دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1401 - 10:47
کلانتری تأکید کرد؛

نقش مهم دانشجویان در مهندسی فرهنگی کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: نقش دانشجویان در مهندسی فرهنگی کشورهای درحال‌توسعه و پیشرفت به‌ویژه ایران بسیار مهم و ضروری است.
کد خبر : 657303
کلانتری



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از کرج، حسین کلانتری خلیل‌آباد در مراسم جشن دیدار دوباره که به مناسبت حضوری شدن کلاس‌ها پس از ایام کرونا و بزرگداشت شعرای پارسی و پویش آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، اظهار کرد: ایام بازگشایی دانشگاه‌ها و حضور دانشجویان در فضای آن ایام مبارک و مغتنمی است و دانشگاه‌ها با حضور دانشجویان دچار پویایی، نشاط و سرزندگی مجدد شده‌اند.




بیشتر بخوانید:


لزوم حمایت از زندانیان آزادشده جرائم غیرعمد برای بازگشت به جامعه




دبیر هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با گرامیداشت مقام معلم افزود: از اینکه در جمع دانشجویان و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری حضور داریم، بسیار خرسندیم و از برگزارکنندگان این مراسم به‌ویژه اینکه با پویش آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد همراه قدردانی می‌کنم و این‌گونه مراسم‌ نشان‌دهنده این است که دانشگاه و دانشجو نسبت به تحولات پیرامون خودش حساس است و احساس وظیفه می‌کند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز واحد کرج با اشاره به حدیث «اگر علم بر ستاره ثریا آویخته باشد، شخصیت‌هایی از ایران به آن دست خواهند یافت» که منسوب به پیامبر است، ادامه داد: امروزه علم و دانش و فناوری تعیین‌کننده و اقتدارآفرین است و سرنوشت یک کشور با جامعه دانشگاهی به‌ویژه دانشجو گره‌خورده است و دانشجویان بزرگ‌ترین سرمایه‌های انسانی و معنوی یک ملت هستند و باید از این سرمایه‌ها صیانت کنیم و از طرفی نقش دانشجویان در مهندسی فرهنگی کشورهای درحال‌توسعه و پیشرفته به‌ویژه ایران بسیار مهم و ضروری است.


کلانتری با اشاره به اهمیت نقش دانشجوی انقلابی در دفاع از ارزش‌ها افزود: در این برهه حساس که دجال‌ها و عوامل باطل، انواع و اقسام ابزارها و وسایل غفلت و گمراهی بر سر راه قرار داده‌اند، ما و شما که میراث‌داران فرهنگ و تمدن ایران اسلامی هستیم و همه سر سفره انقلاب و ۳۰۰ هزار شهید دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم نشسته‌ایم باید به‌عنوان نماینده نخبگان جامعه با خوب درس خواندن در برابر توطئه دشمنان ایستادگی کنیم و این وظیفه اکنون بر دوش دانشجویان است.


نقش مهم دانشجویان در مهندسی فرهنگی کشور


وی خطاب به دانشجویان ادامه داد: فرض کنید در مرکز ثقل زمین هستید و قرار است بهترین وظیفه را انجام دهید، مهم‌ترین وظیفه شما درس خواندن نیست؛ بلکه خوب درس خواندن است، به قول شهید بهشتی برای رفع مشکلات کشور سه‌راه وجود دارد و هر سه آن خوب درس خواندن است.


این استادتمام دانشگاه ادامه داد: منظور از خوب درس خواندن یکسری حفظیات و مطالب بدون تفکر و تعلق در ذهن نیست؛ بلکه تفکر مناسب است، خلاقیت و نوآوری است، دانشجو باید اهل مطالبه و درخواست باشد و بر اساس شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین» دانشجویان باید بخشی از فعالیت‌های خود را به فعالیت‌های دانش‌بنیان و بخشی به فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی از قبیل شرکت در اردوهای جهادی، راهیان نور، فعالیت در انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، بسیج دانشجویی، دفتر نهاد نمایندگی رهبری اختصاص دهند.


کلانتری افزود: دانشگاه باید تغییر نسل دهد و به دانشگاه به نسل سه تبدیل شود که همان دانشگاه با تفکر و آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی است و با کار اساسی و بنیادی می‌توان به آموزش کیفی مناسب دست‌ یافت.


وی اضافه کرد: در این میان حوزه معاونت پژوهشی با راهنمایی دانشجویان در موضوعاتی از قبیل شتاب‌دهنده‌ها، مرکز رشد، هسته فناور، تیم فناور، شرکت‌های کارآفرین و شرکت‌های ثروت‌آور می‌تواند زمینه‌های این تغییر نسل را در دانشگاه فراهم آورد.


دبیر هیئت‌ امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار کرد: از منظر مقام معظم رهبری و متناسب با شرایط موجود و به‌ویژه هندسه نوین منطقه و تحولات جهان اسلام باید به نقش دانشجویان توجه ویژه کرد که علم‌جویی و کوشش و پیشرفت علمی، آرمان‌خواهی، درصحنه بودن، تعمیق اندیشه‌های دینی‌، فرهنگی و سیاسی، تفکر آزاداندیشی، انگیزه تمدنی ازجمله این موارد است.


نقش مهم دانشجویان در مهندسی فرهنگی کشور


رشید کاکاوند عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج هم در این مراسم بیان کرد: اندیشه‌ای که با احساس همراه می‌شود و باور در آن باشد، منجر به معلمی می‌شود و طیف گسترده‌ای از آدم‌ها منش معلمی دارند، معلمی در هر زمان ادامه دارد.


وی افزود: توجه به شعر باید بیشتر شود و بخشی از شعر پارسی شعر تعلیمی است و شاعر در آن می‌تواند اعتقادات دینی، علم اخلاق و تربیت انسان‌ها بیاموزد و تعلیم و تربیت اگر به شکل غیرمستقیم اتفاق بیفتد، کارسازتر است و یکی از وظایف مهم معلم، تربیت روانی انسان است.


در این مراسم از نفرات برتر جشنواره امید و جشنواره رشد و به‌قیدقرعه از حاضران در جلسه قدردانی شد و پویش آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد نیز با مشارکت حاضران صورت پذیرفت.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته