دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1401 - 12:14
آنا بررسی کرد؛

بورس در برزخ بخشنامه‌های خلق الساعه

در حالی که بورس در سال ۱۴۰۱ روزهای بهتری را نسبت به سال ۱۴۰۰ می گذراند بخشنامه وزارت صمت دوباره بازار سرمایه را به چالش کشاند.
کد خبر : 652572
بورس



به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه خبرگزاری آنا، بورس که طی روزهای سپری شده سال ۱۴۰۱ روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است همچنان دچار نوسان است و نتوانسته هنوز به ثبات لازم برسد.


در این میان برخی تصمیمات و بخشنامه های شبانه و لحظه ای به این بی ثباتی دامن زده است که نمونه بارز آن می توان به بخشنامه وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض صادرات بر محصولات معدنی اشاره کرد که به تنهای شوک بزرگی را به بازار سرمایه وارد کرد و موجب سقوط شاخص را فراهم کرد.


طی هفته‌ای که گذشت، بورس اوراق بهادار تهران نخستین روز هفته کاری را با روند منفی آغاز کرد به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۵ هزار و ۹۸ واحد در پله یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۶۸۰ واحد ایستاد و ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۸۱۰ هزار میلیارد ریال رسید.


بازار سرمایه دومین روزکاری را اما با رشد آغاز کرد به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با افزایش ۱۵ هزار و ۳۲۷ واحد در رقم یک میلیون و ۴۷۴ هزار و ۹۹ واحد قرار گرفت. ارزش بازار در این روز به بیش از ۵ میلیون و ۸۷۱ هزار میلیارد تومان رسید.


روند مثبت بورس روز دوشنبه نیز پیگیری شد و در نهایت در پایان معاملات شاخص کل توانست افزایش ۵ هزار و ۴۷۷ واحدی را ثبت کند و در پله یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۹۰ واحد قرار گیرد. ارزش بازار در این روز به بیش از ۵ میلیون و ۸۹۳ هزار میلیارد تومان رسید.


اما روز سه‌شنبه برخلاف دو روز قبل روز بدی را سپری کرد و تحت تاثیر بخشنامه وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض صادراتی برای محصولات معدنی قرار گرفت و سرخپوش شد به گونه‌ای که شاخص کل با شدت زیادی سقوط کرد و در پایان معاملات با ریزش ۳۳ هزار و ۵۲۲ واحد به رقم یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۹۷۰ واحد رسید. در این روز ارزش بازار در این روز به بیش از ۵ میلیون و ۷۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.


روز چهارشنبه که به عنوان آخرین روز کاری بورس محسوب می شود بازار به روند مثبت بازگشت، به گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات با رشد ۸۱۰۰ واحد به یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد رسید. ارزش بازار در این روز به بیش از ۵ میلیون و ۹۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.


مسعود میرزا باقری، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: به طور کلی، هفته‌ای متعادل هم در قیمت‌ها و هم در حجم معاملات سهام را شاهد بودیم و در دو بال اصلی بازار یعنی پالایشی و خودرویی‌ها، حجم معاملات افزایش یافت.


وی افزود: در اواسط هفته، زمزمه‌های تعرفه جدید صادراتی روی محصولات معدنی فلزی پتروشیمی و ابهامات موجود در آن شوکی منفی به بازار داد که بلافاصله با پالس‌های مثبت از سوی تصمیم‌گیران در جهت رفع ابهام فشار فروش را در آخر هفته کاهش داد.


کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت ارز در بازار آزاد به کانال ۲۸ هزار تومانی رسید که باعث خوش‌بینی به شرکت‌های صادراتی شد.


انتهای پیام/




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته