دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر جشنواره پویانمایی تهران در گفت‌وگو با آنا:

جشنواره پویانمایی بسترساز اتفاقات جدیدی است/ گنجینه‌ای ۱۶ جلدی با ۶ هزار قصه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

محمدرضا کریمی صارمی معتقد است که گنجینه‌ای ۱۶ جلدی با ۶ هزار قصه وجود دارد که در کانون پرورش فکری کار شده است، اگر فقط به تعداد همین قصه‌ها، فیلم کوتاه هم ساخته شود، تکانی به این صنعت می‌خورد.
کد خبر : 660511
محمدرضا کریمی صارمی

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، هنر پویانمایی در کشور ما یکی از هنرهای پیشرو و برخلاف تصور عام، قدیمی محسوب می‌شود. اما با این وجود هنر انیمیشن برخلاف دیگر کشورهای دنیا، در ایران صنعتی نشده و نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد. اگرچه در سال‌های اخیر (به‌طور خاص در زمینه ساخت انیمیشن کوتاه) ایران وجهه‌ای بین‌المللی در این حوزه پیدا کرده و آثار آن تا مراحل بالایی رویدادهای معتبر جهانی این هنر – صنعت (مثل جشنواره‌های اسکار، انسی و...) راه پیدا کرده‌اند. در زمینه آثار بلند و سینمایی نیز استودیوهایی فعال وجود دارند که فیلم‌ها و سریال‌هایشان در سال‌های اخیر به نمایش درآمدند و بعضا به نمونه‌هایی جریان‌ساز نیز تبدیل شده‌اند، مثل فیلم‌های «شاهزاده روم» یا «فیلشاه» که در زمان اکرانشان در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفتند.


یکی از اتفاقات ویژه هنر انیمیشن در کشور ما برگزاری جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران است، رویدادی که در دو دهه اخیر خود را به مهم‌ترین جشنواره حوزه انیمیشن تبدیل کرده است و اکثر چهره‌های ریز و درشت پویانمایی ایران سابقه حضور در دوره‌های مختلف آن را دارند. دوازدهمین دوره این جشنواره قرار بود طبق برنامه اسفند سال گذشته برگزار شود که به دلیل همه‌گیری کرونا و وضعیت ناپایدار محقق نشد. یکی از اتفاقاتی که در دوره‌های گذشته جشنواره پویانمایی تهران رخ داده، برگزاری رویدادهایی مثل «پیچینگ» بود، اتفاقی که برای نخستین بار در این جشنواره رخ داد و دو دوره پس از آن به همت مرکز انیمیشن حوزه هنری و خارج از دوسالانه پویانمایی برگزار شد.


جشنواره پویانمایی بسترساز اتفاقات جدیدی است


کریمی صارمی، دبیر جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به تأیید عملکرد حوزه هنری در خصوص ادامه برگزاری جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران، گفت: جشنواره ما بسترساز است، اتفاقات جدیدی را به وجود می‌آورد که سازمانی همچون حوزه هنری از آن حمایت می‌کند و به‌صورت حرفه‌ای آن را ادامه می‌دهد. ما به هدفمان رسیدیم و کاری که می‌خواستیم انجام شد. حالا در حوزه عروسک‌ها وارد شده‌ایم و از آن رونمایی می‌کنیم. جامعه انیمیشن می‌دانند که چقدر کاراکتر در آثارشان وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به Merchandis مِرچن دایز (زنجیره بازاریابی تبلیغات و فروش حول یک ایده یا محصول فروش یا کسب و کار یک کالا) دارند و خوشحال می‌شویم سازمان یا ارگان دیگری هم به میان آیند و در این بخش فعالیت کند تا ما بار دیگر به آن‌چه که می‌خواهیم برسیم.


حضور ۲ هزار شخصیت کارتونی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


وی در ادامه افزود:‌ بخش «مِرچن دایز» گنجینه‌ای است که به آن پرداختیم و سال‌های سال می‌توانیم از آن خودمان را تامین کنیم. بعد از بررسی‌های فراوان در همین خصوص، دیدیم که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیش از ۲ هزار شخصیت کارتونی داریم که می‌توانیم از آن‌ها بهره بگیریم ولی در تمام این سال‌ها از آن‌ها استفاده نشده است. این یک سبک، ژانر یا تکنیک از شخصیت هاست که توسط خانم هنرمندی که با نمد کار می‌کند این آثار به نمایش گذاشته شد و فایل این شخصیت‌ها در اختیار هنرمندان هم قرار می‌گیرد. کانون به دنبال این است که این شخصیت‌های ایرانی را بر روی لباس، کتاب و دفتر و... کودکان و نوجوانان کار کند و سازمان‌ها ادامه دهنده این مسیر باشند.


جشنواره پویانمایی بسترساز اتفاقات جدیدی است/ گنجینه‌ای ۱۶ جلدی با ۶ هزار قصه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان




بیشتر بخوانید:





۶ هزار قصه؛ گنجینه قابل‌توجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


دبیر جشنواره پویانمایی تهران اظهار کرد:‌ در جشنواره‌های گوناگون دنیا بسیاری از بخش‌های ما را ادامه می‌دهند؛ یعنی با ما نامه‌نگاری می‌کنند و پس از هماهنگی آن طرح‌ها را ادامه می‌دهند، همان‌گونه که ما ممکن است از ایده‌های رویدادهای بین‌المللی دیگر استفاده کنیم. گنجینه‌ای شانزده جلدی با ۶ هزار قصه وجود دارد که در کانون پرورش فکری کار شده است. وقتی برای انیماتورها از وجود ۶ هزار قصه می‌گویم معمولا باورشان نمی‌شود، اما اگر فقط به تعداد همین قصه‌ها، فیلم کوتاه هم ساخته شود، تکانی به صنعت فیلم کوتاه می‌خورد.


کریمی صارمی بیان کرد: در سال‌هایی که ما تولید کننده بودیم، به این نتیجه رسیدیم که نقطه تمایز ما با انیمیشن جهان، اتکا به ادبیات کهن و نوآوری‌هایی است که در گرافیک داریم و این ایده‌های جدید برگرفته از جغرافیای ماست، وگرنه اگر بخواهیم شبیه به دیگر کشورها کار کنیم، چون این هنر برای آن‌هاست سال‌ها از ما جلوتر بوده و نمی‌توانیم به آن‌ها برسیم. هر فیلمی که ما توانستیم به جشنواره‌های معتبر خارجی بفرستیم رویدادهای بین‌المللی دست روی آن گذاشتند؛ همگی یا موسیقی ایرانی داشته، یا در گرافیک آن از الگوهای ‌ایرانی استفاده شده است. مثلا فیلم «شنگول و منگول» که در خارج از کشور بسیار موفق شد، چند ویژگی منحصر به فرد داشت؛ یکی موسیقی جذاب کرمانی و دیگر پته‌ای که در کار وجود داشت، این مدل آثار جریان‌ساز بودند چون در خارج به دنبال خلاقیت هستند.


ورود مافیا به حوزه انیمیشن


وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد انیمیشن باید برای جلوگیری از ورود مافیا به این حوزه تلاش شود، خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه در سال‌های اخیر هنرمندان حوزه انیمیشن همه حقوقشان را می‌دانند. برای آن زحمت می‌کشند و به راحتی حقوق اثرشان را واگذار نمی‌کنند. طبیعی است وقتی پول زیادی باشد، حرف و حدیث‌ها و مشکلاتی به وجود می‌آید، در انیمیشن پول زیادی نیست، مافیا به طرف انیمیشن نمی‌آیند. هنر باید به دست آیندگان ما برسد و حداقل از این آرزوی دیرینه که شخصیت‌های ایرانی روی لباس‌های بچه‌ها و روی لوازم تحریر بچه‌ها باشند استفاده کنیم و این موقعیت را به شخصیت‌های کارتونی خارجی ندهیم که بیش از این به فرزندان‌مان نزدیک شوند.


انتهای پیام/۴۱۷۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب