شعار سال و رفع گسست تاریخی در جامعه علمی ایران
گروه استانهای خبرگزاری آنا، تاکنون چارچوبهای مختلفی از سوی سازمانهای بینالمللی مانند بانک جهانی برای تعیین مؤلفههای مهم اقتصاد دانشبنیان مطرح شده است.
بیشتر بخوانید:
مهمترین مطالبه اقتصادی اجتماعی جوانان از رئیسجمهور آینده
دو مؤلفه بسیار مهم در اقتصاد دانشبنیان که تقریباً در تمامی الگوهای مطرح جهانی بر آن تأکید شده یکی آموزش و کیفیت منابع انسانی و دیگری نظام نوآوری و ابداعات است.
متأسفانه کشور ما در این دو مؤلفه مهم اقتصاد دانشبنیان با یک گسست تاریخی مواجه است، سرنخ های این گسست را میتوان در آخرین گزارش رقابتپذیری اقتصادهای دنیا در سال ۲۰۱۹ که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده ملاحظه کرد.
در طبقهبندی پیلارهای دوازدهگانه رقابتپذیری اقتصادهای دنیا توسط مجمع جهانی اقتصاد، مهارت فارغالتحصیلان دانشگاهی به عنوان یکی از مؤلفههای مهم در پیلار مهارت و برجستگی مراکز تحقیقاتی نیز به عنوان مؤلفه مهمی در پیلار نوآوری محسوب میشوند.
ایران در سال ۲۰۱۹ در مؤلفه برجستگی مراکز تحقیقاتی رتبه جهانی ۱۵ را در اختیار داشته است، اما در مؤلفه مهارت فارغالتحصیلان دانشگاهی از میان ۱۴۱ کشور دنیا رتبه ۱۳۳ را کسب کرده است، در واقع میان برجستگی مراکز تحقیقاتی (یکی از شاخصهای نوآوری) و سطح مهارتی فارغالتحصیلان دانشگاهی (یکی از شاخصهای آموزش و کیفیت منابع انسانی) در کشور یک گسست عمیق وجود دارد، بنابراین بر اساس الگوهای شناخته شده تعیین و سنجش اقتصاد دانشبنیان در دنیا، کشور ما نیاز دارد این گسست تاریخی میان شاخصهای مؤثر در مؤلفههای نظام نوآوری و ابداعات و همینطور آموزش و کیفیت منابع انسانی را برطرف کند.
نگارنده سالهای گذشته هم چند بار این گسست خسارت بار در کارکردهای دوگانه دانشگاههای کشور به طور خاص و جامعه علمی ایران به طور عام را مطرح کرده است، حال این بار به بهانه شعار سال ۱۴۰۱ و ضرورت سیاست گذاری عمیق و بلند مدت برای رسوخ دانش در فعالیتهای اقتصادی خواستار رفع این گسست تاریخی است.
*عباس علویراد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و عضو انجمن اقتصاددانان ایران
انتهای پیام/۴۱۱۷/
انتهای پیام/