دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت‌وگو با آنا:

قیمت نان پس از حذف آرد یارانه‌ای افزایش نخواهد یافت/ نانوایان منتظر نرخ‌نامه جدید هستند

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: در حال حاضر توزیع کارتخوان‌های مخصوص در جریان است و این طرح هنوز به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است؛ اما در این شرایط قیمت نان بعد از حذف آرد یارانه‌ای، برای مردم تغییری نخواهد داشت.
کد خبر : 668674
بیژن نوروزمقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، این روزها تغییر قیمت نان مورد گمانه‌زنی‌های زیادی قرار گرفته و مسئولان مربوطه نیز از عدم افزایش آن صحبت می‌کنند.


طرح هوشمندسازی کارتخوان‌های نانوایی‌ها برای ساماندهی مصرف نان و آرد در کشور آغاز شده و در این شرایط معلوم می‌شود که هر نانوایی به چه میزان نان به مردم فروخته و بر اساس آن به نانوایان یارانه داده می‌شود.




بیشتر بخوانید:


استقبال از اصلاح یارانه نان در صورت نظارت بر قیمت‌ها




پیش از این آرد یارانه‌ای بدون حساب و کتاب به نانوایی‌ها داده می‌شد و بخشی از اینها در بازار آزاد و یا خارج از مرزها به فروش می‌رفت. روی این کارتخوان هوشمند قیمت انواع نان به این شرح ظاهر می‌شود، نان سنگک ۳ هزار تومان، سنگک کنجد یک رو ۴ هزار تومان، سنگک کنجد دو رو ۵ هزار تومان، بربری ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، بربری کنجدی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، لواش ۶۵۰ تومان و پلاستیک هزار تومان.


پس از تعیین نوع نان با علامت + تعداد نان را روی آن درج می‌شود و با ادامه فرایند و کشیدن کارت، پرداخت به راحتی انجام می‌شود.


در همین زمینه بیژن نوروزمقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره موضوع یارانه نان عنوان کرد: در حال حاضر توزیع کارتخوان‌های مخصوص در جریان است و این طرح هنوز به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است.


وی افزود: قرار بود این طرح به این شکل انجام شود که قیمت آرد به صورت آزاد اعلام شود. همچنین قیمت نان به صورت واقعی محاسبه شود و براساس قیمت واقعی نان مابه التقاوت آن به نانوا داده شود تا مردم نان را به قیمت قبل خریداری کنند.


نوروزمقدم ادامه داد: طرحی که در حال اجراست، فعلاً در فاز اول قرار دارد و هنوز مراحل خاصی را پیش نرفته تا بتوان درباره آن نظر داد.


رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با اشاره به اینکه نرخ نان برای سال ۱۴۰۰ است، بیان کرد: قرار بود که نرخ جدید به نانوایان ارائه شود؛ اما با این وجود و با افزایش قیمت در این مقطع موافقت نشده است و نرخ‌های سال‌گذشته اعمال می‌شود. در واقع نه آرد گران شده نه قیمت نان اعلام شده و هنوز همه چیز به نوعی بلاتکلیف است.


وی اظهار کرد: در حال حاضر نانوایان منتظر نرخ‌نامه جدید هستند؛ امیدواریم این طرح سریع‌تر اجرا و وارد فاز دوم شود، زیرا نانواها با این گرانی که امسال در بحث تورم، حق کارگر، آب و برق، بیمه و مالیات و ... با آن مواجه هستند، موجب شده با قیمتی که در سال ۱۴۰۰ داده شده، توان کار را نداشته باشند. نانوایان در این شرایط متضرر می‌شوند و ۱۵‌ درصدی که قرار است برای فروش پرداخت شود، نمی‌تواند هزینه‌های آنها را جبران کند. اگرچه این قیمت‌ها از سال ۱۳۹۹ داده شده بود و با حدود ۱۶ ماه دوندگی به نتیجه رسیدیم.


نوروزمقدم خاطرنشان کرد: با این شرایط اگر بنا باشد نانوا توان ادامه فعالیت را داشته باشد، باید هرچه سریع‌تر فاز نهایی اجرای طرح انجام شود و آرد و نان آزاد شود تا هم نانوا با خیال آسوده به فعالیت خود ادامه دهد و هم تکلیف مردم روشن شود. در این شرایط قیمت نان بعد حذف آرد یارانه‌ای، برای مردم تغییری نخواهد داشت.


رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران توضیح داد: در فاز اول و نصب دستگاه‌ها با انتقاد نانوایان در ایرادات دستگاه‌ها روبه‌رو هستیم و این موضوع را با مسئولان در میان گذاشتیم و آنها اعلام کرده‌اند که این موضوع قابل حل است و به‌زودی برطرف خواهد شد.


انتهای پیام/۴۱۰۳/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته