دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می کند؛

ماجرای رفت و برگشت قیمت مصرف کننده بر روی کالا

درجه قیمت تولیدکننده بر روی کالا باعث افزایش شفافیت و رقابتی شدن بازار خواهد شد.
کد خبر : 646374
فروشگاه

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی صنعت تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا درجه قیمت تولیدکننده بر روی کالا در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است این طرح به منظور افزایش شفافیت و الزام فروشندگان نسبت به دریافت سود متعارف وضع شده است.


متولیان این طرح یکی از محسنات مهم این طرح را جلوگیری از تخفیف های غیر واقعی برخی از محصولات عنوان کردند که اغلب با تخفیف های بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد به فروش می رسیدند در حالی که قیمت آنها بسیار پایین تر از قیمت درج شده بر روی کالا است.


رقابتی شدن با درج قیمت بر روی کالا


سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت با بیان اینکه اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده و شفاف‌سازی قیمت‌ها سبب شکل‌گیری رقابت واقعی و به دنبال آن، ارتقای کیفیت کالاها است، اظهار کرد: با توجه به این‌که حداکثر تخفیف واحدهای تولیدی (کارخانه‌ها) به شبکه توزیع ۳ درصد بوده و تخفیف بیش از ۳ درصد مستلزم دریافت مجوزهای لازم است، پس تخفیف‌های اغواکننده فروشگاه‌ها نیز با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده از بین می‌رود.




بیشتر بخوانید:


تأمین مالی زنجیره‌ای از راهبردهای اصلی نظام مالی کشور است




وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۵ نظام صنفی، خرده فروش باید قیمت مصرف‌کننده را بر روی قفسه کالا در معرض دید خریدار قرار دهد که این در واقع استاندارد جهانی نیز است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به درج فاکتورها در سامانه جامع تجارت نیز تصریح کرد: با این کار بازرسی‌ها هوشمند شده و رصد و پایش بازار بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود، وقتی بار نظارتی و بازرسی روی خرده‌فروشی‌ها برداشته شود به ثبات قیمتی کمک می‌شود.


‏فاطمی امین، ثبات قیمت‌ها را از اهداف اصلی اجرای این طرح دانست و گفت: با اجرای طرح شفافیت قیمتی و درج قیمت تولیدکننده با کمترین چالش می‌توان بر بازار نظارت داشت.



قیمت مصرف کننده به روی کالاها برگشت!


البته در این میان در جدیدترین تصمیم گرفته شده مقرر شده مجددا قیمت مصرف کننده در کنار تولید کننده درج شود.


عباس تابش رئیس سازمان حمایت در این باره گفت: متأسفانه امروز در بازار به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که به علت اجرا نشدن قانون، سوءمدیریت و یا ناتوانی برخی در اجرای قانون، مردم دچار مشکل شده‌اند، بنابراین در شورای سیاست‌گذاری این بحث به این نتیجه رسیدیم که در دوره گذار، برای کالاهای مصرفی، هم زمان با درج قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده نیز درج شود.


رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور اعلام کرد: برنامه دوم ما این است که براساس مصوبات موجود، همه تولیدکنندگان مکلف هستند روی سامانه ۱۲۴ قیمت تولیدکننده را درج کنند و حداکثر ظرف یک ماه آینده روی اپلیکیشن‌های موجود در کشور هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف‌کننده را خواهیم داشت که این اطلاعات هم برای مصرف‌کننده و هم برای فروشنده در دسترس خواهد بود.


شفافیت در قیمت گذاری با سامانه جامع تجارت


امیر بهرامی کارشناس حوزه اقتصاد در گفت وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به طرح وزارت صمت برای ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت اظهار کرد:ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت علاوه بر ردیابی کالا از واردات تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد، باعث شفافیت در قیمت‌گذاری می شود.


وی ادامه داد: شفافیت در قیمت باعث می‌شود که دیگر شاهد احتکار یک محصول و فروش چند برابری آن به بازار نباشیم، مانند اتفاقی که همه ساله در ماه رمضان به وجود می‌آید، برخی افراد سودجو پیش از ماه رمضان با خرید خرما به قیمت بسیار نازل از سر زمین و احتکار آن در ماه‌های بعد، اقدام به فروش چندبرابری آن در بازار می کنند.


بهرامی با اشاره به عملکرد سامانه جامع تجارت بیان کرد:چندین سال پیش رانندگان ماشین سنگین به دلیل کمبود لاستیک اعتراض کردند در حالی که به دلیل نبود اطلاعات نسبت به میزان واردات و و موجودی آن در کشور بعدها مشخص گردید که میزان واردات بسیار بیشتر از نیاز بازار بوده است در حالی که به دلیل نبود اطلاعات میزان واردات لاستیک سنگین بسیار بیشتر از نیازهای واقعی بازار بود.


این کارشناس حوزه اقتصاد بیان کرد: در صورتی که قیمت فاکتور کالاها در سامانه جامع تجارت ثبت شود، فروشندگان ملزم به رعایت سود متعارف برای کالای خود هستند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته