دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1401 - 12:48
معتمدی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

مطالبه‌گر انقلابی با دشمن مخرج مشترک پیدا نمی‌کند/ تحقق اقتدارآفرینی کشور از طریق علم و عمل نخبگان

 برای انتقال اندیشه علمی در صحنه‌های بین‌المللی باید در نظم جدید جهانی سهم داشته باشیمرئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشگاهیان باید با درایت و به‌دور از تخریب درخواست خود را مطالبه کنند، گفت: مطالبه‌گر انقلابی با دشمن مخرج مشترک پیدا نمی‌کند.
کد خبر : 657677
عبدالله معتمدی

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان با تاکید بر اینکه طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است، فرمودند: «از مسئولان، کار جدی و واقعی مطالبه کنید و آن‌ها را از کار نمایشی برحذر بدارید.» همچنین ایشان با تأکید بر اینکه مطالبه‌گری باید با ادبیات منطقی، هوشمندانه و جداً به‌دور از دعوا و تند و تیزی باشد، گفتند: «مطالبه‌گری مستدل مانع از این می‌شود که بعضی‌ها در شرایطی که تشکیلات مدیریتی کشور، انقلابی است درباره اهمیت نقش دانشجویان تشکیک کنند، چراکه نقش شما در این دوره بیشتر است. پرهیز از برخورد تند و تیز به‌معنای سازشگری و مجیزگویی نیست و من هرگز از اینگونه توصیه‌ها به جوانان و دانشجویان نکرده و نخواهم کرد بلکه مقصود از این توصیه، پرهیز از ادبیات مضر و طعنه‌آمیزی است که متأسفانه امروز در فضای مجازی نیز بسیار رایج شده است.»


ایشان، عرصه مطالبه‌گری دانشجویان را عرصه متنوعی از مسائل عدالت اقتصادی، فرهنگ و سبک زندگی خواندند و در بیان یکی دیگر از الزامات مطالبه‌گری صحیح گفتند: «مبانی اعتقادی و ایمانی خود را با مطالعه و حضور در مجالس عالمان دین و اخلاق، مستحکم کنید. نتیجه مطالبه‌گری صحیح، تفکیک ضروریِ آرمان‌ها از عملکردهای ضعیف برخی مدیران است و در بیان توصیه‌ای دیگر، مطالبه‌گری شما باید به‌گونه‌ای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راه‌حل‌ها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.»


در رابطه با تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح ادبیات مطالبه‌گری دانشجویان و نهادینه کردن این روحیه در آن‌ها با روسای دانشگاه‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه گفت‌وگوی ما با عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی را از نظر می‌گذرانید.


آنچه در گفت‌وگوی ما با عبدالله معتمدی می‌خوانید:


* مطالبه‌گری که رهبری از دانشجویان می‌خواهند در راستای نظریه نظام انقلابی است


* برای انتقال اندیشه علمی در صحنه‌های بین‌المللی باید در نظم جدید جهانی سهم داشته باشیم


* هویت را از طریق برجسته کردن هویت ملی و مذهبی می‌توان به‌دست آورد


* دانشگاهیان پاسخ‌گوی افکار، عقاید و مشکلات جامعه هستند



مطالبه‌گر انقلابی با دشمن مخرج مشترک پیدا نمی‌کند/ تحقق اقتدارآفرینی کشور از طریق علم و عمل نخبگان
عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی



مطالبه‌گری که رهبری از دانشجویان می‌خواهند در راستای نظریه نظام انقلابی است


آنا: با توجه به توصیه مقام معظم رهبری درباره اصلاح روحیه مطالبه‌گری در دانشجویان، به نظر شما این امر چگونه محقق می‌شود؟


معتمدی: رهبر معظم انقلاب در دیدارهای قبلی با دانشجویان نیز بر این امر تاکید داشتند و ایشان نه‌تنها با مطالبه‌گری دانشجویان و مطالبه‌گری‌های اجتماعی مخالفتی نداشتند بلکه بر تقویت آن هم تأکید و مسئولان را موظف کردند که نسبت به مطالبه‌گری دانشجویان پاسخ‌گو باشند. در واقع بر نظام جمهوری اسلامی نظریه‌ای حاکم است مبتنی‌بر نظریه نظام انقلابی که از فرمایشات مقام معظم رهبری نشأت گرفته است. در نظریه نظام انقلابی، مردم همواره در صحنه هستند، رفتار مسئولان را با دقت رصد می‌کنند، نسبت به آن‌ها مطالبه‌گری دارند و از مسئولان می‌خواهند که بر وفق قانون حرکت کنند و دچار خطا و لغزش نشوند. بنابراین مطالبه‌گری که رهبری از دانشجویان می‌خواهند در راستای نظریه نظام انقلابی است و باتوجه به این نظریه، همه آحاد جامعه باید نسبت به رفتار مسئولان حساس باشند و از آن‌ها بخواهند که حقوق فردی و اجتماعی مردم را رعایت کنند. مطالبه‌گر باید در راستای حقوق فردی آحاد جامعه و به‌دور از تخریب، مطالبه خود را عنوان کند


اما کسی‌که می‌خواهد مطالبه‌گری کند باید خواسته خود را در قالب شرایط قانونی، متناسب با مسئولیت‌هایی که یک مسئول دارد، متناسب با درایت، روشن‌بینی و به‌دور از سنگ‌اندازی و تخریب مطالبه کند به عبارت دیگر باید در راستای حقوق فردی و اجتماعی آحاد یک جامعه باشد و جنبه تعقلی و خردمندانه‌بودن مطالبه‌گری را رعایت کند، حال در فضای دانشگاه، دانشجو؛ در فضای اجتماعی، مردم؛ باشد تفاوتی ندارد باید مطالبه‌گری‌ها به مسئولان کمک کنند که نسبت به حقوق عامه بیشتر آگاه باشند. بر اساس بیانات رهبری مطالبه‌گر انقلابی با دشمن مخرج مشترک پیدا نمی‌کند.


برای انتقال اندیشه خود در صحنه‌های بین‌المللی، باید در نظم جدید جهانی سهم داشته باشیم


آنا: مقام معظم رهبری در بیانات خود بر توسعه فعالیت‌های بین‌المللی تاکید داشتند، در این راستا باید چه اقداماتی در دانشگاه صورت گیرد؟


معتمدی: در دنیای امروز ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی اعم از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، شرایطی را ایجاد کرده‌اند که تمام جهان با یکدیگر در تعامل باشند و با سرعت بالا اخبار مخابره شوند، بنابراین در شرایط اجتماعی امروز به همان میزان که ارتباطات تسهیل شده باید شرایطی را فراهم کرد که رفتارهای‌ ما در سطح بین‌المللی قابل تعریف باشد. نظام ارتباطات بین‌المللی یک نظام ارتباطات فعال است و مرتب افراد از یکدیگر مطلع و اندیشه‌ها منتقل می‌شود، در این نظام کسانی‌که کنشگری فعال داشته باشند و بتوانند به جامعه خط و جهت بدهند، نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه دیدار با دانشجویان بر اینکه نظام جهانی در حال تغییر است و نظم جدیدی بر دنیا سیطره پیدا می‌کند اشاره فرمودند و تاکید داشتند در این نظم جدید کسانی‌که کنشگرهای فعال باشند می‌توانند افکار و عقاید خودشان را منتقل کنند، در غیر این‌صورت ما از تصمیمات دیگران منفعل می‌شویم. بنابراین برای اینکه بتوانیم نقش‌آفرینی کنیم، یک ظرفیت ملی ۸۰ میلیونی و ظرفیت چند میلیونی جوانان تحصیل‌کرده را در اختیار داریم. یعنی برای اینکه بتوانیم در صحنه‌های بین‌المللی افکار و اندیشه‌های خودمان را منتقل کنیم و به فهم دانش بشری کمک کنیم، باید در نظم جدید جهانی سهمی داشته باشیم.




بیشتر بخوانید:





هویت را از طریق برجسته کردن هویت ملی و مذهبی می‌توان به‌دست آورد


آنا: برای مقابله با آرمان‌زدایی و هویت‌زدایی از دانشگاه‌ها باید چه اقداماتی صورت گیرد؟


معتمدی: یکی از ویژگی‌های نسل جوان که شاید از دوره ۱۸ سالگی یا حتی نوجوانی شروع و تا سن حدود ۲۹ سالگی و پایان دوره جوانی ادامه پیدا می‌کند، هویت‌یابی است. یعنی تمایل به اینکه یک جوان بفهمد که کیست، چه پیشینه و شخصیتی دارد. بخشی از هویت فردی ما با هویت ملی و اسلامی پیوند می‌خورد همان‌طور که به هویت خانوادگی و اجدادی برمی‌گردد. یعنی وقتی هویت اسلامی خود را برجسته‌تر کنیم احساس می‌کنیم که ما یک جمعیت بزرگی هستیم که افکار و عقاید مشترک داریم و این به ما کمک می‌کند که احساس اقتدار بیشتری داشته باشیم. بنابراین کسانی‌که هویت‌زدایی می‌کنند، به‌دنبال این هستند که هویت‌های کلیشه‌ای را به ما القا کنند و هویت واقعی ما را از ما بگیرند. این هویت‌یابی یک نیاز فراگیر است که در همه انسان‌ها وجود دارد و این نیاز به هویت را ما از طریق برجسته کردن هویت ملی و مذهبی می‌توانیم به‌دست آوریم.


آنا: رهبری بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی نیز تاکید داشتند آیا در دانشگاه علامه کارگروه و بودجه‌ای به این امر اختصاص داده شده است؟


معتمدی: ما به‌طور کلی از اعتباراتی که به شکل متمرکز دریافت می‌کنیم معمولاً یک سهمی برای فعالیت‌های فرهنگی تعریف می‌شود و به‌طور کلی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها می‌تواند بحث هویت‌یابی، کمک به فعالیت جوانان در مجامع بین‌المللی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری را تحقق بخشد. استادان و دانشجویان فرهیخته جزء مؤلفه‌های اصلی اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند


دانشگاه‌هیان پاسخ‌گوی افکار، عقاید و مشکلات جامعه هستند


آنا: اعتماد مسئولین به دانشگاه‌ها چگونه صورت می‌گیرد؟ چگونه می‌توان احساس کارآمدی را به دانشگاهیان منتقل کرد؟


معتمدی: امروزه دانشگاه‌ها برای جامعه مرجعیت دارند زیرا مراکز آموزشی هستند که می‌توانند از طریق صاحب‌نظران پاسخ‌گوی افکار، عقاید و مشکلات جامعه باشند و براین اساس مردم جهت‌گیری‌های رفتاری خودشان را تنظیم کنند. قشر فرهیخته‌ای در دانشگاه وجود دارد که استاد و دانشجو هستند، این‌ها مستعدترین فرزندان این سرزمین بوده و به نسبتی که آن‌ها کنشگری، فعالیت و نقش بیشتری در جامعه داشته باشند، حرکت‌های دانش‌بنیان گسترش پیدا می‌کند و به همین نسبت مسئولان نظام هم وظیفه دارند از این قشر حمایت کنند تا بتوانند کنشگری فعالانه‌تری داشته باشند.


استادان و دانشجویان فرهیخته جزء مؤلفه‌های اصلی اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. انتظارات از این نخبگان زیاد بوده به‌طوری‌که آنان در متن جامعه نیازها را سنجیده و برای آنان راهکارهای مؤثری را ارائه می‌دهند. علم و عمل نخبگان اقتدار آفرین بوده و موجب هویت‌بخشی می‌شود؛ کشورهایی که علم را چند سال به‌کار گرفتند و عملی کردند، اقتدار جهانی دارند.


انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته