لزوم تولید دانش اسلامی در معماری/ رشته فلسفه فناوری معماری ایجاد شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نسیم اشرافی پژوهشگر و مسئول اصلی «هسته پژوهشی معماری حِکمی-اسلامی»؛ توجه به هنر و معماری حکمی و اسلامی را امری ضروری دانست و اظهار کرد: در اسناد بالادستی و نگاه تمدنی و عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد مرکز پژوهشی معماری اسلامی برای ارتباط دانشگاه با سازمانهای اجرایی معماری و شهرسازی و نیز ارتباط با حوزه علمیه جهت پژوهشهای مبتنی بر تمدن اسلامی از ضروریات است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و فناوری پردیس، بر ایجاد یک مرکز تعاملی دانش و حکمت در حوزه معماری، تأکید کرد و گفت: نکته پراهمیت آنکه تقریباً مرکز پژوهشی معماریای مبتنی بر حکمی سازی معماری (تعامل دانش و حکمت)، در دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشته و «مرکز پژوهشی معماری حکمی—اسلامی» میتواند با تعامل دانش علمی و حکمت در معماری، در جهت اهداف پیشرفت علمی و متناسب با اهداف و آرمان اسلامی بهصورت تعامل دو سویه فعالیت نماید.
این پژوهشگر حوزه اسلامی سازی علوم با اشاره به توصیههای مورد تأکید مقام معظم رهبری در خصوص «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی» اظهار کرد: جایگاه پژوهش در حوزه معماری حکمی برای دومین مرحلهی خودسازی، جامعه پردازی و تمدنسازی و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی، بسیار اهمیت خواهد داشت و از طرفی اسلامی سازی علوم انسانی که مورد تأکید رهبری بوده و بسیاری از نظریهپردازان حوزه علوم انسانی نزدیک به دو دهه است که تلاشهای مضاعفی در این حوزه انجام دادهاند.
وی در ادامه گفت: بایستی بر جایگاه معماری اسلامی از باب کاربردی آن توجه ویژهای شود، چرا که معماری اسلامی با تکیه بر مبانی علوم انسانی شکل میگیرد و چنانچه پژوهش و تحقیقات در علوم انسانی متحول شود، بالطبع زمینه تحول معماری را در جهت اسلامی سازی محقق خواهد ساخت. لذا پرداختن و ایجاد چنین مرکز پژوهشی لازم خواهد بود.
استادیار گروه معماری واحد علوم و فناوری پردیس با ابراز تأسف از عدم توجه به احیای معماری و شهرسازی اسلامی، گفت: علیرغم اینکه در اسناد فرادستی و سیاستهای کلان نظام در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی تأکیدات زیادی در این حوزه به عمل آمده است، اما شاهد اتفاق تأثیرگذاری در حوزه تحقق معماری حکمی و اسلامی در واقعیت نبودهایم. حتی در ساختار معرفتی دانشگاهها نیز رشته تحصیلی علوم بالاخص معماری و شهرسازی با تعامل دو سویه دین و علم وجود ندارد و حتی در گرایشات ارشد و دکتری، رشته معماری اسلامی دیده نمیشود. نکته مهم آنکه در چند سال گذشته در مقطع دکتری، گرایش معماری اسلامی مطرح گردیده و بهصورت محدود اجرا شد؛ اما دوباره به دلایل نامعلوم حذف گردید.
دکتر اشرافی با اشاره به ظرفیت بالا «هسته پژوهشی معماری حکمی-اسلامی» گفت: فعالیت این هسته میتواند پایه و اساس تأسیس رشتهای به همین نام در دانشگاه آزاد اسلامی باشد و از طرف دیگر تعامل این هسته با حوزه علمیه و صنعت میتواند رشتههای تحصیلی جدیدی را جهت تعامل حوزه و دانشگاه، مانند رشته فلسفه فناوری معماری و معماری حکمی را چه در حوزه علمیه و چه در دانشگاه ایجاد نماید.
وی با بیان اینکه این هسته پژوهشی توانایی مشارکت در طرحهای پژوهشی و اجرایی برون دانشگاهی را دارد، افزود: «هسته پژوهشی معماری حِکمی-اسلامی» میتواند به عنوان یک پژوهشگاه پیشگام در تولید علم دینی همکاری متعددی را با ارگانهایی که اهداف مشترکی را دنبال میکنند، داشته باشد و اقدامات پژوهشی بنیادین و مسئله محور را بهصورت تفاهمنامه و قراردادهای مستقیم با مراکز سیاستگذاری و علمی کشور داشته باشد.
وی ادامه داد؛ برگزاری دورههای آموزشی برای اساتید در رشتههای هنر و معماری و شهرسازی و ارگانهای مختلف اجرایی، برگزاری کارگاهها و کنفرانسهای ملی و بینالمللی و حتی اشتغالزایی برای پژوهشگران، از جمله ظرفیتهای این هسته پژوهشی است.
این فعال حوزه معماری اسلامی گفت: در حال حاضر در دانشگاه آزاد نجفآباد و دانشگاه علوم و تحقیقات، مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی وجود دارد که در این مراکز صرفاً بر صنعت معماری تکیه میشود و بهصورت کاربردی، معماری اسلامی بروز و ظهور نداشته است. قطب معماری اسلامی وابسته به دانشگاه علم و صنعت، تنها مرکز معماری اسلامی است که ارتباط آن با «هسته پژوهشی معماری حکمی—اسلامی» میتواند به عنوان نقش مکمل در تدوین «حکمیسازی دانش معماری» مؤثر باشد.
استادیار گروه معماری واحد علوم و فناوری پردیس، هدف «هسته پژوهشی معماری حکمی-اسلامی» را تولید دانش اسلامی در معماری دانست و گفت: در حالی که بیشتر مراکز تحقیقات معماری با رویکرد اسلامی صرفاً بر حوزه هویت آثار معماری تأکید مینمایند و یا فارغ از رویکرد اسلامی صرفاً بر دانش و فناوری آن تمرکز دارند، بنابراین موضوعاتی همچون ارتباط با علوم انسانی نظیر فلسفه، هنر، معارف، فقه نظام، حقوق، علوم اجتماعی و ... در این مرکز از طرفی و ارتباط آن با علوم فنی نظیر مهندسی عمران، مهندسی مکانیک (انرژی) و ... از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به نوعی میتواند وحدت دانشها را در تولید یک علم حکمی در حوزه معماری محقق نماید و حتی در این حوزه میتوان با ارائه پژوهشهای موردی به حوزه علمیه و پژوهشهای اجرایی به مراکز اجرایی مانند سازمانهای ذیصلاح در حوزه معماری و شهرسازی، مشارکت دانشی و تعامل سازنده حوزه و دانشگاه را در جهت تولید معماری حکمی ایجاد نماید.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/