دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می کند؛

گوشت قرمز همچنان بر مدار افزایش قیمت

قیمت گوشت قرمز با وجود مازاد عرضه مانند ماه‌های گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده است.
کد خبر : 648909
گوشت



به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی است صنعت تعاون گروه اقتصادی خبرگزاری آنا قیمت گوشت مانند ماه های دیگر روند صعودی خود را حفظ کرده است و حتی کاهش تقاضا و مازاد عرضه نیز نتوانسته روند افزایشی قیمت گوشت را کنترل کند.
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار آنا از بازار قیمت گوشت قرمز بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت داشته است.


با توجه به افزایش دید و بازدیدها در ایام عید نوروز و در پیش بودن ماه مبارک رمضان وزارت جهاد کشاورزی باید اقداماتی را در جهت مدیریت قیمت گوشت انجام دهد تا روند صعودی قیمت گوشت قرمز متوقف شد.


افزایش ۱۵ هزار تومانی گوشت قرمز مسبت به ماه گذشته


علی اصغر ملکی با اشاره به افزایشی بودن قیمت گوشت قرمز، گفت: قیمت شقه گوشت گوسفندی کیلویی ۱۸۵ هزار تومان است که ۱۵ هزار تومان نسبت به ماه گذشته افزایش نرخ را تجربه کرد. گوشت چرخ‌کرده مخلوطی از گوشت گوسفند و گوساله است و از آنجایی که قیمت گوشت گوساله بالا رفته است نرخ گوشت چرخ‌کرده به کیلویی ۱۸۰ هزار تومان رسیده است قیمت گوشت گوساله نیز روند صعودی به خود گرفته و به کیلویی ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان رسیده است.


به گفته وی؛ گرانی باعث شده است که گوشت قرمز از سفره مردم حذف شود و میزان خرید گوشت در ماه به ۱ تا ۲ کیلو برسد چراکه مردم توان خرید بیش از این را ندارند.


ملکی با اشاره به واردات گوشت قرمز، گفت: گوشت وارد کشور شده است اما از ۲۵ اسفند توزیع خواهد شد ولی توزیع آن تاثیری در بازار نمی‌گذارد چراکه برای کنترل قیمت‌ها حداقل یک هفته زودتر گوشت وارداتی باید در بازار توزیع می‌شد. اگر به موقع این توزیع صورت می‌گرفت بدون تردید بازار اینگونه با چالش مواجه نمی‌شد؛ امیدواریم بعد از توزیع گوشت وارداتی شاهد آرام شدن بازار باشیم.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه حمل گوشت با ماشین‌های مخصوص صورت می‌گیرد، گفت: جابه‌جایی گوشت نیازمند دریافت مجوز از سازمان دامپزشکی است و همین مسئله روند واردات و توزیع آن در بازار را کند کرد.


رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در پاسخ به این پرسش که دولت روند صادرات را برای تنظیم بازار داخلی متوقف کرد چرا با وجود متوقف کردن صادرات باز شاهد افزایشی شدن قیمت گوشت در بازار هستیم؟ گفت: اگر صادرات اتفاق می‌افتد قیمت‌ها بالاتر از این می‌شد و شاهد اتفاق‌های بدتری در بازار می‌بودیم.


ملکی در ادامه بیان کرد: گوشت گوسفند یخ‌زده از آسیای میانه وارد شده است و کیلویی ۱۳۰ هزار تومان به مغازه‌داران داده می‌شود و آنها با احتساب سود ۱۰ تا ۳۰ درصدی آن را عرضه خواهند کرد. البته سازمان پشتیبانی امور دام روزانه اقدام به کشتار می‌کند و گوشت تازه در مغازه‌های سطح شهر و میادین میوه و تره عرضه می‌کند اما از آنجایی که حجم آن کم است چندان نتوانسته بازار را متعادل کند.‌


این فعال صنفی با اشاره به رکود بازار در روزهای پایان سال، گفت: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و قابل قیاس نسبت به سال‌های گذشته نیست، در واقع بازار خرید گوشت در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است.


وی ادامه داد: نمی‌توان پیش‌بینی از بازار سال آینده داشته باشیم و با توجه به بارندگی‌های قابل توجه در سال جاری امیدواریم که صحراها سبز باشند و نیاز دامداران به خرید علوفه کاهش پیدا کند.


مازاد تولید گوشت دام به دلیل کاهش تقاضا


منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی،صنعت تعاون خبرگزاری آنا با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور اظهار کرد: تولید کنندگان دام زنده به دلیل افزایش هزینه‌های تولید در بازه زمانی طولانی با شرایط ویژه‌ای مواجه هستند، این موضوع به طور کلی باعث شده است که بازار گوشت قرمز با نوسانات فراوانی همراه شود.


وی درباره وضعیت نهاده های دامی با توجه به وقوع درگیری بین روسیه و اوکراین افزود: با توجه به اینکه روسیه با تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای غربی مواجه است، به دنبال توسعه بازارهای خود در کشور ایران هند و چین است و این شرایط می‌تواند میزان تبادل تجاری ایران و روسیه را به شدت افزایش دهد به نظر نمی رسد مشکلی در تامین نهاده‌ها وجود داشته باشد.




بیشتر بخوانید:


آغاز توزیع هوشمند گوشت قرمز در ۲۲ مرکز استان کشور




پوریان گفت: با بالا رفتن قیمت گوشت قرمز، میزان تقاضا برای خرید گوشت‌های دولتی به دلیل قیمت پایین تر افزایش یافته است اما گوشت‌های بازار آزاد با کاهش تقاضا مواجه شده است.


رئیس شورای تامین دام کشور عنوان کرد:به دلیل عدم امکان انبار کردن گوشت و قرار گرفتن آن در بازه قیمتی ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و وضعیت تقاضا، بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد، تولیدکنندگان در این شرایط به دنبال حفظ چرخه عرضه و تقاضا هستند.


وی افزود: گوشت‌های دولتی با قیمت پایین تر عرضه می‌شود که این موضوع سبب کاهش قیمت‌ شده است، وجود سیاست‌های انقباضی و تصمیمات مدیران دولتی بر بازار گوشت قرمز تأثیرگذار بوده است، نبود سیاست‌های حمایتی و اعمال نشدن آن باعث ایجاد تقاضای کاذب در زمان خرید حمایتی و برنامه صادراتی شد اما اجرا نشدن این طرح باعث افزایش قیمت در بازار شد، برای سازماندهی بازار گوشت در سال آینده باید برنامه وجود داشته باشد و بازار را مدیریت کرد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته