اگر چند فیلم خوب برای اکران نوروزی انتخاب میشد، شرایط اینطور نبود/ چشمانداز وزارت ارشاد این روزها نگرانکننده است
به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روزها سینمای ایران در شرایط خاصی به سر میبرد. سالنهای سینما پس از دو سال رکود نسبی یک اکران نوروزی پر و پیمان (از نظر تعداد فیلمهای خوب متقاضی) را انتظار میکشیدند و بیش از ۲۰ فیلم به طور رسمی به شورای پروانه نمایش و سازمان سینمایی درخواست دادند که در این ایام به روی پرده سینماها بروند. دلیل این استقبال ویژه هم شرایط گیشه در ۶ ماهه دوم سال گذشته بود، هفتههایی که سینما روند خوبی به خود گرفته بود و فیلمهای مختلف به مخاطبان میلیونی رسیده بودند و دو اثر هم توانستند رکورد فروش سینمای ایران (از نظر رقم فروش) را بشکنند.
در چنین شرایطی انتظار میرفت که فیلمهایی که برای اکران نوروزی انتخاب میشوند بتوانند خیلی زود در جذب مخاطب موفق عمل کنند و حداقل چند مورد از آنها بتوانند چند میلیون نفر را به سالنهای سینما بکشانند. اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و هفت فیلمی که در این مدت به روی پرده سینماها رفتند، نتوانستند آنطور که باید و شاید موفق عمل کنند و بعد از نزدیک به یک ماه فروش، تمام این آثار روی هم رفته توانستند یک میلیون مخاطب داشته باشند. این درحالی است که در سالهای نه چندان دور، رسیدن به یک میلیون مخاطب برای بسیاری از فیلمها کار دشواری نبود و حتی به جز فیلمهای کمدی (که خیلی زود به این رقم میرسیدند) فیلمهای اجتماعی نیز معمولا در عرض یکی دو هفته، به این تعداد میرسیدند.
در این بین دلایل مختلفی برای عدم استقبال مردم از فیلمهای روی پرده عنوان میشد، از افزایش قیمت بلیتهای سینما، که باعث دور شدن سینما از سبد فرهنگی خانوادهها میشد، تا انتخاب عجیب و غریب این فهرست هفت فیلمی برای اکران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱. به بهانه حال و روز عجیب سینمای ایران در این ایام و فروش ناموفق فیلمها در بهترین زمان اکران یعنی اکران نوروزی، با سید جمال ساداتیان گفتوگو کردیم، یکی از تهیهکنندگان به نام سینمایی که فیلم «متری شیشونیم» او با فروش بیش از ۲۷ میلیارد تومانی در اکران نوروزی ۹۸، یکی از موفقترین فیلمهای اجتماعی تاریخ سینما محسوب میشود و جزو تهیهکنندگانی است که با برنده شدن ۴ سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم، میتوان مدعی شد ذائقه مخاطب سینما را به خوبی میشناسد.
فیلم خوب = غذای خوب!
سید جمال ساداتیان در ابتدای سخنانش در خصوص وضعیت سینمای ایران در اکران نوروزی امسال و دور شدن مردم از سالنها سینما گفت: در درجه اول این مسئله به کیفیت خود فیلمها برمیگردد. تجربه نشان داده مردم تا با چیزی ارتباط برقرار نکنند به آن اقبال نشان نمیدهند. این مسئله نه در سینما که در مسائل عادیتر مثل غذا خوردن هم وجود دارد. افراد مختلف وقتی از یک غذا خوششان نیاید فقط در حد رفع گرسنگی ابتدایی مصرف میکنند، ولی اگر خوشمزه باشد قطعا تا انتهای آن را مصرف میکنند و شاید به پرس دوم هم برسند! فیلم یا هر اثر هنری هم همینطور است. باید با مخاطبش ارتباط برقرار کند، برای او مطبوع باشد، تا بپسندد و حاضر باشد وقت بگذارد، هزینه کند تا آن را در سالن سینما به همراه خانوادهاش تماشا کند.
وی در رابطه با میزان تاثیرگذاری افزایش قیمت بلیت سینماها در عدم استقبال مردم از فیلمها روی پرده عنوان کرد: منکر این نیستم که چنین چیزی اثرگذاری خود را دارد، ولی نکتهای که بیش از قیمت بلیت برای مردم اهمیت دارد فیلم خوب است. امسال همه فیلمها همه مثل هم نبودند و برخی از آثار که توانستند با مردم ارتباط برقرار کنند، به فروش ۱۶-۱۷ میلیارد تومانی هم در کمتر از یک ماه رسیدند. این مسئله حاکی از آن است که گرانی بلیت و مواردی از این دست خیلی موثر نیست و موضوع اصلی جای دیگری است.
ساداتیان اضافه کرد: ما سالها اکران را به فصلهای خوب و بد تقسیم میکردیم، ولی فیلمهای فراوانی هم داشتیم که حتی با وجود اینکه در فصلهای به اصلطلاح بد اکران شدند، ولی چون با مردم ارتباط برقرار کردند، مثلا ۴ میلیون نفر مخاطب داشتند. به نظرم موفقیت یک فیلم کاملا به خود همان اثر ربط دارد و اگر اثری خوب باشد مردم حتما از آن استقبال میکنند.
تهیهکننده فیلمهای «چهارشنبهسوری»، «متری شیشونیم»، «به رنگ ارغوان» و... در رابطه با نگاههای مدیریتی موجود در سینما و اتفاقاتی که پیش از نوروز برای فهرست فیلمهای اکران نوروزی رخ داد و مسائل حاشیهای سینمای ایران در این زمینه بیان کرد: این ناهماهنگیها و حواشی نیز در عدم اقبال عمومی به فیلمها بیتأثیر نیست. به نظر من چشمانداز وزارت ارشاد در حال حاضر کمی نگرانکننده است، چه در زمینه پروانه ساخت و چه درباره پروانه نمایش. بالاخره مسئولین امر باید به این نکات توجه کنند و در انتخاب آثار وسواس به خرج بدهند. مثلا در حال حاضر وضعیت عمومی جامعه و روحیه مردم خیلی خوب نیست و شاید فیلمهای اجتماعی در مقایسه با آثار کمدی به آن میزانی که انتظار میرود، مورد اقبال قرار نگیرند.
بیشتر بخوانید:
تداوم صدرنشینی یک کمدی و یک فیلم جنگی در اکران نوروزی
۷ فیلم اکران نوروزی بالاخره به رکورد یک میلیون مخاطب رسیدند
«سگبند» اثری که کشش لازم برای فیلم خوب بودن را ندارد
اگر «چپ، راست» و «شیشلیک» بودند...
وی با اشاره به چند فیلم کمدی که اکران آنها میتوانست شرایط اکران سینما در ماههای ابتدایی امسال را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده فیلمهای کمدی در شرایط بحرانی برای مردم قابل قبولتر هستند، اگرچه میزان استقبال از همین فیلمهای کمدی نیز به کلیت خود فیلم بسیار بستگی دارد. به نظرم شاید اگر فیلمهای «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی یا «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان در ایام عید در چرخه اکران حضور داشتند حتما شرایط بهتری برای سینماها رقم میخورد.
ساداتیان در انتهای سخنانش بار دیگر روی کیفیت فیلمهای در حال اکران و آثاری که پشت سد اکران گیر کردند، گفت: بحثهای حاشیهای در رابطه با کیفیت فیلمها زیاد است و میتوان راجع به موضوعات ریز و درشت فراوانی صحبت کرد. اما مهمترین نکته درخصوص اقبال یا عدم اقبال مردم نسبت به یک اثر نمایشی، جنس فیلم است. شک نکنید ما اگر امسال در اکران نوروزی سه چهار فیلم خوب و قدرتمند داشتیم قطعا شرایط اکران خیلی خوبی را در آغاز امسال تجربه میکردیم و اوضاع فروش فیلمها از امروزشان بسیار بهتر میشد.
انتهای پیام/