چگونه تحولات مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را رصد کنیم؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ نه دولت سیزدهم و نه کارشناسان اقتصادی هرگز ادعا نکردهاند در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تمامی مشکلات ساختاری بودجه کشور در نیم قرن اخیر برطرف شده؛ اما با این همه، تحولات مثبت نخستین بودجه دولت سیزدهم قابل ملاحظه است.
برای درک تحولات مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دو کار لازم است، نخست اینکه چشم را صرفاً روی ارقام مطلق بودجه قرار ندهیم و به نرخ رشدهای بودجه هم توجه کنیم، دوم اینکه قلمرو زمانی تحلیل را تا سال ۱۳۹۹ گسترش دهیم.
نگارنده سه مورد از شاهکلیدهای بودجه عمومی دولت شامل هزینههای جاری، درآمدها و کسری تراز عملیاتی را برای رصد تحولات مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ فارغ از ارقام مطلق مرور کرده است:
هزینههای جاری: ارقام مطلق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نشان میدهد هزینه جاری بالغ بر ۹۶۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است با این همه هزینه جاری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود پنجدرصد رشد داشته است.
حال یک گام به عقبتتر میرویم، هزینههای جاری در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۱۰ درصد رشد داشته است.
درآمدها: ارقام مطلق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نشان میدهد مجموع درآمدها (بهطور ذاتی عمدتاً مالیاتی و گمرکی) ۶۶۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، این رقم نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۶ درصد رشد نشان میدهد.
اکنون یک گام به عقبتتر میرویم، درآمدها در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۸ درصد رشد داشته است.
کسری تراز عملیاتی: ارقام مطلق لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان میدهد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی وجود دارد، با این حال کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ درصد رشد منفی دارد، حال اینجا نیز یک گام به عقبتتر میرویم، کسری تراز عملیاتی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۱۵ درصد رشد داشته است.
چنانچه ملاحظه میشود در هر سه حوزه مورد بررسی در بودجه عمومی اگرچه شرایط ایدهآل نیست، لیکن در مقایسه با سالهای گذشته بهویژه سال ۱۴۰۰ تحولات مثبت و قابل ملاحظهای صورت گرفته است.
عباس علویراد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و انجمن اقتصاددانان ایران
انتهای پیام/۴۱۱۷/4062/
انتهای پیام/