دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام کاظمیان‌پور در گفت‌وگو با آنا:

حضرت محمد(ص) نگین پیامبران الهی است/ رسول خدا(ص) مبعوث شد تا ارزش‌های اخلاقی در میان مردم گسترش یابد

استاد الهیات دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) معتقد است که رسول خدا(ص) در جامعه جاهلی آن زمان که از ارزش‌های انسانی خبری نبود به رسالت مبعوث شدند تا آن را در میان مردم گسترش دهند.
کد خبر : 644766
حجت‌الاسلام علی محمد کاظمیان پور

به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام علی محمد کاظمیان‌پور، استاد الهیات دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشدهد رباره حدیث مکارم‌الاخلاق پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) گفت: رسول خدا(ص) فرموده‌اند هدف بعثت من این است که مکارم اخلاق را در میان جامعه گسترش دهم. مکارم اخلاق یعنی زیبایی‌های اخلاقی که به هیچ مکتب و دین خاصی اختصاص ندارد، آن‌ چیزی است که انسانیت آن‌ها را می‌پسندد. وقتی از امام صادق(ع) پرسیدند که این مکارم اخلاقی چیست؟ امام چند مورد را بیان کردند؛ یکی از آن‌ها خوش اخلاقی است که به دین اسلام اختصاص ندارد. امانت‌داری، یقین، وفای به عهد و... زیبایی‌هایی هستند که همه بشریت نسبت به آن‌ها تمایل دارند.


گسترش ارزش‌های انسانی در جامعه جاهلی


وی در ادامه افزود: رسول خدا(ص) در جامعه جاهلی آن زمان که از ارزش‌های انسانی خبری نبود به رسالت مبعوث شدند تا آن را در میان مردم گسترش دهند. تا حدودی هم موفق شدند. قرآن در این راستا می‌فرماید: «اگر مردم به سراغ تو آمدند به‌خاطر همین زیبایی‌های اخلاقی بود.» به این جهت است که ما عید مبعث را به‌عنوان بزرگ‌ترین عید مسلمانان می‌دانیم، جشن می‌گیریم و ارزش قائل هستیم.


محمد(ص)؛ پیامبری که از نو باید شناخت


حجت‌الاسلام کاظمیان‌پور اظهار کرد: جامعه امروز بیشتر از زمان پیامبر(ص) به این زیبایی‌های اخلاقی نیازمند است. الان بیش از هر زمان دیگری به وفاداری، اخلاق، یقین، امانت‌داری و تعامل درست، رعایت حقوق همسایه‌ها و... نیاز داریم. این مکارم اخلاقی جزء واجبات جامعه ما هست. ما باید پیامبر اسلام را از نو بشناسیم. پیغمبر مهربان‌ترین و خوش‌اخلاق‌ترین انسان بودند. به ایشان محمد امین می‌گفتند، اما امروز در جامعه هیچ‌کس به کسی اعتماد نمی‌کند، اعتماد از میان مردم رفته است. بسیاری از اصول اخلاقی در میان جامعه امروز ما خدشه‌دار شده است. امروز نیاز است که این‌هارا در جامعه گسترش دهیم.


قرآن؛ معجزه پیامبر(ص) و کتاب آسمانی کامل


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت محمد(ص) خاتم‌الانبیا بودند و پس از ایشان پیامبری فرستاده نشد، خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) تمام تعالیم مورد نیاز بشریت را در قرآن عرضه کردند. کتاب‌های آسمانی دیگر همچون تورات، انجیل و زبور نواقصی دارند اما قرآن معجزه پیامبر(ص)، کتاب آسمانی کامل است. یعنی آن‌چه بشریت تا روز قیامت به آن نیازمند دارد در قرآن آمده، لذا رسول خدا(ص) به‌عنوان خاتم انبیا هستند. اما با این وجود باز هم بشر به راهنما نیاز داشت. پیغمبر ۱۲ نفر از اولاد و فرزندان خودشان را به‌عنوان رهبران و امین جامعه معرفی کردند که از امیرالمؤمنین علی(ع) شروع می‌شود تا امروز هم که ما در دوران غیبت حضرت ولی عصر(عج) هستیم. ایشان به‌عنوان جانشین پیغمبر اکرم(ص)، راهنمایی جامعه را عهده‌دار هستند.


حضرت محمد(ص) نگین پیامبران الهی است/ رسول خدا(ص) مبعوث شد تا ارزش‌های اخلاقی در میان مردم گسترش یابد




بیشتر بخوانید:





امانت‌داری پیامبر(ص) زبانزد عام و خاص


وی با بیان اینکه یکی از لقب‌های پیامبر(ص) محمد امین بوده است، اظهار کرد: لقب محمد امین به پیامبر(ص) داده شد زیرا که در آن زمان تمام افراد شهر مکه به امانت‌داری ایشان معترف بودند. چون پیامبر کار تجاری هم می‌کردند. آشنایی پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) و ازدواج‌شان در سفرهای تجاری اتفاق افتاد. این امانت‌داری به‌گونه‌ای بود که زبانزد عام و خاص بود. همگان ایشان را با این ویژگی می‌شناختند. زمانی که پدر حضرت محمد(ص) از دنیا رفتند ایشان را با عنوان محمد یتیم صدا می‌زدند اما وقتی مردم امانت‌داری ایشان را دیدند، دیگر لقب محمد امین جای یتیم را گرفت.


حضرت محمد(ص)؛ نگین پیامبران الهی


حجت‌الاسلام کاظمیان‌پور درباره اینکه حضرت محمد(ص) چه فضیلت‌هایی داشتند که فقط مختص ایشان بوده است، بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که هیچ انسان دیگری جز پیامبر(ص) ندارند، نزول وحی است. آخرین فردی که وحی توسط جبرئیل بر ایشان نازل می‌شد، وجود نازنین رسول خدا(ص) است. گرچه فاطمه زهرا(س) و اولیای الهی ارتباطاتی داشتند اما به‌عنوان وحی نبوده است. به همین جهت ایشان هم خاتم‌الانبیا و هم خاتِم‌الانبیا هستند. عرب‌ها انگشتر را خاتِم می‌گویند. یعنی ایشان نگین همه پیامبرانی هستند که آمدند. بنابراین بشریت دیگر نیاز و کاستی نداشت که ما بگوییم پیغمبری بیاید و آن را کامل کند. در واقع این ویژگی‌ها بود که رسول خدا(ص) را ممتاز می‌کرد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: ویژگی‌های بسیاری از پیامبر(ص) در تاریخ ذکر شده است. ایشان حتی نسبت به یهودیان و کفار قریش هم اهل گذشت و ایثار بودند. قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «تو داری به خاطر این‌ها جانت را فدا می‌کنی!».


انتهای پیام/۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته