ارتباط «جهاد تبیین» و «کرسی آزاداندیشی» در شکلگیری جبهه مقابله با دشمن
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دومین دوره رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی از بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده و اکنون تیمهای راهیافته به مرحله کشوری در حال رقابت هستند. رقابتهای نهایی و کشوری دور دوم کرسیها از اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شده است.
نکتهای که در مرحله استانی دوره نخست رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی بیشتر نمود داشت، گزارهها و موضوعاتی بود که توسط دانشجویان انتخاب میشد و دغدغه دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت. مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتهاند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگتر کنند و داوری نیز بر همان اساس صورت گرفته است.
بیشتر بخوانید:
خوراک فکری کرسیهای آزاداندیشی برای حوزه و دانشگاه
کرسیهای آزاداندیشی پلی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی
رشد ۸ درصدی حضور دانشجویان در کرسیهای آزاداندیشی
مزایای تعامل حوزه و دانشگاه در کرسیهای آزاداندیشی چیست؟
از سوی دیگر در اجرای دور دوم رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی که مدتی است آغاز شده، واحدهای دانشگاهی با برنامهریزی لازم و بهرهگیری از تجارب دوره نخست سعی دارند که حضور پرقدرت خود در این رویداد نشان دهند تا یکی از تیمهای برنده این رویداد باشند.
خبرگزاری آنا در سلسله گفتوگوهای خود با معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی با عنوان «ترویج روحیه آزاداندیشی» فعالیتهای دانشگاه را با تأکید بر کرسی آزاداندیشی بررسی میکند.
در این بخش از گفتوگو به سراغ حجتالاسلام رضا عباسپور معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد رفتیم تا اقدامات و فعالیتهای این معاونت را در راستای توسعه و گسترش کرسیهای آزاداندیشی در این دانشگاه جویا شویم.
مشروح گفتوگوی آنا با عباسپور در پی میآید:
خوشحالی مقام معظم رهبری از برگزاری کرسی آزاداندیشی انگیزه دانشگاهیان را 100 برابر کرد
آنا: با توجه به برگزاری رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی، کیفیت و کمیت دور نخست و دوم کرسیهای آزاداندیشی را مقایسه کنید و بگویید چه تعداد تیم دانشجویی در این دو دوره به رقابت پرداختند؟
عباسپور: در نخستین رویداد کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ۵۴ تیم شرکت کردند که در مرحله نخست ارزشمند بود.
کرسیهای آزاداندیشی میتواند لبه تیز جبهه مقابله با مخالفان جمهوری اسلامی باشد، ابتدا باید ورود کرده و جهاد تبیین را در قالبها و موضوعات مختلف شکل دهیم.پس از پیام دلگرمکننده و مشفقانه مقام معظم رهبری درباره کرسیهای آزاداندیشی به برگزاری این رویداد مشتاقتر شدیم بهطوریکه مصمم شدیم در سال 1401 این رویداد را قویتر، شکیلتر و باعظمتتر برگزار کنیم.
خوشحالی مقام معظم رهبری از برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی ما را نیز مسرور کرد و انگیزهای بود تا در سال جدید به صورت ویژه دومین دوره این رویداد را برگزار کنیم؛ بنابراین تمام توان خود را گذاشتیم تا استان خراسانرضوی جریان و گفتمانی را به نام جریان و گفتمان کرسیهای آزاداندیشی برگزار کند که در این راستا توانستیم بیش از ۲۰۰ تیم کرسی آزاداندیشی در استان خراسان رضوی تشکیل دهیم.
منظور از ۲۰۰ تیم کرسی آزاداندیشی یعنی هر تیم چهار دانشجو و یک استاد مشاور دارد و برای برگزاری آن چهار نفر بهعنوان موافق و چهار نفر به عنوان مخالف حضور دارند و یک کارشناس مجری و دو یا سه داور و یک استاد مشاور هم بر رویداد نظارت دارند بهطوریکه ۱۲ نفر به صورت مستقیم درگیر یک کرسی هستند.
آنا: چند تیم از ۲۰۰ تیم کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانرضوی به مرحله کشوری راه پیدا کردهاند؟
عباسپور: تاکنون ۲۲ تیم از کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خراسانرضوی به مرحله کشوری راه پیدا کردهاند و سه تیم نیز با رقبا در مرحله کشوری مصاف دادهاند و با برتری مقابل حریفان در مرحله نیمهنهایی و نهایی حضور پیدا خواهند کرد.
چرا کرسیهای آزاداندیشی به استادان مشاور نیاز دارد؟
آنا: تیمهای کرسی آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانرضوی در چه موضوعاتی با رقبای خود دیدار کردند؟
عباسپور: دانشجویان در موضوعات اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کردند و موجب جریانسازی در این حوزهها شد و استقبال دانشجویان از کرسیها بسیار چشمگیر بود و این استقبال همچنان ادامه دارد.
کرسیهای آزاداندیشی به لحاظ کمیّت، رشد بسیار خوبی در مقایسه با سال گذشته داشته است و از لحاظ کیفیت هم باید در این جلسات کرسیها حضور داشته باشید تا متوجه شوید با چه کیفیتی برگزار میشود.
معمولاً افرادی که سعی میکنند یک تیم شوند ذیل نظر استاد مشاور مطالعاتی در زمینه موضوع مورد بحث دارند و به همین دلیل امسال استاد مشاور را به تیمها اضافه و سیر مطالعاتی را نیز برای هر موضوع معرفی کردیم و تاکنون به لحاظ کیفیت بالاتر از سال قبل بوده است.
البته دانشجو نباید بعدها احساس کند که در حال رصدشدن است و یا مجبور شود به حراست یا جای دیگر جواب بدهد و در صورتی که این نگاه روی دانشجو نباشد، آن وقت کرسیهای آزاداندیشی موفق خواهند شد؛ بنابراین دانشجو باید احساس اطمینان کند که در فضایی کاملاً علمی موضوع را به نقد میکشد و قانع میشود یا قانع میکند.
آنا: چه راهکاری دارید تا کرسیهای آزاداندیشی از حالت تشریفاتی خارج شده و به گفتوگوی آزاد و جدی تبدیل شود؟
عباسپور: اسم کرسی روی آن است؛ یعنی «آزاداندیشی»! دانشجویی که وارد مباحثی میشود تا موافقت یا مخالفت خود را با آن اعلام کند، باید آزادانه نظر خود را مطرح کند و اینگونه نباشد که از قبل موضوعاتی برای دانشجویان مشخص و این موضوعات در جایی تأیید یا سانسور شود.
عبور از موضوعاتی که مورد علاقه دانشجویان بوده با اصل کرسیها در تناقض است؛ البته این کار اتفاق نمیافتد؛ اما گاهی در بعضی از حوزهها این سانسور دیده شده است.
آنا: چگونه میتوان از ساختارشکنی، شالودهشکنی و بر هم زدن پایههای هویت ملی در کرسیهای آزاداندیشی جلوگیری کرد؟
عباسپور: دانشجویان پیش از اینکه وارد فضای رقابتی در کرسیهای آزاداندیشی شوند، باید درباره فرهنگ کرسیها، آداب، نوع تعامل دانشجویان با یکدیگر و ورود به کرسیهای آزاداندیشی آموزش دیده باشند. کرسیهای آزاداندیشی باید بهگونهای برنامهریزی شود که نحوه برگزاری رویداد و نحوه صحبت کردن به دانشجویان آموزش داده شود.
از سوی دیگر برای جلوگیری از ساختارشکنی کرسیهای آزاداندیشی باید هویت ملی خود را حفظ کرده و فرهنگ این کرسیها را در دانشگاه جاری و ساری کنیم. در این راستا استادان مشاور برای نظارت و مشورت کنار کرسیها و دانشجویان حضور دارند. به عنوان مثال از استاد مشاور میخواهیم که دانشجویان را توجیه و به آنان تأکید کند که اصول نقد آن است که توهینی به شخصی صورت نگیرد و نقد باید منصفانه بوده و کرسیها فضایی برای جولان ضد فرهنگ نشود.
محور منطق و عقلانیت کرسیهای آزاداندیشی کاملاً علمی است
آنا: محور منطق و عقلانیت تا چه اندازه در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی رعایت میشود؟
عباسپور: کرسیهای آزاداندیشی باید براساس محور منطق و عقلانیت پیش برود و این رویداد کاملاً علمی است و فضایی آماده شده تا کرسیهای آزاداندیشی بر مبنای علم جلو برود. اگر خلاف منطق، خلّاقیت و عقلانیت جلو رفت، احساسات و عواطف جایگزین آن خواهد شد و در صورت حاکم شدن احساسات و عواطف بر فضای کرسیهای آزاداندیشی کار به خوبی پیش نخواهد رفت.
کرسیهای آزاداندیشی میتوانند ارتباط بین حوزه و دانشگاه را به وجود بیاورند و بهتر است کرسیها با تقابل دانشجویان و طلاب اتفاق بیفتد تا از توانمندی یکدیگر استفاده کنند.بنابراین باید کرسیهای آزاداندیشی براساس محور منطق و عقلانیت باشد و خوشبختانه این اتفاق رخ داده است؛ البته برخی دانشجویان به دلیل آموزش ندیدن و جوانبودن هیجانزده میشوند و گاهی اوقات مسئله را احساسی جلو میبرند، تلاش کردهایم مشاوران، کارشناس مجری و داوران به این قبیل دانشجویان مشورت داده و آنان را توجیه کنند.
آنا: چگونه میتوان نتیجه کرسیهای آزاداندیشی را در جامعه ساری و جاری کرد؟
عباسپور: در صورتی که نتایج کرسیهای آزاداندیشی را هم در جامعه ساری و جاری نکردیم، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ چراکه سلوک، مشی و برگزاری کرسیها خودش یک نتیجه است. کرسیهای آزاداندیشی گاهی اوقات میتواند مقدمهای برای تحقق اهداف باشند و گاهی نیز کرسیها هدف هستند.
دانشجویانی که با یک موضوع مخالفند یا اشتباه خود را میپذیرند یا طرف مقابل را قانع میکنند؛ از آنجاییکه کرسیها بر مبنای علمی برگزار میشود، دانشجویان به نتیجه میرسند و اگر به نتیجه نرسند، از سوی تیم مقابل قانع میشوند؛ بنابراین کرسیهای آزاداندیشی بهطور مستقیم بر افراد تأثیر میگذارد و برای مردم و مخاطبانی که این کرسیها را از نزدیک دنبال میکنند، غیرمستقیم تأثیر دارد و اینگونه نتایج کرسیها در جامعه ساری و جاری میشود؛ البته اصل برگزاری کرسیهای آزاداندیشی هدف است و خود به خود در جامعه تأثیر خواهد گذاشت.
کرسیهای آزاداندیشی به قرابت دانشگاه و حوزه میانجامد
آنا: یکی از مؤلفههای اصلی کرسیهای آزاداندیشی تضارب آراست، این تضارب آرا بر فضای کرسیهای آزاداندیشی تأثیر منفی میگذارد یا مثبت؟
عباسپور: تضارب آرا مطلوب است و فارغ از اینکه این تضارب آرا ممکن است چه نتایجی را رقم بزند، یک مشی ارزشمند است؛ چراکه در تضارب آرا بسیاری از مواردی که پشت الفاظ است، آشکار و تبیین میشود و در نهایت افراد موافق و مخالف یک موضوع بعد از رویداد کرسیهای آزاداندیشی به نتیجه میرسند.
تضارب آرا میتواند در فضای کرسیهای آزاداندیشی تأثیر مثبتی داشته باشد و در تضارب آرا تأثیر منفی نمیبینم، مگر اینکه این تضارب آرا براساس هیجانات و مقدمات غیرمنطقی باشد، درغیراینصورت تضارب همواره مثبت است و آشکارکننده بسیاری از مسائل خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
مزایای تعامل حوزه و دانشگاه در کرسیهای آزاداندیشی چیست؟
داوران به تقابل دانشجویان در مباحث علمی کمک کنند
انتشار دورهمیهای حوزه در دانشگاه با طعم تضاب آرا
آنا: تعامل حوزه و دانشگاه در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی را چگونه ارزیابی میکنید؟
عباسپور: متأسفانه حوزه و دانشگاه قرابت منطقی خود را به دست نیاورده، یعنی برای دستیابی به اهداف مشترک باید حوزه به کمک دانشگاه بیاید و برعکس.
از سوی دیگر قرار نیست حوزه، دانشگاه یا دانشگاه، حوزه شود؛ بلکه باید مبانی به اهداف نزدیک باشد. یعنی مبانی در راستای اهداف شکل بگیرد؛ بنابراین کرسیهای آزاداندیشی میتواند این ارتباط را به وجود بیاورد و بهتر است این کرسیها با تقابل دانشجویان و طلاب اتفاق بیفتد و از توانمندی یکدیگر استفاده کنند.
آنا: با تبلیغ دشمنان نظام عنوان میشود که طرفداران جمهوری اسلامی فاقد منطق هستند، برای مقابله با این تبلیغ منفی چه باید کرد؟
عباسپور: اتفاقاً مخالفان جمهوری اسلامی فاقد منطق هستند، به همین دلیل سعی دارند این گزاره منطقی نبودن را که لیاقت خودشان است به جمهوری اسلامی نسبت دهند. کسانی که مخالف جمهوری اسلامی هستند به دلیل اینکه مبانی منطقی جمهوری اسلامی را شنیدهاند در حال تلاش برای از بین بردن این مبانی هستند تا این شبهه را به وجود بیاورند که جمهوری اسلامی منطقی ندارد.
حال برای اینکه با این تبلیغ دشمن مقابله کنیم باید به سمت تحقق «جهاد تبیین» که تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، پیش برویم. جهاد به معنی حمله، پیشگیری و مقابله بوده و در صحنه دشمن تازیدن است. کرسیهای آزاداندیشی میتواند لبه تیز جبهه مقابله با مخالفان جمهوری اسلامی باشد، ابتدا باید ورود کرده و جهاد تبیین را در قالبها و موضوعات مختلف شکل دهیم.
از سوی دیگر باید کرسیهای آزاداندیشی در شبکهسازیهای دانشجویی، استادان، ارتباط فعال، کارگاهها و ... مطرح شود؛ البته باطل مانند کف روی آب است و خود را بیشتر نشان میدهد؛ این حق است که همیشه مقابل باطل ایستادگی میکند و در قالب مختلف ورود پیدا میکنند.
به هر صورت دشمنان تلاش میکنند مسئله را طوری پیش ببرند که اصلاً جمهوری اسلامی فاقد منطق است. باید در قالب منطقی بهخصوص کرسیهای آزاداندیشی این موضوع را مطرح کنیم که برای هر گزارهای از مبانی جمهوری منطق داریم.
به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسیهای آزاداندیشی را پیش از عید نوروز ۱۴۰۰ بهصورت واحدی و استانی برگزار کرد و تیمهای راهیافته به مرحله کشوری مشخص شدند. بر این اساس از نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ مرحله کشوری این رویداد آغاز شد و دانشجویان رقابت نفسگیری را در این مرحله انجام دادند.
در نخستین رویداد رقابت تیمهای دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی یکهزار و ۴۵۶ تیم شرکت کردند. هر تیم چهارنفره در قالب ۶ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری، هنر و معماری و سلامت رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابتها ۸۰۰ عضو داوری در مرحله استانی حضور داشتند و از تعداد یکهزار و ۴۵۶ تیم و برگزاری ۲ هزار کرسی ۲۶۳ تیم به مرحله کشوری راه یافتند.
اطلاعات تیمهای برنده و محورهای مختلف مرحله پایانی نخستین دوره رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی را اینجا بخوانید.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/