دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیاوش عقدایی در گفت‌وگو با آنا:

تغییرات مدیران تلویزیون سریع، ناگهانی و عجیب بود/ استراتژی سیما دهن‌کجی به مجریان محبوب و شناخته شده نیست!

مجری و برنامه‌ساز تلویزیون اعتقاد دارد تغییرات مدیریتی در معاونت سیما بسیار ناگهانی و عجیب بود، اما رسانه ملی پس از سال‌ها فعالیت به این پوست‌اندازی نیاز داشت.
کد خبر : 659803
سیاوش عقدایی

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، رسانه ملی در هفته‌های اخیر با تغییرات ریز و درشت فراوانی همراه بود. تعداد زیادی از مدیران ارشد و میانی سازمان صداوسیما تغییر کردند و گروهی از برنامه‌سازان نیز که در انتظار این تغییرات در صدر شبکه‌های مختلف بودند، در حال بررسی شرایط هستند و فعلا برخی از آن‌ها کم کارتر شده‌اند. به بهانه همین مسئله جابجایی مدیران شبکه‌های اصلی سیما، با سیاوش عقدایی گفت‌وگو کردیم، یکی از مجریان تلویزیون که سابقه کار در رادیو هم دارد و به چهره‌ای شناخته شده در رسانه ملی تبدیل شده است.


عقدایی که این روزها در واحد رسانه‌های نوین سیما مشغول به فعالیت است و کمتر در مقابل دوربین یا پشت میکروفن قرار می‌گیرد، در رابطه جدایی‌اش از پروسه تولید در ماه‌های اخیر گفت: تقریبا مدتی است که کار تولیدی انجام نمی‌دهم و دلیل این ماجرا هم صلاح‌دید مدیران است، بالاخره آن‌ها زمانی ما را دعوت می‌کنند به کار و زمانی هم فاصله می‌افتد، اما حتما در آینده‌ای نزدیک کارهایی آماده خواهیم کرد ولی در حال حاضر برنامه‌ای برای تولید نداریم.


مجری برنامه «دست در دست» شبکه دو درباره اینکه چرا پخش این برنامه در سال جدید متوقف شده اظهار کرد: به خاطر تغییرات شبکه این برنامه تعطیل شده تا سیاست‌های جدید شبکه‌ها مشخص و برنامه‌های متناسب با این سیاست‌ها طراحی شود. به نظرم این خیلی عجیب نیست که خیلی از مجریان و برنامه‌سازان در این ایام و باتوجه به حجم گسترده تغییرات کار تولید نداشته باشند.



تغییرات مدیران تلویزیون سریع، ناگهانی و عجیب بود/ استراتژی سیما دهن‌کجی به مجریان محبوب و شناخته شده نیست!
عقدایی در کنار گروهی از عوامل شبکه رادیویی جوان



دهه شصتی دیگر جوان و بی‌تجربه نیست!


وی دررابطه با مدیران جدید تلویزیون که اکثرا متولدین دهه‌های پنجاه و شصت هستند نیز گفت: درست است کسانی که آمدند دهه شصتی هستند، اما حالا دیگر دهه شصتی‌ها چهل سال‌شان است و دهه شصتی بودن نشانه کم سن و سال بودن و جوان بودن نیست. شما باید جنس آدم‌ها را نگاه کنید. مثلاً محسن برمهانی که معاون سیما شده هم می‌تواند تمام زحماتی که آقای شاه‌آبادی پیش از ایشان کشید و سختی‌هایی که تحمل کرد تا تلویزیون ادامه دهد را انجام دهد، اما نکته اینجاست که این دو نفر با یکدیگر زاویه نگاه‌های متفاوتی و طبیعتاً این تغییر تکانی به تلویزیون خواهد داد.


عقدایی افزود: در حال حاضر آقای برمهانی که از بالا تغییرات را شروع کردند، تجربیات و نگاه و جنس تفکر خیلی خاصی دارد و هرجا که بوده موفق بوده. درست است که ایشان متولد ۵۸ است ولی در سابقه ایشان جایی وجود ندارد که در آنجا فعالیت کرده باشد و موفق نباشد. سلسله مراتب مدیریتی را هم طی کرده است. یعنی به عنوان یک برنامه‌ساز کارش را آغاز کرده، بعد مدیر شده، سپس مدیر ستادی و بعد هم معاون سیما، ترتیبی که در همه جای دنیا همینطور است و این خیلی اتفاق خجسته‌ای است.


این مجری تلویزیون دررابطه با تغییرات مدیران شبکه‌های مختلف سیما هم اظهار کرد: تمام افرادی که انتخاب شدند آدم‌های باتجربه‌ای هستند، افرادی که جشنواره عمار را گرداند یا در نهادهایی مثل موسسه شهید آوینی کار کردند، اگرچه در سازمان صداوسیما کار مدیریتی نکردند. گاهی اوقات مثلا ما ۱۸ سال در صداوسیما هستیم، وقتی می‌بینیم کسی مدیر شده که او را در این مدت در طبقات مختلف سازمان مشاهده نکردیم، مدعی می‌شویم که این فرد از بیرون آمده، اما نه، این افراد سال‌ها در فضای رسانه‌ای همین کشور کار کردند و تجربه دارند.


مدیران را چشم بسته نقد نکنید


وی با اعلام به اشاره به اینکه پیش‌بینی موفقیت یا عدم موفقیت این افراد در مدیریت شبکه‌ها کار بسیار دشواری است، اضافه کرد: مسئله موفق شدن در مدیریت یک شبکه تلویزیونی به برنمی‌گردد که متولد چه دهه‌ای هستند یا تجربه ندارند (که اینطور هم نیست)، بلکه به سبک مدیریتی مربوط می‌شود. به هرحال باید بپذیریم این پستی که دوستان این در آن قرار گرفتند جایگاه بزرگی است و این عزیزان تجربه آن را نداشتند، اما اگر بتوانند تعامل کنند، نیروهای شبکه را همسو کنند و مشکلات موجود را برطرف کنند، چرا نباید موفق باشند؟ یعنی ممکن نیست آنچه که در چند سال گذشته از تلویزیون دیدیم با مدیریت این دوستان ببینیم؟ حتما می‌بینیم.


گوینده باسابقه رادیو ادامه داد: مدیر شبکه قرار نیست برنامه روی آنتن بسازد، مدیر باید تخصص داشته باشد که آدم‌های درست را در جای درست بگذارد و با افرادی که حرفه‌ای هستند رایزنی کند که به جمع برنامه‌سازانش بپیوندند. در کل من به این تفکری که در سازمان ورود کرده خوشبین هستم، اگرچه این تغییرات مقدار زیادی سریع، ناگهانی و عجیب بود و همه جا خوردیم، چون برخلاف روال معمول بود. اما حس می‌کنم سازمان صداوسیما پس از سال‌ها به تغییری بزرگ در این سطح احتیاج داشت.


عقدایی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به تغییرات مدیران شبکه‌های سیما مطرح شده، عنوان کرد: چیزی که در فرهنگ مشرق زمین بیش از مغرب داریم این است که آدم‌هایی را نقد می‌کنیم که اساساً این افراد را نمی‌شناسیم. خیلی از ما که مدیران جدید را نقد می‌کنیم، آیا دو صفحه از رزومه این افراد را خواندیم یا صرفا براساس شنیده‌ها از دیگران نظر می‌دهیم؟ به هرحال این افراد در یک فرآیند قانونی به عنوان مدیر انتخاب شدند، نباید نشناخته آن‌ها را نقد کرد. مثلا آقای علی عبدالعالی که به عنوان مدیر شبکه آموزش انتخاب شدند، یکی از معلم‌های تراز کشور و از تولیدکنندگان محتوای آموزشی درجه یک ایران است که در جایگاه درستی قرار گرفته، به نظرم نباید این افراد را خیلی زود با چشمان بسته مورد انتقاد قرار داد و شمشیر نقد را برای آن‌ها از رو بست تا دلسرد شوند.


وی افزود: نقد اصول دارد، باید صبر کنیم و کارنامه این افراد را ببینیم. یادمان نرود که آن‌ها هم بچه‌های همین مملکت هستند و با نیت درست آمدند که کار خوب انجام دهند و برای انجام این مهم باید به آن‌ها کمک کنیم. در یک سیستم درست کسانی که موفق هستند موفق‌تر می‌شوند و کسانی هم که موفق نیستند، حذف می‌شوند، این یک قاعده کلی است.


تغییرات مدیران تلویزیون سریع، ناگهانی و عجیب بود/ استراتژی سیما دهن‌کجی به مجریان محبوب و شناخته شده نیست!


تلویزیون به دنبال دهن‌کجی نبوده و نیست!


مجری تلویزیون با اشاره به دلایل جدایی برخی برنامه‌سازان و سریال‌سازان تلویزیون از رسانه ملی و احتمال بازگشت آن‌ها به سیما با تغییرات جدید، گفت: می‌خواهم پاسخی غیرزرد و به این مسئله بدهم. ما در سال‌های گذشته مشکلات اقتصادی را در کشور تجربه کردیم و سازمان صداوسیما هم از این مشکلات مستثنی نبود. طبیعتاً در چنین شرایطی افراد مطرحی که مشغول کار کردن بودند، کم‌کم احساس کردند میزان زحمتی که می‌کشند با میزان عوایدشان همخوانی ندارد و از آنجایی که شخصیت‌های شناخته شده می‌توانند در رسانه‌های متعددی کسب درآمد کنند و اگر هم دغدغه تاثیرگذاری دارند آن را در رسانه‌های خصوصی دنبال کنند، به همین دلیل بخشی از آدم‌ها رفتند و ما نباید به چشم اشخاصی که به سازمان پشت پا زدند به آن‌ها نگاه کنیم.


عقدایی اضافه کرد: بخش دیگری از این جدایی‌ها مربوط به کسانی است که مدیران آن‌ها پدری و «بداری» نکردند. یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی تلویزیون همیشه می‌گفت مدیر باید «پدر و بدار» باشد. بالاخره در کار مواردی پیش می‌آید که برنامه‌ساز با یک سیستم یا شخص به مشکل می‌خورد، اگر مدیر قدرت تعامل داشته باشد ممکن است شانسش برای نگه داشتن نیرو زیاد باشد، اتفاقی که برای برخی رخ نداد اما در مورد همین افراد هم نباید فکر کنید سازمان استراتژی‌اش این بوده که قدیمی‌ها را با افراد جدید جایگزین کند تا به نیروهای محبوب قدیمی دهن کجی کرده باشد، نه واقعا اینطور نیست.


وی افزود: من امیدوارم در دوره جدید اتفاقی بیافتد تا همان افراد قدیمی، فضای جدید را که می‌بینند مجددا علاقه‌مند شوند و با رسانه ملی کار کنند چون شناسنامه آدم معروف و شناسنامه سازمان به هم پیوند خورده است و شما نمی‌توانید آن‌ها را از هم جدا کنید. خیلی از آدم‌های شناخته شده که امروز بیرون هستند و در رسانه ملی کار نمی‌کنند در سازمان معروف شدند. خیلی از مجریانی که محبوب دل مردم بودند و برنامه‌هایشان تعطیل شد و رفتند، خودشان بارها اذعان کردند، هرچه دارند از تلویزیون است، البته که آن‌ها هم به سازمان اضافه کردند و این یک معادله متقابل بوده است. آدم‌های با استعداد به سازمان اضافه می‌کنند و رسانه نیز به آنها. من از صمیم قلب امیدوارم روزهایی را ببینیم که این فضا بیشتر آشتی داشته باشد تا قهر و بیشتر بازگشت داشته باشد تا رفتن.


انتهای پیام/۴۱۷۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب