دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در حاشیه جلسه شورای سیاست‌گذاری سمای استان تهران

رئیس سازمان سما خبر داد: احداث مدارس سازمان سما در 2 کشور خارجی/ سما به دنبال درآمدزایی نیست

رییس سازمان سما اعلام کرد علاوه بر توسعه مدارس و آموزشگاه‌های تهران، مجوز احداث مدارس در خارج از کشور صادر شده و تا کنون 2 کشور نامزد راه‌اندازی مدارس سما شده‌اند.
کد خبر : 66069

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر احمد زرهانی، رییس سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه جلسه شورای سیاستگذاری استان تهران این سازمان گفت: «موضوعاتی نظیر برنامه توسعه مدارس و آموزشگاه‌های تهران در دستور کار قرار گرفت و قرار است سال آینده در تعدادی از شهرها از جمله ورامین، پرند، دماوند و ... آموزشگاه و مدارس جدیدی تأسیس شود. مقرر شد 2 مدرسه در واحد دماوند، یک مدرسه در واحد پرند، دو مدرسه در واحد تهران، یک مدرسه در پاکدشت ورامین و دو مدرسه در رباط‌کریم و بهارستان تأسیس شوند.»


او افزود: «همچنین برای توسعه و تعامل با سازمان‌ها و دانشگاه‌های مستقر در تهران قرار شد فضاهای بدون استفاده و اضافه‌ دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به آموزشکده یا مدرسه شوند. از آموزش و پرورش تقاضا داریم که مجوزهای لازم را صادر کنند تا رؤسای واحدها بتوانند مجوز تأسیس مدارس در این فضاها را صادر کنند.»


زرهانی گفت: «در این جلسه اصول کلی احداث مدارس بررسی شد و قرار است بعد از فراهم شدن مقدمات این مدارس از اول مهر دانش‌آموز پذیرش کنند. تا کنون برای واحد پرند، واحد یادگار، واحد تهران‌ مرکزی و تهران جنوب مجوزهای لازم برای تأسیس مدارس و آموزشکده صادر شده است.»


او درباره مصوبات جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ 7/11/94 گفت: «اصلاح اساسنامه سازمان در این جلسه مطرح شد. در ذیل این اصلاح قرار شد سطح مدیریت سازمان به معاونت دانشگاه و رئیس سازمان تحول پیدا کند. همچنین اصلاح ساختار شورای سیاستگذاری استان یکی دیگر از مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.»


رییس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «مسئله دیگری که در این جلسه بررسی شد صدور مجوز برای ایجاد مدارس در خارج از کشور بود. به موجب اساسنامه پیشین سازمان قلمروی مأموریت سازمان سما به داخل کشور محدود می‌شد اما پیرو این جلسه مجوز احداث مدارس در خارج از کشور نیز صادر شد تا کنون دو کشور نامزد راه‌اندازی مدارس سما شده‌اند که پس از نهایی شدن و انجام مقدمات اسامی و سایر جزئیات اعلام خواهد شد.»


او گفت: «ایجاد کمیسیون دائمی یکی دیگر از مصوبات جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد بود. این کمیسیون نقش تصمیم‌سازی دارد و تصمیمات مقدماتی در این کمیسیون انجام می‌شود.»


زرهانی درباره جلسه شورای سازمان گفت: «تصمیمات جدیدی نظیر اعطای بورسیه تا 20 درصد به اعضای هیئت علمی از سوی سما مصوب شد. به علاوه آیین‌نامه‌ای نیز برای امور پژوهشی و مطالعاتی در آموزشکده‌ها به تصویب رسید و قرار شد در مدارس پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ایجاد شود.»


او افزود: «برنامه و بودجه 5 ساله و برنامه و بودجه سال 95 سازمان سما نیز در این جلسه بررسی شد. همچنین کلیات آیین‌نامه نظارت بر مدارس به آموزشگاه‌ها به تصویب رسید، این آیین‌نامه پس از بازنویسی و ویرایش نهایی صادر می‌شود.»


او درباره تجمیع مدارس گفت: «در راستای تحقق اهداف کلان این سازمان، از تأسیس مجتمع‌های آموزشی که هر سه پایه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در آن مشغول به فعالیت هستند حمایت می‌شود اما درباره مدارسی که هم اکنون فعالیت می‌کند اجباری به تجمیع نیست.»


زرهانی درباره بودجه سازمان سما گفت: «بودجه سازمان مرکزی سما (ستاد) چیزی حدود 14 میلیارد تومان است اما در سطح ملی حدود 400 میلیارد تومان بودجه در اختیار آموزشکده‌ها و مدارس است. تلاش می‌شود در سال آینده افزایش شهریه‌ها اندک باشد زیرا رعایت حقوق دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در اولویت قرار دارد دانشگاه آزاد اسلامی از سازمان سما انتظار ندارند که به عنوان یک بلوک اقتصادی فعالیت کند در نتیجه این سازمان به دنبال درآمدزایی نیست. افزایش شهریه‌های مدارس سازمان سما مطابق با شهریه مدارس غیرانتفاعی است که توسط آموزش و پرورش تعیین می‌شود.»


او درباره انتقال دوره‌های کاردانی به سازمان سما گفت: «بر اساس سیاست مشترک دانشگاه و سازمان سما این مسئله باید با تصویب هیئت امنای هر استان مشخص شود. که این امر قرار است با اراده واحدها انجام شود و هنوز اجبار و الزامی در اجرای آن نیست. تا کنون تعدادی از استان‌ها دوره‌های کاردانی خود را به سازمان سما انتقال دادند. وظیفه اصلی سازمان سما پرورش نیروهای فنی و تکنسین است و دانشگا‌ه‌ها باید در راستای سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر بر روی تحصیلات تکمیلی و بخش آموزشی تأکید کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته