لبیک دانشگاه آزاد اسلامی به دغدغه رهبری در حل مسائل کشور/ جهاد تبیین از سوی دانشگاهیان برای مقابله با جریان ضد انقلاب ضرورت دارد
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلیپور- همگام بودن با تغییرات محیطی بهعنوان بخشی از رویکرد دانشگاهها تلقی میشود در این میان تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری و با توجه به چرخشهای تحولآفرین، راهبردها و محورهای آن، نشان از همگامی این دانشگاه با نیازهای روز و حل مسائل جامعه دارد.
پس از ابلاغ بیانیه گام دوم توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی برنامهریزی تحولی خود را آغاز کرد که نتیجه آن تهیه و تدوین سند تحول و تعالی این دانشگاه بود. با پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در خصوص چگونگی رفع دغدغههای رهبری برای حل مسائل کشور توسط دانشگاهها و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی و واحد تهران غرب در این خصوص به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن در ادامه میآید.
دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشگاهی پیشگام در حل مسائل کشور
آنا: مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان به دانشگاهیان در رابطه با عمیق شدن در مسائل کشور توصیه اکید کردند، به طور خاص دانشگاه آزاد اسلامی چه اقداماتی در راستای رفع دغدغه رهبر انقلاب انجام داده است؟ اقدامات در دستورکار واحد تهران غرب در این راستا کدام اند؟
داداندیش: مقام معظم رهبری در ادامه ملاقاتهایی که با مسئولان و اقشار مختلف دارند، هفته گذشته با دانشجویان ملاقاتی داشتند که از باب اینکه دانشجویان فرصت پیدا کردند نقطهنظراتشان و به قول خود مقام معظم رهبری، گلهها و پیشنهاداتهایشان را مطرح کنند، خیلی خوب بود. البته حضرت آقا نیز توصیههایی فرمودند و در مقدمه فرمایشاتشان به مقایسهای بین پیشرفتهای علمی و تعداد دانشجویان و اساتید نخبه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب پرداختند و تأکیدشان بر نقش دانشگاهیان بعد از انقلاب اسلامی بود و فرمودند که دانشگاه بعد از انقلاب در تولید علم و توسعه و پیشرفت کشور نقش چشمگیری داشته و در ادامه راه نیز میتوانند نقش ایفا کنند.
ایشان یک نکته دیگر نیز فرمودند که شاهد نظم جدیدی در نظام جهانی هستیم و تأکیدشان بر این بود که اگر قرار است همه کشورها از جمله ایران به صورت نرمافزاری و سختافزاری در این نظم وارد شوند و نقش ایفا کنند بهگونهای که منافع و امنیت کشور را تأمین کنند، قطعاً نقش دانشگاه و دانشجو در این امر سهم بسیار بزرگی دارد.
اگر بخواهیم نقش دانشگاه به طور عام و دانشگاه آزاد اسلامی به طور خاص را در آینده برای حضور فعال در این نظم جهانی تدوین کنیم باید آینده در دانش دنیا، سبک دانش دنیا و روندهایی که در وجود دارد را شناسایی و در آن حوزه در دانشگاه برنامهریزی کنیم. برای آموزش دانشجویان با دانش روز و برای حوزههایی که برای آنها مهارتافزایی شود که بتوانند در آینده کشور نقش پیشرویی داشته باشند.
انجام فعالیتهای دانشبنیان در دانشگاهها، جذب دانشجویان مستعد و خروج آنها از کشور را به دنبال خواهد داشت
دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است با مدیریت دکتر طهرانچی که دغدغه این را دارند که دانشگاه باید دانشگاهی برای حل مسئله باشد، اقداماتی مطلوب در این راستا انجام داده است. موضوعات و چالشهای مهم کشور؛ تقریباً ۴۰ چالش کشور را شناسایی کرد و بررسی این چالشها به دانشگاهها واگذار شد و در خصوص این چالشها با صنعت و حوزههایی که درگیر بودند با استفاده از خرد جمعی، نظام موضوعات نوشتند.
برای مثال در حوزه ارتباط صنعت و سلامت به بهروزرسانی حوزه سلامت نیاز داشتیم و به دلیل اینکه صنعت در حوزههای مهندسی و ... با سلامت ارتباط کمتری داشت لذا در حل مسائل سلامت و بهداشت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب این موضوع را با همکاری واحد علوم پزشکی به عنوان نظام موضوعات در دستور کار قرار داد. در اینکه این طرح چقدر موفق بوده، باید گفت در هفته آینده، سکوی پرتاب برگزار میشود و پایاننامههایی که دانشجویان در این حوزه نوشته و دفاع کردهاند یا در حال دفاع هستند را بررسی میشود. این در حالیست که بیش از یک هزار پایاننامه در این حوزه شناسایی کردهایم.
ظرف سه سال گذشته دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی به این سمت سوق دادیم که هر زمان بخواهند وقتشان را روی تحقیق بگذارند یا حداقل در مورد پایاننامه، سراغ موضوعات چالشی در کشور بروند و برای حل آن چالشها اقدام کنند و خوشبختانه این قدمی بود که دانشگاه آزاد اسلامی در آن پیشرو بود. به مسئولان دانشگاه تبریک میگویم و به مرور زمان این نظام موضوعات در حال به روز شدن است.
موضوعات فوق، در قالب طرح پایش آزاد در سامانه دانشگاه قرار گرفته است و دانشجویان برای انتخاب موضوع میتوانند به سامانه پایش مراجعه کرده و این موضوعات را بینند، درخت دانشیاش را میبینند و از بین چالش های موجود موضوع مورد علاقه خود را انتخاب میکنند یا موضوعات دیگری انتخاب میکنند.
بیشتر بخوانید:
- منویات رهبری در حل مسائل کشور راهبرد دانشگاه آزاد اسلامی است/ دیپلماسی علمی دانشگاه گامی به سوی تمدن سازی اسلامی
- رهبر انقلاب شناخت مسائل کشور را بنمایه فعالیت تشکلهای دانشجویی میدانند/ ضرورت تقویت روحیه انقلابی اعضای تشکلها
- حل مسائل کشور با عملیاتی شدن سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی/ تحول اساسی در قوه عاقله کشور ایجاد میشود
بر اساس آمارها، در چند سال گذشته هر سال نسبت به سال گذشته، این موضوع توسعه پیدا کرده و بیشتر شده است و تعداد دانشجویانی که پایاننامه خود را از همین نظام موضوعات اخذ میکنند، افزایش پیدا میکند.
گام مهم دیگری که برداشته شده تدوین سند تحول و تعالی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی است که آن هم نقاط بسیار به روزی دارد. مسئولان دانشگاه روندهای آینده را بررسی و مطالعه کرده و بر آن اساس برنامه تحولی نوشتند.
پر واضح است که یکی از تحولاتی که در بحث آموزش باید صورت بگیرد تغییر و اصلاح نحوه آموزش است تا دانشجو بتواند عمیقتر یاد بگیرد و ماهرتر شود. در این خصوص نیز هر واحد دانشگاهی موظف شده است که برنامه تحولی خود را بنویسد. در این راستا در سال گذشته سرای نوآوری واحد تهران غرب با موضوع «نوآوری و فناوری در آموزش» با حضور مسئولان کشور و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.
یک سالی است که روی این حوزه کار تخصصی شده است. اگر باید اصلاحاتی در دانشگاه انجام شود، اولین تغییر، انجام اصلاح در آموزش است. نحوه آموزش و استفاده از روشهای فناورانه و نوآورانه در آن ضرورت دارد. افتخار داریم که این موضوع را در واحد انجام دادیم و در سرای نوآوری داریم به صورت دانشبنیان این را پیش میبریم.
لزوم افزایش آگاهی دانشجویان در راستای رفع دغدغههای رهبری
آنا: رهبر معظم انقلاب یک کار تحقیقی به دانشجویان و جامعه دانشگاهی محول کردهاند، ایشان در بررسی دانشگاه بحث را از دید جریان انقلاب و ضدانقلاب، آغاز کردند و گفتند جریان انقلاب به دنبال نخبهپروری و نگاه به دانشگاه است در نقطه مقابل جریان ضد انقلاب به بحث علم تقلیدی و انفعال در جامعه دانشگاهی می پردازد و به دنبال آرمانزدایی، هویتزدایی و ایدئولوژیزدایی است؛ وظیفه جامعه دانشگاهی این خصوص چیست؟ جهاد تبیین تا چه میزان میتواند در رابطه با رفع این دغدغه گرهگشایی کند؟
داداندیش: اتفاقاً نکاتی که مقام معظم رهبری در پاسخ به دانشجویان داشتند در همین راستا بود و ایشان خودشان جهاد تبیین را شروع کردند و بحث را از اینجا آوردند که در گذشته چه بوده و در حال حاضر چیست؟ و عنوان کردند که انقلاب برای ما هویتبخش بوده و عناصر این هویتبخشی را مطرح کردند، احساس هویت، آرمانخواهی، جوانان احساس شخصیت و استقلال و افق دید روشن پیدا کردند و تأکیدشان روی دانشگاه بود و فرمودند دانشگاه و دانشجو اینجور هویت پیدا کرد که در مقابل قدرتهای غربی احساس ضعف نکند، مقاومت کند و بایستد.
در حال حاضر برای چینش صحیح این پازل، دانشگاه باید دانشجو را در دوره تحصیل به دانش عمیق، مهارت خوب مسلح کرده و او را آگاه کند زیرا بخشهای بسیار مهمی از کار در دانشگاه، فعالیتهای فرهنگی و تربیتی است. در این حوزهها باید آگاهی دانشجویان را بالا ببریم.
اگر بررسی کنید یکی از عوامل متعددی که منجر به انقلاب اسلامی شد همین بود که جوانان و بهخصوص دانشجویان بازگشت به خویشتن کردند، آگاهیشان بالا رفت و توانستند جلودار انقلاب باشند. در نتیجه ما در این حوزه باید جوانان خود را قوی و تربیت کنیم. همانطور که حضرت آقا فرمودند در حال حاضر، دستاورد ما اساتید بسیار خوب و نخبه در دانشگاه است و با تعداد بسیار زیادی استاد نخبه بهخصوص در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.
در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی روندهای آینده آموزش عالی بررسی شده است
اساتید باید در این راستا کمک کنند و بحث جهاد تبیین باید از اساتید و در کلاسهایشان شروع شود. چالشها، انتقادات و نقدهایی که دانشجویان دارند باید اجازه مطرح شدن در کلاسها را پیدا کنند و اساتید باید اینها را شناسایی کنند، آنهایی را که پاسخ دارند، پاسخ دهند و آگاهی ببخشند و اگر پاسخی ندارند، باید فضایی به وجود بیاورند که دانشجویان این آگاهی را کسب کنند.
حضرت آقا همچنین مطرح فرمودند من در همان بعد از انقلاب هر هفته به دانشگاه میرفتم و با دانشجویان گفتوگو و نشست و برخاست داشتم و به دانشجویان تأکید کردند خیلی از نقدهایی که شما دارید، پاسخ دارد و به نظرم نکته این است که شما با مسئولان کم مینشینید. من فکر میکنم دانشگاه میتواند این فضا را هم به وجود بیاورد که نشستهای خوبی را با مسئولان کشور و در سطوح مختلف داشته باشیم تا جاهایی که بچهها نقد دارند، بنشینند و گفتوگو کنند.
البته نکتهای که به نظرم خیلی در این حوزه کلیدی بود، تأکید رهبری به دانشجویان در خصوص مواظبت در مطالبهگریهایشان بود که فرمودند با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنید. به نظرم این نیز از موضوعاتی است که باید باز و تبیین شود.
در حال حاضر، تمامی دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی چه خارجی و چه داخلی، وحدتی برای هویتزدایی شروع کردهاند و در حال تطهیر نظام شاهنشاهی هستند که بهشدت ما در دوره دانشجویی و در دوران انقلاب میدیدیم که چه ظلمهایی میکردند. دانشجو نیاز دارد نسبت به تحرکات دشمنان، مطلع و آگاه شود. این جریان واپس گرای ضد انقلاب یک احساس ناامیدی را در دانشجویان به وجود میآورند در حالی که در نقطه مقابل ما باید در دانشگاه بیش از پیش روی این موضوع کار کنیم.
با انجام فعالیتهای دانشبنیان، رویدادهای استارتآپی، فعالیتهای کانونها و انجمنهایمان توانستهایم دانشجویان را در یکی از این حوزهها که علاقهمندند، جذب کنیم و وقتی آنجا فعالیت میکند اصلاً این ناامیدی از بین میرود و مطمئن میشوند که میتوانند تأثیرگذار باشند، تغییری ایجاد کنند، کاری انجام دهند، مهارتی را بالا ببرند، مشکلی را حل کنند و به این ترتیب میتوانیم امید را در میان دانشجویان به وجود بیاورم.
باید از طرق مختلف دانشجو و نخبه را جذب کنیم دانشجو باید در دانشگاه هم آگاه شود، هم مهارتش را بالا ببرد و هم در فعالیتهای فوق برنامه حضور فعال داشته باشد و هم در کمک به جامعه. در ایام ماه رمضان برنامهای در واحد تهران غرب با دانشجویانمان داشتیم که برای آزادی زندانیان گلریزان کردند. در همین مراسم معاون زندانها حضور داشتند. آنجا در گفتوگویی که داشتیم همین موضوع را مطرح کردیم که دانشجویان ما میتوانند در بحث آسیبهای اجتماعی کمک کنند، وقتی دانشجو میرود و مسائل را میبینند و ایشان مثلاً میگفتند بیایید به خانوادههای زندانیان کمک فرهنگی کنید، بعضی از بچههایشان نیاز به آموزش و دیدن دورههای مختلف دارند. اگر دانشجو وارد این حوزهها شود و شرایط را ببیند و بداند که میتواند اثرگذار باشد، اصلاً سرنوشتاش تغییر میکند.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/