دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

راه‌های رفع مشکل کمبود استاد راهنمای پایان‌نامه‌ها

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از بررسی و تدابیر این دانشگاه برای حل مشکل کمبود اعضای هیات علمی برای راهنمایی پایان‌نامه و رساله مقاطع تحصیلات تکمیلی خبر داد.
کد خبر : 66227

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی یکی از مشکلات دانشجویان را در برخی از رشته‌ها کمبود استاد راهنما، برای راهنمایی پایان‌نامه‌های دوره دکتری و ارشد دانست و گفت: «یکی از راه‌حل‌هایی که بررسی و به هیات رئیسه دانشگاه نیز ارجاع شده این است که با توجه به بخش‌نامه اخیر وزارت علوم می‌توان دوره کارشناسی‌ارشد را به صورت آموزش‌محور یعنی بدون ارائه پایان‌نامه برگزار کرد.»


او افزود: «اما این نگرانی وجود دارد که اگر شیوه آموزش‌محور اجرایی شود، میزان تولیدات علمی و انتشار مقالات کاهش پیدا کند. به همین خاطر برای اینکه بدانیم میزان برون‌داد علمی پایان‌نامه‌های دانشجویی در سطح کارشناسی‌ارشد چه قدر است، بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها ابلاغ و از آنها خواستیم تا میزان انتشار مقالات دانشجویانی که از سال 91 به بعد از پایان‌نامه‌های خود دفاع کرده‌اند، ارائه شود.»


واشقانی فراهانی گفت: «منتظر نتایج دانشگاه‌ها از نظر میزان برون‌داد انتشار مقالات هستیم که بتوانیم براساس آمار و اطلاعات موجود دراین باره تصمیم‌گیری کنیم.»


او درباره دیگر تدابیر اندیشیده شده برای حل مشکل کمبود استاد راهنما گفت: «راه حل دیگر جذب اعضای هیات علمی است که یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه به شمار می‌رود و دکتر میرزاده نیز بر آن بسیار تاکید دارند. بر این اساس همه واحدها باید نسبت به اصلاح شاخص نسبت اعضای هیات علمی استادیار به بالا به دانشجو اقدام کنند.»


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی راه حل دیگر را استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی سایر واحدها دانست و گفت: «در آیین‌نامه‌ای که شهریور سال 93 ابلاغ کردیم، پیش‌بینی شده که از اعضای هیات علمی تمام وقت واحدهای بسیار متوسط و کوچک که دارای ظرفیت هستند نیز می‌توان استفاده کرد. برای این منظور سامانه‌ای در دست تهیه است که در آن ظرفیت اعضای هیات علمی واحدها مشخص شده است. البته هدف ما این است که یک سامانه جامع در مورد مشخصات اعضای هیات علمی تمامی واحدها تهیه کنیم.»


او افزود: «مشکل اصلی این است که واحدها به بخشنامه‌ها توجه نمی‌کنند. نکته دیگر که در همین بخشنامه به آن اشاره شده است، استفاده از اعضای هیات علمی دیگر دانشگاه‌هاست. به اعتقاد من تعامل کافی میان واحدهای ما با دیگر دانشگاه‌ها وجود ندارد که این یک نقص به شمار می‌رود.»


واشقانی گفت: «ظرفیت دیگری که برای جبران کمبود اساتید راهنما در دوره کارشناسی‌ارشد می‌توان از آن بهره برد استفاده از اعضای هیات علمی گرایش‌های مختلف یک رشته است. به عنوان مثال در رشته مدیریت که دارای گرایش‌های مختلف است، می‌توان از اعضای هیات علمی گروه‌های مشابه در راهنمایی پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ارشد استفاده کرد.»


او درباره مهمترین دلایل عدم جذب بودجه پژوهشی در واحدها گفت: «معتقدم بزرگترین مانع در جذب بودجه پژوهشی نداشتن برنامه است. این در حالی است که در دانشگاه‌های دولتی که 15 درصد از منابع مالی خود را به امر پژوهش اختصاص می‌دهند باز هم اعضای هیات علمی گلایه می‌کنند که این میزان کافی نیست. اما در دانشگاه آزاد اسلامی 5 درصد بودجه از منابع شهریه واحدها را هم نمی‌توانند جذب کنند.»


واشقانی فراهانی یادآوری کرد تعداد کمتری از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تمایل دارند براساس برنامه پژوهشی خود حرکت کنند. او گفت: «برای سال 95 باید همه واحدها برنامه خود را براساس اعتباراتی که هر ردیف پژوهشی دارد، ارائه کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته