دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1401 - 01:28

تقی زاده طرنابی: آمادگی تولید چهار میلیون دز واکسن سرخک را داریم

سرخک زنگ خطری برای سایر بیماری‌هایی استمدیر فراورده‌های پزشکی و عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: آمادگی داریم تا در کمترین زمان بین سه تا چهار میلیون دز دیگر واکسن سرخک تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.
کد خبر : 657251
واکسن سرخک



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، مرتضی تقی زاده طرنابی، مدیر فراورده‌های پزشکی و عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در لایو اینستاگرامی که با موضوع شیوع سرخک در کشور و اهمیت واکسیناسیون برگزار شد، با تأکید بر اینکه دولت و ملت هر کدام باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند، افزود: موسسه رازی وظیفه ساخت واکسن را به هر میزانی که نیاز باشد، دارد و وزارت بهداشت نیز بایستی کار واکسیناسیون خود را به هر طریقی همچون راه‌اندازی کمپین انجام دهد.


وی با بیان اینکه در شرق کشور کمپین‌هایی برای واکسیناسیون علیه سرخک راه‌اندازی شده، اظهار کرد: این موسسه آمادگی دارد تا در کمترین زمان بین سه تا چهار میلیون دز دیگر واکسن سرخک تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.


مدیر فراورده‌های پزشکی و عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به تاریخچه مبارزه با بیماری سرخک و واکسیناسیون همگانی علیه این بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار فوتی بر اثر این بیماری در بین اطفال و کودکان ثبت شده است.


تقی زاده طرنابی ادامه داد: سرخک یک بیماری ویروسی تنفسی است که نسبت به امیکرون شیوع زیادی دارد و بیماری‌های تنفسی قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیست و امکان دارد در کمترین زمان کل جامعه را درگیر کند.


وی با بیان اینکه کرونا نیز یک بیماری ویروسی تنفسی بود که تمام جامعه را درگیر کرد، افزود: اگر یک خانم باردار به سرخک مبتلا شود می‌تواند منجر به بیماری‌های مننژیت و آنسفالی در فرزندش شود.


عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: اگر ۹۲ درصد جامعه علیه این بیماری واکسینه شوند تمام جامعه ایمن می‌شود.


وی با بیان اینکه مبارزه با بیماری سرخک فقط احتیاج به یک بار واکسیناسیون دارد، یادآور شد: واکسیناسیون سرخک از سال ۱۹۶۵ در کشور ما آغاز شد و سویه تولید شده توسط رازی یک سویه ژاپنی است که تولید آن با همکاری انیستیتو پاستور آغاز شد و ۱۲ میلیون دز از این واکسن در کشور ما مصرف شد.


مدیر فراورده‌های پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: پس از آن با همکاری آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها سویه جدیدتری از این واکسن تولید شد که رازی در سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۳ سویه آیکسی را با همکاری سه کشور معرفی کرد.


وی از مهم‌ترین مزایای این واکسن را وجود کمترین عوارض ناشی از واکسیناسیون دانست و اضافه کرد: پایه ایمنی‌زایی در کشور با این سویه که هم‌زمان با سال‌های انقلاب بود، شروع می‌شود که با بیش از ۹۵ درصد واکسیناسیون گردش ویروس در جامعه قطع شد.


تقی زاده طرنابی گفت: در سال ۱۹۷۲ تلفات ناشی از بیماری سرخک به زیر هزار نفر می‌رسد به طوری که تا سال ۲۰۱۹ سومین سالی بود که هیچ مورد اندمیکی در کشور نداشتیم.


وی با بیان اینکه کشور ما در منطقه‌ای است که بالاترین میزان آلودگی را دارد، افزود: مشکلات به وجود آمده در برخی از کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان برنامه واکسیناسیون را مختل کرد و این امر باعث شد تمام افتخاری را که به لحاظ ریشه‌کنی این بیماری به دست آورده بودیم از بین برود.


مدیر فراورده‌های پزشکی و عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ سند ریشه‌کنی سرخک را به ایران اعطا کرد به طوری که حتی ترکیه نیز این سند را دریافت نکرده است ولی ایران نخستین کشور در منطقه است که این سند را دریافت کرده است ولی به دلیل درگیری‌های نظامی در کشورهای همسایه این افتخار بزرگ از بین رفت.


تقی زاده طرنابی با بیان اینکه واکسن سرخک ویروس زنده‌ای است که بر روی سلول‌های مختلف تأثیرگذار است، گفت: سرخک زنگ خطری برای سایر بیماری‌هایی است که با واکسیناسیون جلوی شیوع آن گرفته می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت بایستی به هر طریقی برنامه واکسیناسیون سرخک را در کشور اجرا کند، افزود: عده‌ای به دلیل ترس از عوارض واکسیناسیون از تزریق آن برای فرزندانشان خودداری می‌کنند و این در حالی است که هیچ واکسنی وجود ندارد که عوارض نداشته باشد در حالی که سلامتی را نیز به ارمغان می‌آورد.


تقی زاده طرنابی بیان داشت: در مورد واکسن با کشورهای دیگر در داخل یک کشتی هستیم و سلامت ایرانی از افغانستانی و دیگر کشورها جدا نیست و باید به افغانستان کمک می‌کردیم و نمی‌گذاشتیم در داخل این کشور بیماری شعله بکشد.


عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: اکنون دود آتش بیماری در افغانستان به کشور ما رسیده است و ما در حال دادن هزینه آن هستیم.


موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در کرج مستقر است و بیشتر واکسن انسانی، دامی و طیور و همچنین سرمه‌ای درمانی ضد مار و عقرب گزیدگی کشور را تولید می‌کند.


انتهای پیام/۱۰۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته