دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی کرد؛

خوب و بد درج قیمت تولید بر روی کالا/طرحی که کاهش قیمت را درپی داشت

طرح درج قیمت تولید در حالی از سوی وزارت صمت در حال اجرا است که با مخالفت بخش خصوصی مواجه شده است.
کد خبر : 640336
فروشگتاه



به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، درج قیمت تولید بر روی کالا جدیدترین برنامه وزارت صمت با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار است. دولت پیش‌بینی کرده با تعدیل و واقعی‌ شدن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا، رفاه مصرف‌کننده و همچنین کنترل عوامل تولید و توزیع ایجاد شود. این طرح مخالفانی داشته است و بخش خصوصی مانند سایر تصمیمات دولت اولین گلایه خود را مربوط به مشورت نکردن دولت با بخش خصوصی عنوان کرد. البته فعالان بخش خصوصی نگرانی در خصوص حذف توزیع کنندگان کوچک از چرخه فعالیت اقتصادی داشتند.


مخالفت ها از سوی بخش خصوصی تا حدی پیش رفت که ۱۲تشکل صنعتی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار توقف موقت این طرح شدند.


البته موافقان با حمایت از این طرح آن را گام موثری در افزایش شفافیت فعالیت اقتصادی می‌دانند.


تخفیف‌ها به جیب شبکه توزیع غیر شفاف واریز می‌شود


عباس تابش رئیس سازمان حمایت با بیان اینکه اجرای طرح خرید شفاف بر اساس تکالیف قانونی تعیین‌ شده و با همکاری تمام دستگاه‌های عامل در سطح کشور در حال اجرا است، اظهار می‌کند «پیش‌ از این سه نوع قیمت برای مصرف‌کننده روی اقلام کالایی اعمال می‌شد که شامل قیمت مصرف‌کننده روی کالا، قیمت مصرف‌کننده در شلف و قیمت مصرف‌کننده در سیستم پرداخت بود و عملاً در یک فرآیند کاملاً غیر شفاف، شرایط موجود مانع از اطلاع دقیق مردم از قیمت واقعی یک کالا در سطح عرضه می‌شد».


خوب و بد درج قیمت تولید بر روی کالا/طرحی که کاهش قیمت را درپی داشت


تابش با اشاره به برخی تخفیف‌های غیرواقعی و اغواکننده در عرضه انواع کالا تصریح می‌کند «در فرآیند موجود فاکتور مشخصی برای محاسبه قیمت واقعی کالا وجود ندارد و مصرف‌کننده از تخفیفات تولیدکننده محروم و در عمل سود تخفیف‌ها به جیب شبکه توزیع غیر شفاف واریز می‌شود».


رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تأکید می‌کند «درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا به واقعی شدن قیمت تولیدکنندگان در جهت کاهش مالیات آن‌ها و در حقیقت به حذف فرآیند درج قیمت غیرواقعی روی کالا، حذف حاشیه سود غیرمتعارف و به حذف تخفیفات اغواکننده می‌انجامد».


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان می‌کند «۸۴ هزار قلم انواع کالا برای اجرای طرح خرید شفاف شناسایی و سه مرحله از طرح درج قیمت تولیدکننده عملیاتی شده و به‌ زودی مرحله چهارم طرح نیز عملیاتی خواهد شد».




بیشتر بخوانید:


درج قیمت تولیدکننده روی کالا سامانه نظارت بازار را آسان‌ می‌کند




تابش می‌گوید«تاکنون ۳۳۰۰ قلم کالا مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده شده که ۱۷۰۰ قلم کالا این طرح اجرایی شده است که در بررسی اولیه قیمت ۱۸۰۰ قلم شاهد کاهش ۳ تا ۶۵ درصدی قیمت کالا در سطح عرضه بوده‌ایم».


رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان می‌کند«اصلاح و ابلاغ ضرایب شرکت‌های پخش عملیاتی شده و در خصوص ضرایب بخش خرده‌فروشی نیز مقرر شده تا دو هفته آینده اتاق اصناف ایران با بررسی و آنالیز اولیه خود اعلام نظر نمایند تا این مورد نیز ابلاغ شود.


تابش با اشاره به اجرای قطعی این طرح در سطح کشور گفت: واحدهایی که تاکنون اقدام عملیاتی برای اجرای طرح انجام نداده‌اند امروز را به‌عنوان فصل الخطاب قرار می‌دهیم و حتماً مشمول برخورد قانونی خواهند شد».


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح می‌کند «تمام تلاش ما معطوف بر این نکته است که در مراحل اجرایی این طرح با واحدهای تولیدی و اصناف برخورد انجام نشود و روش‌های اقناعی شرایط همکاری عزیزان را فراهم نماید؛ بااین‌حال هر واحد تولیدی یا صنفی که بدون منطق در برابر اجرای یک سیاست حاکمیتی قرار بگیرد حتماً برخورد قانونی انجام خواهد شد و امیدواریم وارد این فضا نشویم».


شفاف‌سازی در مبادله و قیمت با درج قیمت تولیدکننده


محمدباقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران درباره محاسن طرح جدید درج قیمت تولیدکننده روی کالا می‌گوید «طرح درج قیمت تولیدکننده، جریان مبادله و قیمت را بین زنجیره ارزش تأمین، لجستیک و توزیع شفاف می‌کند. همه بنگاه‌های اقتصادی از این شفافیت استقبال خواهند کرد».


مخالفان این طرح چه می‌گویند؟


البته این طرح انتقادات فراوانی را به دنبال داشته است. بسیاری از فعالان بخش خصوصی نسبت به عدم مشورت دولت با این بخش انتقادات جدی را مطرح کردند.


حسن فروزان‌فرد عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران می‌گوید«یکپارچه‌سازی و یگانگی قیمت زمینه‌ای برای خطا و خارج شدن از مسیر درست رقابت فراهم می‌کند. در دوره اول ریاست‌جمهوری روحانی، اتاق بازرگانی و دیگران تلاش کردند، این توضیحات داده و منطق‌ها ارائه شد. در روزهای پایانی وزارت نعمت‌زاده حتی مصوب شد که اعلام قیمت مصرف‌کننده برای برخی از کالاها متوقف شود. متأسفانه با جابه‌جایی که اتفاق افتاد گروهی که مدافع حفظ شرایط موجود بودند، فشار آوردند و باعث شدند قیمت مصرف‌کننده پایدار بماند. وقتی شریعتمداری به وزارت صمت آمدند، حذف قیمت مصرف‌کننده برای برخی کالاها ابلاغ‌شده بود اما با روی‌کارآمدن ایشان این موضوع کنار گذاشته شد».


خوب و بد درج قیمت تولید بر روی کالا/طرحی که کاهش قیمت را درپی داشت


وی بیان می‌کند«درج قیمت تولیدکننده، این موضوع را به یک تراژدی تبدیل می‌کند، چراکه پیچیدگی آن را برای مصرف‌کننده نهایی بیشتر می‌کند. مصرف‌کننده از کجا باید بفهمد که با درج قیمت تولیدکننده با چه قیمت مثلاً ماکارونی را بخرد؟ دست‌کم قیمت مصرف‌کننده برای مصرف‌کننده یک موضوع روشن بود و دیگر با فروشنده و مغازه‌دار درگیری پیدا نمی‌کرد. یعنی مصرف‌کننده برای هر کالایی که می‌خواهد بخرد باید برآورد کند که آیا قیمت فروشنده درست است یا خیر؟ درواقع ما به یک پیچیدگی اضافه دامن می‌زنیم». نظری که حداقل با نظر یکی، دو نفر از خرده‌فروشان یکی است».


سردرگمی مصرف‌کنندگان با اجرای طرح قیمت گذاری تولیدکنندگان


کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، با اشاره به اینکه حذف نظام قیمت‌گذاری یکی از مطالبات جدی بخش‌خصوصی بوده است، اظهار می‌کند«آنچه به‌تازگی دولت با عنوان درج قیمت تولیدکننده به‌جای قیمت مصرف‌کننده با ابلاغیه سازمان حمایت در پیش‌گرفته، به نظر می‌رسد که بدون مطالعه قبلی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی آن، صورت گرفته است و مارجین‌های تعیین‌شده برای عوامل توزیع و خرده‌فروشی صحیح نیست و موجب نارضایتی آن‌ها شده است و عملاً عوامل توزیع و فروش حاضر به همکاری با تولیدکنندگان با حاشیه سودهای تعیین‌شده توسط دولت نیستند و تولیدکننده برای فروش کالای خود چاره‌ای جز پرداخت مارجین بیشتر ندارد و عملاً ضوابط جدید باعث ایجاد فشار بیشتر به تولیدکنندگان شده است».


وی ادامه می‌دهد«اگر زیرساخت‌ها رعایت شود و مارجین مناسب برای بخش توزیع و خرده‌فروشی تعیین شود، درج قیمت تولیدکننده روی کالاها، قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد هرچند که همچنان باعث ایجاد سردرگمی مصرف‌کنندگان خواهد بود».


انتهای پیام/




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب