اگر نظام صنایع فرهنگی نداشته باشیم صرفاً تعدادی دکان فرهنگی داریم/ امضای ۱۱تفاهمنامه برای تقویت بازارپردازی فرهنگی
بهگزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری و مراسم امضای موافقتنامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی به همت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و قرارگاه بازار پردازی فرهنگی پیشازظهر امروز در مجموعه فرهنگیهنری برج آزادی برگزار شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ابتدای این برنامه در سخنانی کوتاه عنوان کرد: کشور ما آماده جهش در حوزه صنایع فرهنگی است. در این بین، مجموعهها و کنشگران فرهنگی جایگاه ویژهای در این جهش تاریخی دارند.
سید مجید امامی اظهار کرد: تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و سبک زندگی اسلامی صرفاً با کتاب نوشتن و سخنرانی کردن رقم نمیخورد. ما در شورای فرهنگ عمومی به عرصه فرهنگ عمومی توجه ویژهای داریم چرا که مواردی مثل برنامههای تلویزیونی، پوشاک،بازیهای رایانهای، لوازمالتحریر، اسباببازی و حتی چینش اتاق کودکان را امری فرهنگی میدانیم که به عنوان غذا به روح وجان ما تزریق می شود.
چگونه در عرصه مصرف فرهنگی ابتکار عمل داشته باشیم؟
وی افزود: ما زمانی میتوانیم ابتکار عمل را در عرصه تقویت سبک زندگی و مصرف فرهنگی به دست بگیریم که بتوانیم در حوزه های مختلف صنایع فرهنگی گزینه ای برای ارایه به نوجوانان داشته باشیم.اگر مصرفکننده شخصیتهای کارتونی غیرایرانی باشیم که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نسبت حداقلی دارند، چگونه میتوانیم توقع داشته باشیم که برونداد این رژیم غذایی روح ما را جلا دهد.
بیشتر بخوانید:
تأکید رهبری بر توسعه صنایع خلاق عامل کاهش مهاجرت نخبگان است
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه گفت: ما در این چهار دهه کمتر نقش بازارپرداز داشتیم. در شورای فرهنگ عمومی به عنوان دبیرخانهای که دستگاههای فرهنگی کشور را کنار هم دارد، به الگویی از همدلی بین مدیران فرهنگی رسیده ایم. بنابراین شرایط فعلی بهترین زمان برای تقویت بازارپردازی است. اغلب مدیران فرهنگی کشور همین عزم را دارند. ما نباید تکبُعدی سرمایه گزاری کنیم. صنایع فرهنگی بیش از چهل رشته را شامل می شود. اگر در یک عرصه وارد شویم، سایر عرصه ها را از دست می دهیم و چه بهتر که در همه عرصه ها با هم وارد شویم. تا به فرهنگ ایرانی و اسلامی ضریب نفوذ بدهیم چرا که کاهش ضریب نفوذ فرهنگی یکی از نگرانیهای جدی این روزها است.
وی در ادامه گفت: اگر بتوانیم نظام صنایع فرهنگی داشته باشیم سرپا می مانیم وگرنه صرفاً تعدادی دکان فرهنگی داریم. «هم رسانی» و «با هم عمل کردن» شعار اصلی رویداد بازارپردازی فرهنگی است و به همین خاطر برایش عنوان «هم آورد» را انتخاب کرده ایم.
امامی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی، پس از برگزاری نمایشگاه تخصصی الگونما توسط دبیرخانه و به منظور تحقق بازارپردازی فرهنگی، «قرارگاه بازارپردازی فرهنگی» را با حضور نهادهای فرهنگی مؤثر و نخبگان فرهنگی کشور به منظور برنامهریزی برای تحقق اهداف تشکیل داد و امروز با هماهنگیهای صورت گرفته توسط این قرارگاه به مرحله همگرایی و امضای تفاهمنامه همکاری رسیدهایم.
توافق ۱۱ نهاد و موسسه فرهنگی با شورای فرهنگ عمومی
در ادامه این مراسم، سید امیر آقایی مدیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی با اشاره به این که امروز یازده موسسه و نهاد فرهنگی با شورای فرهنگ عمومی در راستای بازارپردازی فرهنگی توافقنامه امضا خواهند کرد افزود:ما نیازمند این هستیم که همگرایی در عرصه فرهنگ را به گونه ای اثبات کنیم. محوریت این همگرایی هم باید در توسعه بازار فرهنگی قرار بگیرد.امروز اینجا یک اتفاق تاریخی در حال رقم خوردن است اگرچه پدیدآوردن مقدمات آن واقعاً سخت بود.
وی اظهار کرد: یکپارچهسازی ظرفیتهای متفاوت و متنوع هم مدنظر ما قرار داشت. روندی که باعث می شود انرژی فعالان این عرصه، متمرکز شده و اثربخش باشد.
به گزارش خبرنگار آنا، بر اساس این موافقتنامهها قرار است که ظرفیتهای فرهنگی نهادها و سازمانهای فرهنگی با یک مدل همکاری در اختیار کسبوکارهای فرهنگبنیان در سراسر کشور قرار گرفته و در ازای این الگوی همکاری، علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی کسبوکارهای فرهنگ بنیان در بازار فرهنگی ماموریتهای فرهنگی نهادها نیز محقق گردد.
نهادهای فرهنگی طرف امضای موفق موافقتنامه عبارتاند: انتشارات سوره مهر، مؤسسه سوره مهر الکترونیک، صندوق فناوری و پژوهش سپهر، حوزه هنری دیجیتال، مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان، خبرگزاری مهر(نهادهای فرهنگی تابعه سازمان تبلیغات اسلامی) همچنین سازمان ملی تعلیموتربیت کودک وابسته به وزارت آموزشوپرورش، بنیاد ملی بازیهای رایانهای معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، انتشارات سروش و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی.
بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت (cultural Merchandaising) است را میتوان به معنی کسبوکارهای فرهنگی دانست که توانستهاند کاراکتر یا شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباببازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشتافزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند. این کسبوکارهای فرهنگی به دلیل استفاده از فناوریهای نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره بههم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان بهعنوان کسبوکارهای فرهنگبنیان نیز شناخته میشوند.
کسب و کارهای فرهنگبنیان، به دلیل توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیتمحور میتواند بر ذائقه، الگوها، ایدهآلها و رفتارهای فرهنگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشند و از این نظر تاثیرگذاری عمیقی بر هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند که متأسفانه هماکنون این هویت آفرینی در اختیار مرچندایز کاراکترهای خارجی همانند باب اسفنجی، لاکپشت نینجا، مرد عنکبوتی و موارد مشابه است.
برهمین اساس بهمنظور مقابله با «مرچن دایز» کاراکترهای خارجی و تاثیرگذاری بر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شورای فرهنگ عمومی در جلسه 767 خود توجه به توسعه بازارپردازی فرهنگی مبتنی بر کاراکترها و شخصیتهای بومی و ایرانی اسلامی را مصوب و ابلاغ کردهاست تا در نتیجه آن قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای اجراییسازی مصوبه شورای فرهنگ عمومی تشکیل گردد.
پساز مصوبه شورای فرهنگ عمومی، قرارگاه بازارپردازی فرهنگی تشکیل و مذاکرات متعددی با نهادها و سازمانهای فرهنگی برای رسیدن به یک همافزایی جهت همکاری برای توسعه بازار پردازی های فرهنگی مبتنی بر فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی صورت پذیرفت که در نهایت به امضا و تبادل موافقتنامههای همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با یازده سازمان و نهاد فرهنگی برگزار شد.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/