعات مشابه به راحتی پول میدهند که با ان بخشی از هزینهها تامین میشود و همین نوعی کمک به اقتصاد کشور است. نباید انتظار داشت صنایع خلاق در سبد زندگی تمامی افراد وجود داشته باشد، زیرا کشور اکنون در شرایطی است که صنایع خلاق و اثار فرهنگی و هنری از سبد زندگی بسیاری از مردم حذف گردیده و استقبال از حوزههایی مانند سینما، گالری و صنایع دستی محدود شده است.
ما اصولا بازارهای کوچکی داریم و باتوجه به شرایط اقتصادی کشور باید دنبال این باشیم که بازار محصولات و تولیدات را گسترده کنیم. بازارهای بین المللی باتوجه به شرایطی که در کشور برای حوزههای صنایع خلاق وجود دارد، امکان رشد بسیاری خوبی خواهد داشت. دسترسی به نرم افزارهای مختلف در کشورمان به راحتی امکانپذیر است، بنابراین هزینه تولید برای این نوع امور بسیار کم است. از سوی دیگر افراد متخصص در حوزه صنایع خلاق فراوان هستند.
در نتیجه، اگر ما بازاریابی و تبلیغالت خوبی در خارج از ایران داشته باشیم، به راحتی میتوانیم محصول و تولیدات را به کشورهای همسایه مانند امارات، قطر، عمان یا کشورهای خواهان این محصولات صادر کنیم. کشورمان میتواند با کشورهای اروپایی که در این حوزه با همسایگان همکاری دارند، رقابت کند زیرا تولیدات ما از نظر هزینهای نیز ارزانتر است. متاسفانه افعالیت در حوزه صنایع خلاق جزو اولویتهای کشور ما نیست. در ایران باوجود اینکه سفارتخانهها میتوانند کمک زیادی به صنایع خلاق و معرفی و بازاریابی آن داشته باشند اما عملا کاری انجام نمیدهند. رایزنی با شرکتهای خارجی و معرفی محصولات نیازمند برنامهریزی دولت و سفارتخانهها در این باره است که تحقق ان مستلزم این است امور در ریل مشخصی قرار بگیرد و پیش برود.
به نظرتان برای پویاتر کردن صنایع خلاق و رونق ان چه پیشنهادات کارسازی میتوان داشت؟
با اینکه در حوزه صنایع خلاق و بطور کلی کارهای تولیدی کمی فضای ناامیدی در کشور دیده میشود اما میتوان اقداماتی برای پویایی آن انجام داد. از جمله این اقدامات، سرمایهگذاری بر روی صنایع خلاق است که سرمایهگذاریهای کوچک نیز بسیار موثر خواهد بود. مورد دیگر اینکه، باید از فضاهای بینالمللی بهره بیشتری برد. بازار داخلی بسیار محدود است و انتظار میرود صنایع کشورمان به بازارهای بین المللی متصل شود که البته اینهم چندان کار سخت و پیچیدهای نیست. گرچه دو امر سرمایهگذاری و بهرهمندی از بازارهای بین المللی در حوزه صنایع بزرگ نیازمند هزینه و تلاش بیشتری است، اما در حوزه صنایع خلاق با هزینه بسیار کم میتوان اشتغالزایی و درامدهای ارزی داشت.
مجموعه کاری شما ایا توانسته اهداف خودش را در حوزه تجاری سازی محقق کند؟
ما حدود هفت سال است که بصورت مستمر فعالیت داریم اما بازار قابل توجهی نداشتهایم. هفت سال گذشته کسی نمیدانست میراث دیجیتال چیست و کارها را با روشهای سنتی انجام میداد. اما در حال حاضر میراث دیجیتال تاحدودی جا افتاده است، بااین حال بودجه برای پیگیری چنین موضوعاتی بسیار اندک است. اگر تامین سرمایه مورد نیاز فعالیتهای مرتبط با میراث دیجیتال در اولویت قرار میگرفت، قطعا شرایط بسیار مطلوب و پایدار بود. باتوجه به همین اوضاع، باید گفت مجموعه ما از نظر تعداد، کیفیت و تنوع تولیدات به اهداف مدنظر رسیده اما در بحث درامدزایی، تقویت نیروی انسانی، پروژههای بین المللی و جذب سرمایه به اهداف خودش دست نیافته است. البته ما در حال حاضر می توانیم در بسیاری امور مربوط حرف اول را بزنیم و در زمینه موزه مجازی رقابت داشته باشیم. ما توانایی داریم همگام با افرادی که در عرصه روشهای مختلف دیجیتال سازی فعالیت دارند، پیش برویم و نیازهای بازار را برآآورده سازیم.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/