دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با آنا:

اراده‌ای برای تغییر شرایط صدور مجوز کسب و کار وجود ندارد

نجفی‌منش گفت: در کشور زیرساخت‌های لازم  برای تغییر شرایط صدور مجوز وجود دارد اما اراده‌ای برای انجام آن به دلیل همان سیستم دولتی عریض و طویل نیست.
کد خبر : 643471
کسب و کار



محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد کلان و بودجه خبرگزاری آنا درباره اما و اگرهای صدور مجوز برای کسب و کارها اظهار کرد: ما در کشور یک مجموعه دولتی که در همه بخش‌ها رسوخ کرده، داریم که به طور کلی ناکارآمد است، در این مجموعه همه باید کاری برای انجام دادن اما بدون بهره وری داشته باشند، در حالی که همه این کارها بدون این دستگاه عرض و طویل با روش‌های دیگری اما به درستی و سرعت بالا قابل انجام است.


وی افزود: اکنون، در دنیا روش‌های مدرن و به روزتری برای کارهای اداری مانند صدور مجوز کسب و کار تعریف شده است. یک مثال ساده در این خصوص همین دریافت عوارض جاده است که ما هنوز به روش‌های قدیمی در حال اجرای آن هستیم اما در دنیا این روش، بسیار نوین بدون اینکه این همه نیرو بخواهند فعالیت می‌کنند، در حال انجام است.


عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: برای صدور یک مجوز نیاز به این همه دستگاه عریض و طویل نیست. اکنون یک درگاه ملی تعریف شده که هر فردی که برای شروع یک کسب و کار به مجوز نیار دارد به این درگاه مراجعه می‌کند و در اندک زمانی می‌تواند مجوز مورد نیاز را با طی مراحل قانونی و شفاف را دریافت کند. مثلا وقتی کسی می خواهد یک سوپر مارکت بزند به این درگاه مراجعه و درخواست خود را ارائه می‌دهد، شرایط را می‌بیند و وقتی شرایط آن را داشت اقدام می‌کند، از وی تعهد برای رعایت این شرایط می گیرند و در مدت بسیار کوتاهی به وی مجوز ایجاد یک سوپر مارکت را می دهند. از سوی دیگر در این درگاه این امکان نیز وجود دارد که فرد مورد نظر بتواند در خصوص محلی که می‌خواهد سوپر مارکت را ایجاد کند نیز پایشی داشته باشد. یعنی به وی می گویند که در این منطقه چندین سوپر مارکت وجود دارد که دچار ضرر نشود و یا به وی پیشنهاد می دهند که می تواند سوپرمارکت را در جای دیگری ایجاد کند.




بیشتر بخوانید:


صدور مجوز مشاغل خانگی یک روزه شد




نجفی منش اظهار کرد: همه این کارها در همین درگاه قابل انجام است و اصلا نیاز به این همه دوندگی و نیرو و وقت و انرژی نیست. از سوی دیگر، برخی از کسب و کارها نیاز به مجوز ندارند، یعنی برایشان مجوزی تعریف نشده اما برخی دیگر باید مجوز داشته باشند. یعنی برخی از کسب و کارها اصولا مجوز محور هستند و برخی نیز نیستند.


رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران گفت: به طور کلی در کشور ما همه چیز قابل انجام است و زیرساخت‌های لازم هم هست اما اراده‌ای برای انجام آن به دلیل همان سیستم دولتی عریض و طویل نیست. به عنوان مثال، ۲۰ سال پیش برای گرفتن گذرنامه باید یک ماه با صرف وقت و هزینه زیادی تلاش می کردیم اما اکنون همین زمان به چند دقیقه در دفاتر پلیس +۱۰ تقلیل یافته و گذرنامه نیز در ۲ یا ۳ روز با همان کنترل‌های سابق اما در زمان خیلی کمتر، صادر می‌شود.یعنی فرآیند تغییر نکرده، بلکه زمان کوتاه شده و مکانیزم صدور پاسپورت تغییر کرده است. دلیل این مساله چیست؟ چون اراده انجام کار بوده است.


وی افزود: در گذشته برای ثبت یک شرکت ۷۳ روز زمان نیاز بود؛ در حالی که اکنون همه این زمان به ۳ روز تقلیل یافته و نماینده همه بخش‌ها در اتاق بازرگانی حضور دارند و همه استعلاماتی که فرد باید طی این ۷۳ روز از ادارات مختلف با صرف هزینه و زمان زیادی کسب می‌کرد، در سه روز انجام می‌شود.البته ما هنوز عقب هستیم اما باز هم کاهش ۷۳ به سه روز نشانه یک اتفاق خوب است و نشان می‌دهد بخواهیم کاری را انجام دهیم اگر اراده باشد، انجام می‌شود.مثلا، ۱۰ سال پیش در کابل برای ثبت یک شرکت نصف یک روز زمان نیاز بود و این زمان در سنگاپور در حال حاضر ۲ ساعت است اما در ایران این زمان چند ماه طول می کشد!


نجفی منش بیان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم تناقض در عملکردهاست. وزیر اقتصاد زمانی که نماینده مجلس بود، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را با همکارانش در مجلس تصویب کرد اما اکنون در وزارت اقتصاد بیشترین سنگ اندازی را برای تسهیل در روند مجوزدهی‌ها انجام می‌شود که باید این روند نیز اصلاح شود.


وی اظهار کرد: به طور کلی درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار همه حواشی و کارهای اضافی برای دریافت یک مجوز برای ایجاد یک کسب و کار را از بین می‌برد و دولت باید برای اجرای این مساله تلاش بیشتری داشته باشد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته