محتوای کرسیهای آزاداندیشی به مقاله تبدیل شود
سیدموسی هاشمی تنکابنی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با اشاره به برگزاری دور دوم رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این کرسی با استقبال بسیار خوب دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری مواجه شد و تیمها موضوعات اجتماعی را برای شرکت در رقابت کرسیها انتخاب کرده بودند.
وی با مقایسه کیفیت و کمیت دور نخست و دوم کرسیهای آزاداندیشی عنوان کرد: کیفیت کار دور دوم مسابقات از دور نخست بسیار بهتر بود و موضوعات تنوع بیشتری داشت و مشکلات کمتر بود.
بیشتر بخوانید:
ارتباط «جهاد تبیین» و «کرسی آزاداندیشی» در شکلگیری جبهه مقابله با دشمن
خوراک فکری کرسیهای آزاداندیشی برای حوزه و دانشگاه
کرسیهای آزاداندیشی پلی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری افزود: با توجه به اینکه در دو دور تعدادی از کرسیها بهصورت مجازی برگزار میشد، مشکلات خاصی در این فضا وجود داشت؛ اما سطح داوری بهتر شده و کیفیت کار بالاتر رفته بود و در دور نخست ۱۴ تیم و در دور دوم ۱۰ تیم به رقابت پرداختند.
هاشمی تنکابنی در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری دارید تا کرسیهای آزاداندیشی از حالت تشریفاتی خارج شده و به گفتوگوی آزاد و جدی تبدیل شود؟ گفت: در دور نخست یک تیم در مرحله کشوری شرکت کرد، اما به مرحله فینال راه نیافت، در حالی که مقام نخست دور دوم در محور اجتماعی از آن دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری شد.
چگونه میتوان نتیجه کرسیهای آزاداندیشی را در جامعه ساری و جاری کرد؟
وی مطرح کرد: بهتر است در دور سوم رویداد کرسیهای آزاداندیشی از ابتدا موضوع آزادی بیان بدون دغدغه، عقلانیت و تفکر به دانشجویان گفته شده و در آنان نهادینه شود تا هراسی از موضوع خود نداشته و حتی در محور سیاسی انتخاب کرده و رقابت جدی و چالشبرانگیزی رقم بزند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری درباره اینکه چگونه میتوان نتیجه کرسیهای آزاداندیشی را در جامعه ساری و جاری کرد؟ تبیین کرد: بهره گرفتن از استادان مجرب و آموزش صحیح این موضوع در حین رقابت بین تیمها و تفهیم این موضوع که داشتن آزاد بیان با شکستن و برهم زدن پایههای هویت ملی در کرسیها مغایرت دارد و حفظ اخلاق در کرسی بسیار مهم است.
هاشمی تنکابنی در پاسخ به این سؤال که محور منطق و عقلانیت تا چه اندازه در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی رعایت میشود؟ گفت: محور عقلانیت باید از طریق پوشش خبری، رسانههای دیداری و شنیداری و فضای مجازی تقویت و رقابت سالم علمی و متقن انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه تضارب آرا بر فضای کرسیهای آزاداندیشی تأثیر مثبت دارد، بر لزوم تعامل حوزه و دانشگاه در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی تأکید و تبیین کرد: باید رابطه تنگاتنگی بین حوزه و دانشگاه وجود داشته باشد و بهرهگیری از دانش و ادبیات حوزه در راستای رشد و افکار دانشجویان در کرسیها موجبات پیشرفت را فراهم خواهد کرد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری همچنین پیشنهاد کرد که از چکیده و محتوای کرسیهای دانشجویان بهعنوان مقالات استفاده شده و در پایان هر کرسی نظرات هیئت داوران مطرح شده و پس از جمعبندی در رسانهها و فضای مجازی منتشر شود.
هاشمی تنکابنی تأکید کرد: برای جذب بیشتر دانشجویان در کرسیهای آزاداندیشی باید عوامل خارجی برای ترغیب دانشجویانی که در کرسیها شرکت کردهاند در نظر گرفته شده و از همان ابتدا در بخشنامه قید شود، بهعنوان مثال اعطای دو نمره به دروس عمومی به تمامی شرکتکنندگان در کرسیهای آزاداندیشی در دور سوم مسابقات مشوق دانشجویان خواهد بود.
به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی را پیش از عید نوروز ۱۴۰۰ بهصورت واحدی و استانی برگزار کرد و تیمهای راهیافته به مرحله کشوری مشخص شدند. بر این اساس از نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ مرحله کشوری این رویداد آغاز شد و دانشجویان رقابت نفسگیری را در این مرحله انجام دادند.
در نخستین رویداد رقابت تیمهای دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی یکهزار و ۴۵۶ تیم شرکت کردند. هر تیم چهارنفره در قالب ۶ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری، هنر و معماری و سلامت رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابتها ۸۰۰ عضو داوری در مرحله استانی حضور داشتند و از تعداد یکهزار و ۴۵۶ تیم و برگزاری ۲ هزار کرسی ۲۶۳ تیم به مرحله کشوری راه یافتند. اطلاعات تیمهای برنده و محورهای مختلف مرحله پایانی نخستین دوره رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی را اینجا بخوانید.
دومین دوره رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی نیز از بهمن ۱۴۰۰ آغاز و تیمهای راهیافته به مرحله کشوری مشخص شد و رقابتهای نهایی و کشوری دور دوم نیز از اردیبهشت ۱۴۰۱ صورت گرفت.
دومین دوره رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی ۲ هزار ۶۸۷ تیم در دومین رویداد ملی رقابت تیمهای دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در محورهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی شرکت کردند، رویداد امسال دو تفاوت با سال گذشته داشت. در دومین رویداد ملی رقابت تیمهای دانشجویی یک استاد مشاور اضافه شد که هزار و ۴۳ استاد مشاور که همگی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند، استاد مشاور تیمها شدند.
بیشتر بخوانید:
کرسیهای آزاداندیشی پلی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی
رشد ۸ درصدی حضور دانشجویان در کرسیهای آزاداندیشی
مزایای تعامل حوزه و دانشگاه در کرسیهای آزاداندیشی چیست؟
دومین رویداد ملی رقابت تیمهای دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، دارای ۱۱ هزار شرکتکننده بود و در این راستا ۳۴۰ کارگاه آموزشی و محتوایی در سطح کشور برگزار شد.
نکتهای که در مرحله استانی دوره نخست رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی بیشتر نمود داشت، گزارهها و موضوعاتی بود که توسط دانشجویان انتخاب میشد و دغدغه دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت.
مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگتر کنند و داوری نیز بر همان اساس صورت گرفت.
از سوی دیگر در اجرای دور دوم رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی، واحدهای دانشگاهی با برنامهریزی لازم و بهرهگیری از تجارب دوره نخست سعی کردهاند که حضور پرقدرت خود در این رویداد نشان دهند تا یکی از تیمهای برنده این رویداد باشند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/