لزوم تداوم روند توسعه مدارس سما/ ۱۲ باب مدرسه در مجتمع آموزشی سمای ابهر فعال هستند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
تحقق اشتغال دانشآموزان با هدفمندی آموزشهای مهارتی
از تقویت دانشهای مهارتی تا ارتقای کیفیت مدیریت
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با سیاوش طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر را میخوانیم.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، مجتمع آموزشی سمای ابهر دارای ۱۲ باب مدرسه با ۲ هزار و ۶ دانشآموز و آموزشکده سما با ۲۰۰ دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ فعال است.سیاوش طاهری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل توسعه ملی و بازار کار، این است که دانشگاهها در رشتههای گوناگون با توجه به نیاز واقعی بازار کار، دانشجو تربیت کنند؛ بنابراین در این راستا برای تربیت نیروی کار ماهر، آموزشهای مهارتی نقش مهمی را در تشکیل سرمایه انسانی بازار کار ایفا میکنند. دانشگاه آزاد اسلامی هم با بهرهگیری از ظرفیت دانشکدههای مهارتی گام اولیه و مهمی را در این راستا برداشته است.
وی ادامه داد: امیدواریم در طرح ادغام آموزشکدههای فنی وحرفهای و تغییر ساختار آن با اجرای دقیق نظامنامه آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی، بتوانیم به آنچه دغدغه دانشگاه در امر آموزش و تربیت نیروی متخصص، خلاق و کارآمد است، دست پیدا کنیم و درآیندهای نزدیک شاهد حضور فارغالتحصیلان دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در بازار کار باشیم؛ بنابراین در این راستا اقدامات اولیه ادغام و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی انجام گرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر متذکر شد: در اجرای طرح ادغام آموزشکدهها با توجه به اینکه قبلاً از ظرفیت نیروی انسانی آموزشکدهها برای تقویت مدارس استفاده میشده با ادغام و حذف این نیروها اختلالاتی در اجرا و ادامه روند رو به جلو و توسعه مجتمع آموزشی سما پیش خواهد آمد که پیشنهاد میشود با نظر معاونتهای سما امکان جانمایی نیروها فراهم شود تا روند توسعه مدارس مانند سابق ادامه یابد.
این مسئول یادآور شد: اجرای طرحهای چنینی برای واحدهای دانشگاهی بدون چالش نخواهد بود و مهمترین آن این است که جامعه از رشتههای دانشکده مهارت و کارآفرینی شناختی ندارد، چالش دیگر نبود تفکر و نگرش مثبت نسبت به سرمایهای بودن دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، مجتمع آموزشی سمای ابهر دارای ۱۲ باب مدرسه با ۲ هزار و ۶ دانشآموز و آموزشکده سما با ۲۰۰ دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ فعال است.
بیشتر بخوانید:
رفع شکاف بین کارگر و مهندس با تربیت تکنسینهای ماهر
«دانشگاه کارآفرین» تکجاده مسیر توسعه و اقتصاد پایدار
وی اضافه کرد: از مهمترین اهداف نظام آموزش فنیحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی برنامهریزی برای تربیت نیروی کار متخصص مورد نیاز جامعه و افزایش بهرهوری نیروی کار با تأکید بر نیاز برنامههای توسعه ملی بوده که این امر با توسعه و ایجاد رشتههایی با سرفصلهای مهارتی و بهرهگیری از استادان متخصص در این زمینه، قابل اجراست.
طاهری گفت: مدارس عالی مهارتی مجری برگزاری دورههای کوتاهمدت برای مشاغل مختلف است و بر اساس دوره گذرانده شده، گواهینامه شرکت در دوره را برای افراد صادر میکنند درحالیکه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی بهعنوان یک دانشکده، در واحد دانشگاهی مستقر هستند و در قالب آموزشهای رسمی به صدور مدارک کاردانی کارشناسی و ... اقدام میکنند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیحرفهای و مهارتی در واحد دانشگاهی است.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید).
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/