دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

بسط معارف مهدوی در دانشگاه آزاد اسلامی/ وقتی دانشگاه عزم پاسخ به شبهات را در اولویت قرار می‌دهد

جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با هدف بسط معارف مهدوی به کار خود پایان داد البته این رویکرد در دانشگاه ادامه خواهد داشت تا مسیر علمی مشخصی برای موضوع مهدویت ترسیم شود.
کد خبر : 648565
طهرانچی

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - پروین طالبیان؛ جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی پس از یک ماه به کار خود پایان داد. این جشنواره از جشنواره کتاب‌خوانی اختران هدایت در استان خراسان جنوبی در ۲۳ بهمن‌ماه آغاز شد و با برگزاری جشنواره شعر مولود کعبه در خراسان رضوی، جشنواره شعر همای رحمت به زبان ترکی در آذربایجان شرقی، جشنواره شعر نبوی در سیستان و بلوچستان، جشنواره مولودی‌خوانی نبودی در کردستان، جشنواره آواها و نواهای نبوی در خراسان شمالی، جشنواره شعر سرو در کرمان، جشنواره نقاشی سجاده رنگین در تهران، جشنواره شعر بشارت به زبان عربی و جشنواره شعر صحیفه در هرمزگان به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در قم برنامه اختتامیه با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ایستگاه پایانی رسید.


چرایی بسط امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی


دانشگاه آزاد اسلامی با هدف بسط معارف مهدوی این جشنواره را در ۱۰ استان برگزار کرد. دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ بع «چرا دانشگاه و چرا امامت و مهدویت؟» می گوید: واقعیت این است که درباره مبحث علم و دین ۴ نحله فکری وجود دارد که شامل تضاد علم و دین، استقلال علم و دین، گفت‌وگو میان علم و دین و وحدت علم و دین است. رویکرد ما در این بحث همان نظریه امام خمینی (ره) است که ۴۰ سال پیش نظریه علم و دین را تحت عنوان نظریه وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کردند.


از طرفی امامت و مهدویت تنها یک باور دینی نیست بلکه وجهه علمی نیز دارد، دکتر طهرانچی با تاکید بر این موضوع ادامه می‌دهد: نباید بگوییم امامت و مهدویت یک باور دینی است و آن را با علم ارتباطی نیست. این نظریه در استقلال علم و دین مطرح است که می‌گویند یک انسان مسلمان به مهدویت باور دارد، اما در دانشگاه کار علمی و در علوم اجتماعی تحلیل می‌کند و با حوزه دین در دانشگاه کاری ندارد، اما سؤالی که مطرح می‌شود، این است که آیا تلاش استعمار و نظام سلطه در ۱۵۰ سال اخیر در بهره‌گیری از موضوع مهدویت با نگاه استقلال بوده و آیا فرقه‌هایی مانند بابیت و بهائیت با نگاه صرفاً غیرعلمی و بدون پشتوانه علمی در جوامع ما مطرح شده یا یک پشتوانه نظری اجتماعی دارد؟ آیا مباحثی که پس از استقرار نظام سلطه در عراق در حوزه مهدویت مطرح شده، خارج از مجموعه مطالعات علمی و جامعه‌شناسی است؟ پاسخ این است که غرب حداکثر بهره‌برداری از مفاهیم حاصل از گفت‌وگوی علم و دین را دارد و به ما می‌گویند استقلال علم و دین داشته باشید.




بیشتر بخوانید:


آغاز کار تلویزیون اینترنتی موکب مهدوی دانشگاه آزاد اسلامی


برپایی غرفه تبیین معارف مهدوی در موکب دانشگاه آزاد اسلامی


از ارائه ۳ هزار عنوان پژوهشی در زمینه مهدویت تا ایده‌های درآمدزا




لزوم نگاه علمی به موضوع مهدویت


به عقیده دکتر طهرانچی موضوع امامت و مهدویت منحصر به حوزه‌های علمیه نیست چراکه شواهد بسیاری داریم که امروز در جامعه‌شناسی و آنچه در جامعه در حال انجام است، نیازمند بررسی‌های دقیق از سوءاستفاده نظام استعمار از مفهوم مهدویت است و این کار نیازمند یک کار علمی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه باید در فرهنگ و در علم توأمان حرکت کند، می‌گوید: جوامع غربی به ما می‌گویند مهدویت را فراموش کرده و درباره آینده جهان سخن نگویید و این امر را جزو امور دینی و حوزه‌های علمیه می‌دانند و به ما می‌گویند که از استقلال علم و دین استفاده کنید و در حوزه علم کار دیگری انجام دهید، اما واقعیت این است که در دانشگاه هم در فرهنگ و هم در علم باید توأمان حرکت کنیم.


وی تأکید می‌کند: دانشگاه در بحث علم باید دانش را از منظر اجتماعی، اطلاعاتی، آینده‌نگاری، آینده‌پژوهی، روانشناسی و باورهایی که به انسان شور و امید می‌دهد، بر محوریت مهدویت نگاه کند. اعتقاد ما این است که علم می‌خواهد به بشر کمک کند و علوم انسانی به دنبال ساختن جامعه ایدئال است و جامعه ایدئال برای ما مسلمانان، جامعه مهدوی است، اما انقلاب اسلامی نشان داد که برای رسیدن به جامعه مهدوی باید یک مسیر را طی کرد تا عقل انسان به رشد و پیشرفت برسد. عقل انسان زمانی پیشرفت می‌کند که مراتب نزدیک شدن به جامعه مهدوی را طی کند و ساحت‌های علم به آن بپردازند.


دکتر طهرانچی با بیان اینکه نیازمند دانشی هستیم که کاربست داشته باشد و در جامعه فرهنگ‌ساز باشد، می‌گوید: در این مسیر نیازمند عقبه فکری و کار بزرگ در دانشگاه هستیم. اعلام جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت یک حرکت مقدس است، چراکه می‌تواند به علوم انسانی اسلامی بپردازد. علوم انسانی اسلامی زمانی به وجود می‌آید که با فکر و اندیشه ورزی به یک موضوع مشخص بپردازیم. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اعضای مجلس خبرگان فرمودند که "علم و فناوری با تفکر و اندیشه ورزی و نظریه‌پردازی جلا می‌یابد، نه علم و فناوری که مبنای موضوع یابی آن از غرب باشد"، بنابراین موضوعات ما باید مبتنی بر نیاز جامعه بوده و بر اساس آن علوم انسانی می‌تواند با مبنای اسلامی به تولید جریان علوم انسانی اسلامی بپردازد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید می‌کند: جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت یک اعلام عمومی است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد به امامت و مهدویت به‌عنوان یک موضوع مهم و حیاتی که زندگی بشر به آن مربوط است، موردبحث و مباحثه قرار دهد؛ اما این اتفاق قرار نیست در اتاق‌های بسته و کرسی‌های صرفاً نظریه‌پردازی انجام شود، بلکه این جشنواره تلاش دارد تا خروجی آن به کاربست دانش ختم شده و فرهنگ از آن قوام بگیرد.


دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی امامت و مهدویت در محیط دانشگاه می‌گوید: فرهنگ‌سازی نیازمند جریان سازی، شبکه‌سازی، گفتمان سازی، نهادسازی، نمادسازی و درنهایت رفتارسازی است، بنابراین هدف دانشگاه آزاد اسلامی از این جشنواره علاوه بر توجه به مدل یکپارچگی اجتماعی تحت پرچم مودت فی القربی، توجه به رفتار سبک زندگی مهدوی، رفتار انسان منتظر، رفتار انتظار و رفتار منتظر بودن است که این رفتارسازی‌ها باید از تولید جریان فرهنگی به دست بیاید.


وی ادامه می‌دهد: آنچه در برگزاری نخستین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت صورت گرفت، جریان سازی بود که ماحصل آن شبکه‌سازی است، یعنی خروجی این جشنواره و ۸۲۸ رویدادی که برگزار شد، مجموع سخنرانی‌ها، جلسات اندیشه ورزی، شعرخوانی‌ها و برنامه‌های دانش‌آموزی، اتفاق مبارکی بود که باید رونق پیدا کند. جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت یک نمادسازی است که ان‌شاءالله سال آینده به نیکی در ۳۱ استان کشور برگزار شده و اثرات خود را خواهد داشت.


تایید رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی از سوی علمای قم


بسیاری از علمای گران‌قدر قم از این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی کرده‌اند. آیت‌الله مکارم شیرازی درباره جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: تشکیل همایش‌ها و جشنواره‌های علمی همچون این مجلس و بهره‌مندی از آثار متفکران، پژوهشگران و دانش‌پژوهان می‌تواند سبب رفع شبهات و انحرافات و خنثی کردن نقشه دشمنان نسبت به این عقیده متعالی و پویا گردد.


این مرجع تقلید عنوان می‌کند: ما در دورانی هستیم که هرروز جریانی جدید با بیانی نو به عقاید صحیح مهدویت حمله می‌کند پس هر کوششی در دفاع از این مکتب به معنای جهاد در رکاب حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه است و فعالین در این عرصه اجر مجاهدان راه خدا را خواهند داشت و شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران این گردهمایی ان‌شاءالله در زمره همین مجاهدان خواهند بود.


آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز بیان می‌کند که جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، اعلام وفاداری و بیعت با امام زمان (عج) است.


وی با بیان اینکه عدالت گمشده بشریت است، ادامه می‌دهد: بر اساس قرآن، تمام انبیاء الهی به دنبال این آرزوی دیرینه بشریت بودند و هدف آن‌ها بسترسازی و زمینه‌سازی برای اقامه عدالت در جامعه توسط مردم بود. پیامبران به دنبال ایجاد فضای مناسب هدایت انسان و آگاهی بخشی بودند تا بتوانند جامعه را به سمت‌وسوی عدالت هدایت کنند، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا جامعه بشری توانسته عدالت را حاکم کند یا همچنان این آرزو به‌عنوان عطش در دل انسان‌ها مانده است و طعم شیرین عدالت را نچشیده‌اند. پاسخ این است که این اتفاق هنوز محقق نشده است.


بر این اساس دانشگاه بنا دارد که راه مهدویت را بسط دهد و به گفته سید جواد جعفری؛ رئیس موسسه امامت و مهدویت؛ یکی از دستاوردهای منحصربه‌فرد جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت جریان سازی و نهادسازی است که منجر به مطالبه مردمی برای استقرار دبیرخانه جشنواره در استان‌ها شده است. همانطور که عنوان شده قرار است این رویکرد در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داشته باشد تا نتایج علمی آن برای جامعه نمایان شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب