فلسفه عید مبعث چیست؟
به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مبعث روزی است که حضرت محمد(ص)، پیامبر عظیمالشان اسلام در روز ۲۷ رجب عامالفیل، ۱۳ سال پیش از هجرت به درجه پیامبری برگزیده شدند. ایشان در سن ۴۰ سالگی در غار حرا از سوی خداوند توسط جبرئیل مأمور شدند تا خداپرستی را در میان مردم رواج دهند و پیام وحی را به آنها برسانند. غار حرا یکی از کوههای اطراف شهر مکه است که پیامبر(ص) اوقات بسیاری برای عبادت به آنجا رفته و با خداوند نجوا میکردند.
مبعث؛ گذر از رنجها و قدم بهسوی ارزشهای اسلامی
مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بینظیر است. پیام مهم بعثت، گذر از همه رنجها و قدم بهسوی ارزشهای اسلامی و قرآنی است. بعثت در فرهنگ قرآنی به معنای عامل رساندن بشر به تکامل است. پس از شناخت پیامبر خدا(ص)، مهمترین مسئله در زمینه معرفت، آشنایی با فلسفه مبعث ایشان است. تنها تفاوت فلسفه خاتمالانبیا با دیگر پیغمبران الهی این است که حضرت محمد(ص) برنامه پیامبران گذشته را تکمیل کردند و نبوت به ایشان ختم میشود.
در واقع فلسفه بعثت انبیا، تکامل انسان و پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی او است. سایر اموری که در تبیین حکمت بعثت انبیا در قرآن به آنها اشاره شده عبارتند از دعوت به خداپرستی، تکامل انسان، فروع اجابت دعوت خدا و جزئیات اجرای برنامه الهی تکامل انسان، از جانب انبیای الهی است. اما فلسفه مبعث، در مورد کسانی که دعوت خدا و انبیای الهی را اجابت نکنند، اتمام حجّت است.
دعوت به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت
از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا(ع) دعوت مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَیاللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیهِ الضَّلَالَةُ…». (نحل: آیه ۳۶) «ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنها بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیرخدا (طاغوت) خودداری کنید، گروهی هدایت یافتند و گروه دیگر (از طریق عناد و لجاج) شایسته گمراهی و ضلالت شدند.»
آموزش کتاب آسمانی؛ ضامن سعادت انسان
در بخشی از آیات، هدف از بعثت پیامبران، آموزش کتاب آسمانی و حکمت معرفی شده است. البته مقصود از کتاب، کتاب هر پیامبری است که با آن مبعوث شده است، مانند «صحف» نوح و ابراهیم، «تورات وانجیل» کلیم و مسیح، و «قرآن» پیامبر اسلام(ص). حکمت، دستورات حکیمانهای است که ضامن سعادت انسان در دو جهان است.
تحقق قسط در میان مردم
در برخی از آیات و احادیث انگیزه بعثت پیامبران و فرو فرستادن کتابهای آسمانی، تحقق قسط در میان مردم بیان شده است؛ چنان که خداوند در اینباره میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْکتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ…». (حدید: آیه ۲۵) «ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب و میزان فرو فرستادیم تا مردم به قسط و عدل قیام کنند.»
رهایی از ظلمات و دستیابی به وادی نور
رهایی از ظلمات و دستیابی به وادی نور، از اهداف بعثت است که در قرآن کریم به آن تصریح شده است: «کتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیک لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنْ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ» (ابراهیم: آیه ۱)؛ این کتاب را برای تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکیها به به سوی روشنایی، به فرمان پروردگارشان در آوری، به سوی خداوند شکست ناپذیر و ستوده.
تکمیل عقول بشر
رشد و تعالی اخلاقی
داوری به حق
یادآوری نعمتهای خداوند
نشر حرّیت و ترویج آزادی
بیشتر بخوانید:
سخن بزرگان درباره بعثت
پیامبر اکرم(ص): من مبعوث شدم تا بزرگواریهای اخلاقی را کامل کنم.
پیامبر اکرم(ص): من برای مکارم و نیکیهای اخلاقی مبعوث شدم.
پیامبر اکرم(ص): من بر اساس آیین پاک ابراهیم(ع) که سهل و آسان است، مبعوث گردیدهام.
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: خداوند مرا برای تبلیغ و پیامرسانی فرستاده، نه برای سرزنش و تحمیل و مشقت آفرینی.
حضرت مهدی(عج): خداوند، محمد(ص) را برانگیخت تا رحمتی برای جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند.
حضرت علی(ع): خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود. مردم در خوابی طولانی به سر میبردند. فتنهها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود. آتش جنگها شعله میکشید، دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته، برگهای درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/