دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1401 - 04:35

زهرایی: خطر ورود فلج اطفال از مرزهای جنوب شرقی کشور وجود دارد

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن گفت: مرزهای جنوب شرقی بیشترین ریسک ورود بیماری به کشور را دارند.
کد خبر : 653092
فلج اطفال



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا از رادیو گفتگو، محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه بحث ریشه کنی بیماری، کاری سنگین و دشواری است و به راحتی قابلیت انجام ندارد گفت: آن دسته از بیماری‌هایی ریشه کن خواهند شد که فقط در انسان قابلیت تکثیر و زنده ماندن را داشته باشند و نتوانند در حیوانات بمانند وگرنه ریشه کنی آن غیرممکن است.


وی افزود: استراتژی اصلی ریشه کنی فلج اطفال بر چند مسئله استوار است؛ نخست پوشش واکسیناسیون مناسب برای همه کودکان، دوم عملیات تکمیلی و همزمان برای رسیدن به بالاترین سطح ایمنی در منطقه، سوم برقراری نظام مراقبت و استاندارد و چهارم هم حمایت سیاست گذاران ارشد بهداشتی کشور است.


رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به سابقه طولانی ایران در حوزه واکسیناسیون گفت: ساخت واکسن‌های دارویی و انسانی در ایران به حدود صد سال قبل برمی گردد و یکی از واکسن‌هایی هم که موسسه رازی تولید می‌کند واکسن خوراکی فلج اطفال است.


وی با بیان اینکه این واکسن سالهاست که در شش نوبت به کودکان تزریق می‌شود افزود: پوشش این واکسن در سال ۱۳۶۴ حدود ۳۵ درصد جمعیت هدف بود اما با تلاش‌ها و فرهنگ سازی‌ها پوشش واکسیناسیون با یک جهشی مواجه شد و در سال ۱۳۷۰ به بالای ۹۰ درصد رسید.


زهرایی اضافه کرد: ما در روز ملی ایمنی سازی که در سال ۱۳۷۲ انجام شد جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر از کودکان کشورمان را واکسینه کردیم و بدین ترتیب، گردش این ویروس قطع شد و به خاطر وجود نظام مراقبت استاندارد در کشورمان، هم اکنون ۲۱ سال است که هیچ موردی از بیماری فلج اطفال را در کشورمان سراغ نداریم.


وی درمورد علائم این بیماری گفت: تظاهر جدی بیماری فلج اطفال، فلج اندامی است و سازمان بهداشت جهانی نیز این بیماری را فلج شل حاد تعریف کرده یعنی هر فرد زیر ۱۵ سال که بدون سابقه ضربه آشکار، دچار فلج شل خاص باشد مشکوک به بیماری فلج اطفال است.


این مقام مسئول تأکید کرد: در حال حاضر بیماری فلج اطفال در کشور ما نیست اما در مرزها و کشورهای دیگر از جمله کشورهایی که با ما در تردد هستند وجود دارد به همین دلیل هم سالهاست که در مبادی ورودی مرزهای کشورمان، قطره خوراکی فلج اطفال را به همه اتباع غیرایرانی که می‌خواهند وارد ایران شوند می‌دهیم.


زهرایی با بیان اینکه مرزهای جنوب شرقی بیشترین ریسک ورود بیماری به کشور را دارند گفت: با توجه به اینکه منطقه جنوب شرق بالاترین خطر را دارد لذا کل کودکان زیر ۵ سال این مناطق را سالیانه در دو نوبت واکسینه می‌کنیم.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته