دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ابلاغ سند صنعت لوازم خانگی طی ماه آینده

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ارزبری صنعت لوازم خانگی به ۱.۲میلیارد دلار کاهش یافته است، گفت:سند صنعت لوازم خانگی تدوین شده و طی ماه آینده ابلاغ می‌شود.
کد خبر : 654806
کارخانه تولید لوازم خانگی انتخاب - اصفهان

به گزارش خبرنگار کشاورزی،صنعت تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا ،محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار کرد:۷۳هزار واحد صنعتی در کشور از سوی وزارت صمت مجوز دارند که از این تعداد ۱۲هزار واحد راکد هستند.


وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲هزارو ۶۷واحد راه اندازی شد،افزود:۱۳۲۰واحد با اشتغالزایی ۲۴۰۰۰نفر در دولت سیزدهم فعال شدند.


برادران گفت: با بررسی انجام گرفته از مشکلات واحدهای صنعتی ، ۲۱۵مشکل در ۲۰عنوان جمع بندی شد که گمرک،مواداولیه،تسهیلات بانکی،اراضی،برق و تامین اجتماعی در صدر مشکلات قرار دارند.


معاون وزیر صمت بیان کرد: آثار برخی تصمیمات غلطی که در گذشته گرفته شده تا دو سال تاثیر خود را بر روی مصرف کننده و تولید خواهد گذاشت اما تلاش می‌کنیم تا فرایندها را بهبود ببخشیم.


وی درباره بدهی های معوق بخش تولید خاطر نشان کرد: اقدامات خوبی با نظام بانکی صورت گرفته است، همچنین یکی از مشکلات تولیدکنندگان موضوع سرمایه در گردش است که نظام تامین مالی زنجیره ای را به عنوان یک راهکار در این باره اجرایی کردیم.


برادران درباره مبارزه با کالای قاچاق اظهار کرد: از ابتدای امسال اقدامات در این باره آغاز شده،در ماه گذشته به حوزه لوازم یدکی ورود کردیم که با چالش زیادی مواجه است و مردم دغدغه زیادی در این بخش دارند این روند ادامه دارد و به ترتیب طی ماه های آینده به حوزه لوازم خانگی،صنایع دخانی،آرایشی بهداشتی و پوشاک ورود خواهیم کرد.


معاون وزیر صمت درباره تولید لوازم خانگی بیان کرد: میزان تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰نسبت به سال قبل از آن تولید با رشد ۷درصدی از ۱۵میلیون و ۴۰۳هزار دستگاه به ۱۶میلیون و ۴۸۹هزار دستگاه افزایش یافته است.


وی با بیان اینکه در بخش لوازم خانگی ارزبری کاهش یافته و از ۱.۵میلیارد دلار به ۱.۲میلیارد دلار رسیده است،افزود: سند صنعت لوازم خانگی با هماهنگی تشکل ها تدوین شده که ماه آینده ابلاغ می‌شود.


برادران درباره قیمت لوازم خانگی اظهار کرد: بعد از رشد قیمتی که در سال 97 در حوزه لوازم خانگی اتفاق افتاد و قیمت‌ها تا 2 برابر افزایش یافت با تعامل با صنایع لوازم خانگی، قیمت تولید کنندگان لوازم خانگی با همان قیمت زمان آغاز به کار دولت عرضه می‌شود.


به موضوع دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: اشتغال دانش بنیان را با دو رویکرد دنبال می کنیم یا شرکت ها دانش بنیان را به سمت صنعتی شدن ببریم و یا صنعتی ها را به سمت دانش بنیان سوق دهیم.


وی افزود: در حال حاضر ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که در نظر داریم به سمت صنعتی شدن، تولید انبوه و پیوستن به شهرک‌های صنعتی بروند. امیدواریم که این شرکت‌ها تبدیل به شرکت‌های صنعتی‌دانش‌بنیان بزرگ شوند.


معاون وزیر صمت گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها، رشد قیمت‌های جهانی است و وزارت صمت تلاش کرد با وضع عوارض پلکانی صادراتی، مانع از افزایش مجدد قیمت‌ها در داخل شود که به تامین نیاز واحدهای داخلی کمک می کند.


برادران با اشاره به اینکه مرکز ملی فرش در زیرمجموعه معاونت صنایع عمومی قرار گرفته است، خاطرنشان‌کرد: فعالیت‌های مستمر این مرکز ادامه دارد و در دو ماه گذشته اقدامات خوبی از جمله برنامه ریزی برای تجلیل از ۱۱۰ مشاهیر فرش دستباف در ۱۷ اردیبهشت‌ماه، برگزاری المپیاد دانش آموز در ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه و همچنین بافته شدن فرش سه متری ۶۰ رج در تبریز به عنوان یکی از نمادهای ایران در جام جهانی قطر (با پیشرفت ۵۰ درصدی)‌ اشاره کرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته