دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زلفی‌گل: افزایش درآمد دانشگاه‌ها از طریق تقویت ارتباط با صنعت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها باید ارتباط خود را با صنعت و اجتماع بهبود بخشند و از این طریق درآمد اختصاصی خود را افزایش دهند.
کد خبر : 658558
زلفی گل



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در نشست با مدیران دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: این وزارتخانه برای ارتقای بودجه دانشگاه‌ها تلاش خود را خواهد کرد اما باید پذیرفت که سهم این وزارت از بودجه کشور مشخص است.


وزیر علوم با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی موجود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که کشور سال‌هاست با آن مواجه است، اظهار کرد: در این شرایط نیاز است دانشگاه‌ها به سمت درآمدزایی حرکت کنند، یک راه آن این است که اعضای هیئت علمی ارتباط خودشان با صنعت و جامعه را قوی‌تر کرده و تعداد قراردادهای خودشان با نهادهای صنعتی و اجتماعی را بالا ببرند تا درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها نیز افزایش یابد.


زلفی‌گل با اشاره به اینکه ایجاد پارک‌های علم و فناوری از راه‌های افزایش درآمدهای دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: در خصوص ایجاد پارک علم و فناوری سبزوار باید زمینی به وسعت یکصد هکتار واگذار و سند تک برگ آن اخذ شود تا مجوز ایجاد آن صادر شود. دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری دارای ارزش نمادین هستند و تهیه سند تک برگ به‌منظور جلوگیری از مشکلات بعدی برای فضاهای تعیین شده نیاز است. یکی دیگر از راه‌های موجود برای افزایش درآمد در دانشگاه‌ها، ایجاد پردیس فناوری است، که برای ایجاد این پردیس در دانشگاه حکیم سبزواری نیاز به اختصاص ۵۰ هکتار زمین است.


وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته چهار تا پنج درصد از درآمدها ناخالص مالی صرف پژوهش می‌شود که این میزان در کشور ما کمتر از نیم درصد است.


وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در همه جای دنیا تکلیف‌شان توسعه دانش‌پذیری در سطح جوامع خودشان است، گفت: جا انداختن دانش، نوزایی و نوع‌پذیری و نوع‌آوری وظیفه دانشگاه‌ها است. هر جامعه‌ای که دانشگاه را قدر بداند و دانشگاه را در صدر بنشاند، آن جامعه برنده است و هر جامعه‌ای که برای علم و دانش سرمایه‌گذاری کند، پیشرو است، زیرا به هر میزانی که حوزه علم و فناوری در جوامع سرمایه‌گذاری انجام شود به همان میزان موفقیت آن جامعه نیز افزایش می‌یابد. حرمت و قدر دانستن از دانشگاه و دانشگاهیان در یک جامعه نشان دهنده بلوغ آن جامعه است.


این مقام مسئول اظهار کرد: این توفیق بسیار بزرگی است که انسان عمرش را در راستای توسعه دانایی و برای جامعه و برای خودش صرف کند، ما استادهای دانشگاه با دانشجویانی سر و کار داریم که در عنفوان جوانی ذهنی بسیار فعال دارند و ما از جرقه‌های ذهنی آن‌ها یاد می‌گیریم، مخصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان ارشد و دکتری که از طریق تحقیق در رساله دکتری و پایان نامه ارشد به افق‌های جدیدی از علم دست پیدا می‌کنند.


انتهای پیام/۱۰۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته