دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 اسفند 1400 - 15:37
در راستای جهاد تبیین انجام شد؛

برگزاری وبینار «آسیب‌شناسی فرهنگ انتظار»

وبینار «آسیب‌شناسی فرهنگ انتظار» از سلسله نشست‌های جهاد تبیین توسط مرکز پژوهش‌های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد.
کد خبر : 648809
فرزانه



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از شیراز، مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به مناسبت ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف و جشن نیمه شعبان به برگزاری وبینار «آسیب شناسی فرهنگ انتظار» از سلسله نشست های جهاد تبیین به صورت مجازی اقدام کرد و عبدالحمید فرزانه استادیار، نویسنده و پژوهشگر برتر حوزه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به ایراد سخنرانی پرداخت.


فرزانه در ابتدای این نشست به ارائه مباحثی در رابطه با فرهنگ مهدوی و فرهنگ انتظار پرداخت و گفت: فرهنگ مهدوی، فرهنگ آرمانی است که در عصر ظهور، توسط امام(عج) بر مبنای باورها و ارزش‌های حقیقی اسلام در جامعه جهانی تحقق خواهد یافت؛ بنابراین یک فرهنگ دینی جهان شمول و آرمانی را شکل می‌دهد و فرهنگ انتظار، فرهنگی است که در عصر غیبت امام(عج) شکل می‌گیرد. چنین فرهنگی بر محور همان باورهای زیربنایی و با الگوگیری از چشم‌انداز آرمانی «فرهنگ مهدوی» تحقق می‌یابد.


این استاد دانشگاه با اشاره به مهم ترین آسیب های فرهنگ انتظار از جمله محدودساختن برکات حکومت مهدوی(ع) به شیعیان و ایرانیان، بیان کرد: انتظار حاکمیت نجات دهنده دادگر و برقراری صلح و صفا در تمام عالم محدود به مذهب تشیع نیست و همه جهانیان جشم به راه یک نجات بخش دادگسترند تا آنا را از ظرم و ستم و فساد و تباهی رهایی بخشد.


وی ادامه داد: اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی غیبی و مصلح جهانی یک ایده جهانی است و به قوم، جغرافیا، نژاد، دین و یا مذهب خاصی اختصاص ندارد. همان گونه که در زیارت حضرت ولی عصر (عج) می خوانیم: سلام بر مهدی (عج) که خداوند عز وجل به امت ها وعده داد تا به وسیله او عقاید مختلف را جمع کرده و خلق را از تفرقه برهاند و با وجود او زمین را پر از عدل و داد گرداند.


فرزانه با اشاره به اینکه انتظار فرج با ارزش ترین باورهاست، تأکید کرد: باید به مهدویت و انتظار به دور از محدودیت های فرقه ای و ملی نگاه کرد و تبیین فراهم شدن عدالت فراگیر و امنیت و رفاه همگانی، صلح و صفا و پاکی و شایسه سالاری در دوران ظهور امام عصر (عج) بهترین ابزار تبلیغ ولایت و سبب باورمندی این اعتقاد سازنده در سطح جهان و در بین تمامی ملت ها خواهد بود.


انتهای پیام/۴۰۶۲/




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته