دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 اسفند 1400 - 00:10
آنا بررسی می کند؛

رکوردزنی مصرف آب در خشک‌ترین سال آبی کشور

با وجود اینکه میزان بارش در سال آبی جاری نسبت به ۵۰ سال اخیر کاهش محسوسی داشته است اما مصرف آب در حال رکورد زنی است.
کد خبر : 648170
مصرف آب

به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، مصرف آب در کشور امسال نیز رکورد جدیدی را ثبت کرد و به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران به ۳ میلیارد لیتر نیز رسیده است، این حجم از مصرف آب آن هم در شرایطی که کشور طی سه سال اخیر با کمبود بارش مواجه بوده است به‌مراتب آثار مخرب‌تری بر محیط‌زیست خواهد گذاشت، این روند مصرف با آغاز فصل گرما احتمال جیره‌بندی آب را در بسیاری از مناطق کشور افزایش خواهد داد و در صورت ادامه سال‌های خشک کشور را برای تأمین آب با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.


کاهش ۹ درصدی ورودی آب به مخازن سدها


فیروز قاسم‌زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور اظهار کرد: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری ۱۴.۷۱ میلیارد مترمکعب رسیده که کاهشی معادل ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته دارد. بخشی از بارش‌ها که به‌صورت برف در ارتفاعات بوده، بعد از ذوب برف در ماه‌های آتی باعث رشد ورودی‌ها خواهد شد.


وی اضافه کرد: میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سدهای استان خوزستان در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۷ درصد، ۱۸ درصد، ۵۲ درصد بوده و با توجه به بارش‌های مناسب جنوب کشور در سال جاری، سدهای استان هرمزگان تقریباً در شرایط پرشدگی کامل قرار دارند.


قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف تا زمان تغذیه مناسب مخازن سدها امری ضروری است.


ثبت رکورد مصرف سه میلیارد لیتر آب در کشور


محمدرضا بختیاری مدیرعامل آبفا استان تهران نیز با بیان اینکه مصرف آب در پایتخت در روز ۱۴ اسفند از مرز سه میلیارد لیتر گذشت، گفت: تهرانی‌ها در این روز سه میلیارد و ۹۸ میلیون لیتر آب مصرف کردند و این یعنی به میزان حجم دریاچه چیتگر، آب تبدیل به فاضلاب شد.




بیشتر بخوانید:


اعمال تعرفه‌های جدید آب از سال ۱۴۰۱




وی افزود: در حال حاضر در طول روز حدوداً ۳۵ هزار لیتر آب در هر ثانیه مصرف می‌شود، که این امر سبب به حداقل رسیدن ذخایر مخازن آب در تهران رسیده است، در حال حاضر می‌توان، گفت، آبی در سدهای شرق تهران باقی نمانده است و در غرب نیز میزان ذخایر آب در سد امیرکبیر به یک‌سوم سال گذشته رسیده است و به همین ترتیب پیش برویم، تابستان مشکلات متعددی خواهیم داشت.


کاهش ۳۰ درصدی بارش در تهران


هدایت فهمی، کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو نیز گفت: استان تهران برخلاف بسیاری از استان‌ها که بارش‌های نرمال داشتند، حدود ۳۰ درصد کاهش بارش داشته است. اگر بارش‌ها در ماه‌های آینده یا بهار سال بعد به‌ اندازه کافی نباشد، تهران دچار مشکل تأمین آب شرب می‌شود.


بی توجهی به مصرف آب ادامه دارد


رضا عرب کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به وضعیت بارش اظهار کرد: بنا به آمارهای وزارت نیرو میزان بارندگی در کشور نسبت به سال گذشته که جزء کم بارش‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر بوده است، کمتر است و این موضوع شرایط نگران‌های فراوانی را برای تأمین آب در پایتخت به وجود آورده است.


وی افزود: بارش‌های باران نسبت به برف سهم کمتری افزایش ورودی به ذخایر سدهای آبی دارد و معمولاً با تبخیر از جو خارج می‌شود، ذخایر برفی در ارتفاعات می‌تواند در فصل تابستان نیز به تقویت مخازن سدها منجر شود اما این ذخایر برفی نیز طی سال‌های گذشته به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و عدم بارش برف در سال‌های اخیر باعث کاهش یکی از ذخایر حیاتی تأمین آب‌شده است.


عرب ادامه داد: میزان مصرف آب در روزهای گذشته به رکورد ۳ میلیارد لیتر در روز رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد که مسئله کم‌آبی هنوز به‌عنوان یکی از چالش‌های جغرافیایی کشور موردتوجه قرار نگرفته است و این الگوی مصرف نیازمند فرهنگ‌سازی دارد.


این استاد دانشگاه بیان کرد: مسئله کم‌آبی در کشور با راهکارهایی از قبیل انتقال آب یا شیرین سازی آب دریا حل نخواهد شد حل مشکل کم‌آبی نیازمند انطباق با شرایط طبیعی و جغرافیایی کشور دارد.


وی افزود: پذیرفتن این موضوع که کشور ایران در یک اقلیم خشک قرار دارد و کمبود آب بخشی از شرایط طبیعی این کشور است می‌تواند گام نخست حل تنش آبی باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته