قدرت بالا در لابیگری برگ برنده حضور در اکران نوروزی/ «سگبند» جایگزین «لامینور» میشود!؟
به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روزها سینمای ایران حاشیههای ریز و درشتی دارد، حاشیههایی که گویا قصد ندارند دست از سر آن بردارند و هر بار در شکل و شمایلی جدید خود را به نمایش میگذارند. یکی از آخرین موارد مربوط میشود به اکران نوروزی، موضوعی که معمولاً هر سال پس از اتمام جشنواره فجر به یکی از موضوعات جذاب حوزه سینما بدل میشود و تقریبا هر بار حرف و حدیثهایی را با خود به همراه دارد. امسال نیز این قاعده پا برجا بود و داستانهای مربوط به اکران نوروزی، خیلی زود به بحثی داغ در میان اهالی سینما تبدیل شد.
حواشی اکران نوروز ۱۴۰۱ با سالهای قبل تفاوتهای محسوسی دارد، تفاوتهایی که مدیران سازمان سینمایی را با چالشهایی همراه کرده است. روز دوم اسفند، مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش آثار قطعی راه یافته به اکران نوروزی را به رسانهها اعلام کرد و به گفته او قرار شد فیلمهای «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» نخستین ساخته هادی حجازیفر، «لامینور» آخرین فیلم داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علفزار» ساخته کاظم دانشی، «قدغن» اثری از مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی در ترکیب نوروز سال آینده روی پرده میروند.
در میان این آثار دو فیلم «علفزار» و «لامینور» فیلمهایی بودند که باتوجه به محتوای خاص آنها و اتفاقاتی که در پروسه تولیدشان رخ داده بود، بحثهایی پیرامونشان شکل گرفت. فیلم داریوش مهرجویی که محصول دو سال پیش است، به خواسته خود مهرجویی از حضور در جشنواره فجر سال گذشته و انصراف داد و حالا بعد از دو سال انتظار به طور ناگهانی در فهرست اکران نوروزی قرار گرفت و فیلم اول کاظم دانشی هم به دلیل سوژه ملتهب و خاصی که دارد، از آن دست فیلمهایی بود که خیلیها حتی تصور میکردند این فیلم بدون اصلاحیه مجوز اکران نیز نگیرد و حالا قرار گرفتنش در فهرست اکران نوروزی، دومین نکته ویژه این فهرست بود.
دقیقا همین دو اثر فهرست هفت فیلم اکران برای ایام نوروز را با چالش مواجه کرد، تا جایی که سخنگوی شورای صنفی نمایش در تغییر موضعی عجیب اعلام کرد که این آثاری که پیش از این اعلام شدهاند، هنوز هیچکدام به صورت قطعی تأیید نشدند و صرفا در حد پیشنهاداتی از میان ۲۱ متقاضی اکران نوروزی بودند که به سازمان سینمایی معرفی شدند و حالا سازمان است که باید تصمیم بگیرد چه فیلمهایی از ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ به روی پرده سینماها بروند.
تغییر فاز از قطعیت به پیشنهاد!
بعد از این ماجرا محمدرضا فرجی مدیر کل نظارت بر عرضه نمایش فیلم سازمان سینمایی، ضمن تأیید ادعای ثانویه شایسته، سخنگوی شورای صنفی، اعلام کرد سازمان سینمایی در حال بررسی هفت فیلم پیشنهادی از سمت شورای صنفی نمایش است و فقط فیلمهایی در ایام نوروز به نمایش درمیآیند پروانه نمایش آنها محرز و مورد تأیید باشد. این مسئله در حالی مطرح میشود که سازندگان این آثار مدعیاند فیلمهایشان پیش از این یک بار پروانه نمایش گرفتهاند و اگر این پروانه نمایش را نداشتند، نمیتوانستند در رویدادی مثل جشنواره فجر به روی پرده بروند. از طرف دیگر فیلم «لامینور» که در جشنواره فجر اکران نشده نیز مدعی است که سال قبل پروانه نمایش گرفته و از این بابت مشکلی ندارد.
این کشمکشها بین صاحبان آثار مدیران سینمایی زمانی جالبتر شد که از طرف سازمان سینمایی اعلام شد پروانه نمایشهای صادر شده برای جشنواره فجر صرفاً در این رویداد معتبر است و پروانه «لامینور» هم چون دو سال است که منقضی شده است، باید مجددا تمام پروسههای صدور این پروانه را طی کند. این مسئله باعث شد بار دیگر توپ در زمین سازمان سینمایی قرار بگیرد و این سازمان با تشکیل شورایی، ضمن نظارت مجدد بر محتوای این فیلمها، برای اکران آنها در ایام نوروز سال آینده، پروانه نمایش صادر کند.
این شرایط پیچیده که از روزهای ابتدایی اسفند آغاز شده بود، تا به امروز هم ادامه داشته و تنها چیزی که به آن اضافه شده است، پیچیدگیهای بیشتر بوده. در حالی که روز به روز اخباری در مورد گرفتن پروانه نمایش تعدادی از این آثار رسانهای میشد، نام فیلم جدیدی به عنوان یکی از آثار رزرو اکران نوروزی مطرح شد، فیلم سینمایی «سگبند» دومین ساخته بلند مهران احمدی که امیر جعفری، بهرام افشاری، (مرحوم) سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار و خود احمدی در آن به ایفای نقش پرداختهاند و یک اثر کمدی است.
بیشتر بخوانید:
پایان هیاهوی فجر و آغاز سهمخواهی از گیشه عید
سینمای کمدی سال جدید را خوب آغاز نخواهد کرد
ترکیب نوروزی خوب است اما بعد از آن چه؟!
مدعی جدید اکران و شرایط سخت نوروز برای سازمان سینمایی
«سگبند» در شرایطی به عنوان فیلم رزرو اکران نوروزی مطرح شد که هنوز آثار قطعی این ایام رسانهای نشدند و مشخص نیست چه فیلمی احتمال دارد از فهرست هفت آثار پیشنهادی شورای صنفی نمایش کنار گذاشته شود تا آخرین ساخته مهران احمدی جایگزین آن شود. نکته جالب دیگر حضور این فیلم در میانه کش و قوسهای اکران نوروزی این بود که در هفتههای اخیر و زمانی که گمانهزنیها در رابطه با فیلمهای اکران نوروزی آغاز شده بود و پیش از اینکه شورای صنفی نمایش بخواهد آثار این ایام را رسانهای کند، هیچ اشارهای به این فیلم نمیشد و در کمتر فهرستی حتی به عنوان گزینه احتمالی نوروز معرفی میشد. اما به طور ناگهانی این فیلم از طرف مدیر کل نظارت بر عرضه نمایش فیلم سازمان سینمایی به عنوان اثر رزرو معرفی شد و بلافاصله پس از این اتفاق، خبر صدور پروانه نمایش آن نیز صادر شد. اتفاقی که باعث شد بسیاری احتمال اکران این این فیلم کمدی در ایام نوروز سال آینده را بسیار بالا بدانند و آن را بیشتر از یک اثر رزرو، بنامند. طبق شنیدهها و اعلام غیررسمی برخی از رسانهها به احتمال فراوان این فیلم جایگزین «لامینور» داریوش مهرجویی میشود و بعید نیست که اثر دیگری هم به جای «علفزار» در فهرست قرار بگیرد و به این ترتیب تو اثری که تمام این چالشهای دهروزه به خاطر آنها به وجود آمده بود، از جدول اکران نوروزی کنار گذاشته شوند. اگرچه این نکات همه گمانهزنی است و اگر زور سازندگان این دو اثر در لابیگری بچربد، بعید نیست که آنها را در نوروز روی پرده ببینیم.
در حالی که یک هفته تا آغاز رسمی اکران نوروزی فیلمها زمان مانده است، اما هنوز فهرست قطعی آثار مشخص نشده و به همین دلیل سازندگان فیلمها نیز نمیدانند از چه تاریخی باید تبلیغات خود را آغاز کنند تا بتوانند در جذ مخاطب برای این ایام موفق باشند. این در حالی است که در سینمای روز دنیا، از امروز، تاریخ اکران فیلمها در دو سه سال بعد هم مشخص است و همه چیز طبق اصول، برنامه و استانداردهای حرفهای جلو میرود. نکاتی که در سینمای ایران گم شده است و به دلیل چند صدایی که در مدیریت آن وجود دارد، شما حتی نمیتوانید یک هفته زودتر خبر اکران فیلم یا سریالی را به صورت قطعی منتشر کنید.
قطعا این سبک از مدیریت سینما، سبک قابل قبولی نیست و نشاندهنده ضعف در این حوزه است. شورای صنفی نمایش اگر قرار بود صرفا هفت فیلم را از میان متقاضیان پیشنهاد دهد، باید آن پیشنهادات را مستقیما به سازمان سینمایی اعلام میکرد، نه اینکه در رسانهها به عنوان فیلمهای قطعی اکران نوروز معرفی شوند و پس از چند اعتراض و احتمالا حرف و حدیث از گوشه و کنار، مجبور به عقبنشینی شوند و 10 روز مذاکرات و بررسیهایشان را ادامه دهند و بعد از این مدت نیز به نتیجهای قطعی و مطمئن نرسند. این عدم هماهنگی میان شورا و سازمان باعث شده حالا ماجرای اکران نوروزی به چالشی جدید برای مدیران سازمان سینمایی تبدیل شود، چالشی که اوضاع را برای محمد خزاعی و تیم همراهش سختتر از قبل کرده است.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/