آموزش کاردانی در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی/ دانشجویی با آموزش عملی بیکار نمیماند
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از شاهرود، محمد شاهحسینی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در سه جلسه هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «آییننامه تأسیس و اداره دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» تدوین شد و به این ترتیب آموزشهای کاردانی در آینده باید در دانشکده مهارت و کارآفرینی صورت گیرد.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی نظامنامه تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را در دستور کار قرار داد و براساس دستور دکتر طهرانچی نظامنامه تدوین و آبان ۱۳۹۹ در هیئت رئیسه مصوب و ابلاغ شد، اما در برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی تبیین نشد.
مدیرکل راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: البته نظامنامه ممکن است عیب و نقصهایی هم داشته باشد، اما نمیتوان بهدلیل برخی نقصها آن را اجرا نکرد و نقد هم ممکن است بر آن وارد باشد که از آن استقبال میکنیم، اما اصل آن باید اجرا شود.
شاهحسینی با اشاره به اینکه نظامنامه مورد اشاره چهار رکن اصلی دارد با برشمرد این چهار رکن گفت: نخست شورای گسترش آموزشهای فنی و حرفهای که بخش عمده وظایف آن گسترش رشتههایی است که در این نظامنامه به آن اختیار داده شده و ایجاد رشتهها از مقطع کاردانی مهارتی تا دکترای حرفهای (اکنون در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته رشتهها موجود است و قبلاً ایجاد شده) در دستور کار است.
وی در ادامه توضیح داد: در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته فعلاً ۶ رشته را مدنظر داریم و بخشی از کار گسترش هم ایجاد دانشکدههای جدید است.
مدیرکل راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: اکنون در کشور ۱۲۰ آموزشکده سما فعال است که البته فراز و نشیب زیادی برای ایجاد این آموزشکدهها بر سر راه بود و مقرر شده آموزشکدههای سما به دانشکده تبدیل شود، چراکه در آموزشکدهها نمیتوانستیم بالاتر از کاردانی رشته ایجاد کنیم، اما در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی براساس نظامنامه میتوان تا مقاطع بالاتر رشتهها را ایجاد کرد.
اصلاح سرفصلها در 20 رشته در شورای گسترش آموزشهای فنی و حرفهای
شاهحسینی تبیین کرد: رکن دوم نظامنامه، شورای برنامهریزی است و سیاست دانشگاه آزاد اسلامی آن است که آموزشهای مفیدتری را ارائه دهد، بنابراین این شورا تلاش میکند ابتدا در مقطع کاردانی نسبت به اصلاح سرفصلها در ۲۰ رشته اقدام کند تا رشتهها به سمت عملی و کارگاهی بروند.
وی یادآور شد: رکن سوم نظامنامه کمیسیون موارد خاص بوده که فعلاً در دوره کاردانی این مهم انجام شده است.
مدیرکل راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: رکن چهارم هم کمیتههای آموزشهای فنی و حرفهای در استانها است و این کمیته در نظامنامه ویژه آموزشهای فنی و حرفهای آورده شده و در دو بخش بلندمدت باید در کمیته گسترش استانها مطرح شود که در این کمیته از همه اصناف دعوت میشوند و در بخش کوتاهمدت فعالیتهای مربوط به مدرسه عالی و مهارت را پوشش میدهد.
شاهحسینی عنوان کرد: متعاقب نظامنامه تکلیف شده بود که طی سه ماه آییننامه تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی باید تدوین شود که در فرصت مقرر این کار آماده و در سه جلسه هیئت رئیسه با حضور دکتر طهرانچی این موضوع تدوین و با عنوان «آییننامه تأسیس و اداره دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» انجام شد.
وی افزود: به این ترتیب آموزشهای کاردانی در آینده باید در دانشکده مهارت و کارآفرینی انجام شود و سازمان فنی و حرفهای همکاریهای زیادی در قالب تفاهمنامه با دانشگاه آزاد اسلامی داشته و شاهرود ظرفیتهای خوبی دارد و باید از این ظرفیتها برای ایجاد دانشکده مهارت و فناوری بیشتر استفاده شود.
مدیرکل راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: باید دانشجویی تربیت کنیم که بیکار نبوده و کار عملی بلد باشد، بنابراین همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان فنی و حرفهای در کنار دانشکدههای مهارت و کارآفرینی کمک زیادی به این موضوع میکند و همافزایی سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه آزاد اسلامی موجب انتفاع مردم و دانشجویان خواهد شد.
شاهحسینی در ادامه از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید و بر ضرورت استفاده از قابلیتهای موجود برای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تأکید کرد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/