مأموریت نجاتبخش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه شهری بر اساس سند تحول و تعالی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - لاله قلیپور؛ آموزش عالی نظام جمهوری اسلامی ایران از دو بخش دولتی و غیردولتی تشکیلشده که اهدافی از قبیل فراهم کردن ابزارهای رشد شخصیت و تزکیه جوانان کشور، تحقیق در راستای پیشبرد مرزهای علم و دانش، تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور، فراهم آوردن زمینههای لازم برای توسعه تحقیقات، نوآوری، انتقال و جذب فنّاوری را دنبال میکند.
از طرفی طبق سند چشمانداز در افق ۱۴۰۴ ایران باید کشوری باشد توسعهیافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فنآوری در سطح منطقه، با تأکید بر جنبش نرمافزاری و تولید علم که این افق توسعه در سند چشمانداز ۲۰ ساله توسعه دانایی محور، نامگرفته که اساس و شالوده آن توجه به سرمایههای انسانی بوده لذا توسعه دانشگاهها اجتنابناپذیر است.
البته ازآنجاییکه به نظر میرسد دولت بهتنهایی توان توسعه سریع کمی و کیفی دانشگاهها را ندارد لذا حضور دانشگاههای غیردولتی ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی ضروری بوده است و نبود این مجموعه دانشگاهی و یا عدم گسترش در نقاط مختلف جغرافیایی کشور؛ دستیابی به اهداف نظام آموزش عالی و سند چشمانداز افق ۱۴۰۴ را غیرممکن میساخت.
یکی از اسناد مهم دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این مسیر، سند تحول و تعالی است. سندی پنجساله که با کار تخصصی و فشرده دوساله و بر اساس اسناد بالادستی نظام با ابعاد مشخص و چرخشهای تحولآفرین تدوین و برای اجرا بهتمامی واحدهای دانشگاه در سراسر کشور ابلاغشده است. سند تحول و تعالی به گفته دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه شهری کمک میکند.
اشتغال دانشبنیان مهمترین رویکرد آیندهپژوهانه دانشگاه است
مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۸ سه مأموریت محوری «گسترش فضای انقلابی»، «ارتقای علمی» و «حفظ کیان دانشگاه» را به دانشگاه آزاد اسلامی محول کردند. دکتر طهرانچی دراینباره میگوید: «دانشگاه با توجه به این سه مأموریت و اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری، سند تحول و تعالی دانشگاه را تدوین کرد.»
توسعه در شهرها توسط دانشگاه آزاد اسلامی با اقدامات مأموریتگرایانه انجام خواهد شد
در این سند پنج رویکرد تحولی در نظر گرفتهشده است وی در این خصوص میافزاید: «این رویکردها؛ شامل چرخش تحولآفرین از آموزش حافظهمحور به یادگیری کاربردی و اشتغال دانشبنیان؛ چرخش از عرضه محوری مقاله گرا به تقاضامحوری؛ چرخش از ناکارآمدی فرهنگی به هویتی ارزشمدار؛ چرخش از اقتصاد شهریه محور به پایداری اقتصادی مبتنی بر درآمدزایی کارآمد و چرخش از رشد کمی به توسعه کیفی است.»
دکتر طهرانچی درباره محورهای راهبردی در این سند خاطرنشان میکند: «محورهای راهبردی سند تحول و تعالی دانشگاه، شامل دانشگاه پرورشگر و توسعهدهنده فضای انقلابی، دانشگاه سرآمد و پاسخگو و دانشگاه کارآمد و پایدار است.»
بیشتر بخوانید:
افزایش تسهیلات دانشجویان شاهد و ایثارگر با اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند تحول و تعالی به توسعه شهرها کمک میکند
تحقق شعار ۱۴۰۱ با تمرکز بر گام دوم و سند تحول و تعالی دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از بحثهای جدی در هر استان، ترکیب جمعیت دانشآموزی، اشتغال و اقتصاد استان است، میگوید: «تمام این موارد بررسیشده و مأموریت گرایی دانشگاه آزاد اسلامی در هر شهر و ناحیه استخراج خواهد شد. تدوین سند آمایش فرهنگی و اجتماعی، آمایش اقتصادی و اجتماعی و آمایش فناوری کارهای بعدی است که باید انجام شود.»
دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سند تحول و تعالی، بر یک ریل دقیق حرکت میکند
اقدامات و اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی دانشگاه سالبهسال شاخص بندی شده و مشخصشده است، دکتر طهرانچی دراینباره میگوید: «درواقع این سند مسیر حرکت را مشخص کرده و ۶۹ هدف در این سند عنوانشده و شاخصهای آن شناسنامهدار شده است. همچنین ۵۰۰ اقدام در این سند ذیل بستهها و مبتنی بر آمایش مشخصشده است. درواقع مأموریتگرایی استانها مبتنی بر آمایش استان احصا میشود. بر اساس این سند، دانشگاه آزاد اسلامی بر یک ریل دقیق حرکت میکند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید کمککننده توسعه شهرها باشد، اظهار میکند: «این توسعه در شهرها توسط دانشگاه آزاد اسلامی با سندهای آمایشی و اقدامات مأموریتگرایانه انجام خواهد شد.»
پایاننامههای دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی برای حل معضلات ملی و منطقهای خواهد بوداجرای طرح پایه در دانشگاه آزاد اسلامی به حل مسائل و مشکلات هر منطقه و استان در کشور میانجامد. در این راستا طهرانچی میافزاید: «۴۰ چالش ملی و منطقهای شناساییشده و نظام موضوعات آن در حال تدوین است و در آینده پایاننامههای دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی برای حل و رفع معضلات ملی و منطقهای خواهد بود.»
مأموریت گرایی هر واحد در هر شهر بر اساس سند آمایش استانی دانشگاه آزاد اسلامی
سند آمایش استانی؛ هر واحد در هر شهری باید یک مأموریت خاص را انجام دهد، دکتر طهرانچی دراینباره خاطرنشان میکند: «دانشگاه آزاد اسلامی از آچارفرانسه شهرها به یک مجموعه آچارهای دقیق آن شهر تبدیل خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس برنامههای خود؛ دیگر فقط دانشکدههای موضوعی معمولی نخواهد داشت. دانشگاه آزاد اسلامی چهار دانشکده دانشی، مهارت و کارآفرینی، فناوری و موضوعی خواهد داشت که در هر شهری بهتناسب موضوع، فعالیت خواهند کرد.»
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر باید اشتغالهای در حال ظهور بررسی شوند، اظهار میکند: «این امر بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه، در دانشگاه آزاد اسلامی آماده خواهد شد که برای توسعه استانها بسیار مفید است.»
به گزارش آنا، توسعه کمی دانشگاه آزاد اسلامی و تأکید بر توسعه کیفی آن در سالیان اخیر نقش بسزایی در شکلگیری هویت نوین شهرهای ایران داشته است. تأثیری که بهصورت مستقیم و غیرمستقیم قابلشناسایی است. به گفته دکتر طهرانچی؛ «این دانشگاه نهاد توسعه و پیشرفت در ایران اسلامی است و به لحاظ لجستیک بهتر از دانشگاه دولتی است.»
انتهای پیام/۴۱۶۷
انتهای پیام/