دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا درباره لزوم آموزش حضوری؛

وقتی آموزش مجازی یادگیری را تنزل می‌دهد/ دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش باکیفیت

آموزش‌های مجازی ارزشیابی سطح یادگیری دانشجویان را به پایین‌ترین حد تنزل داده است و صرفاً صدور مدرک بدون دانش و تخصص انجام می‌شود اگر این روند پیش برود مدتی بعد دیگر خبری از علم در این کشور نیست.
کد خبر : 643284
آموزش حضوری

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا _ فاطمه بحیرائی؛ اواخر دی ماه امسال بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با صراحت بر بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه‌ها و مدارس از نیم‌سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تاکید و مسئولان مربوطه را موظف به فراهم کردن زمینه‌های بازگشایی آموزش حضوری کرد.


پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر الزام دانشگاه‌ها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم‌سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱، مسئولان آموزش عالی و روسای دانشگاه‌ها در نشستی در وزارت علوم دور هم جمع شدند تا سازوکارهای اجرای این دستور را مورد بررسی قرار دهند.


پس از این نشست، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، در سخنانی با اشاره به اینکه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی دارای مزایای زیادی است و در میزان و اثربخشی یادگیری نیز تاثیر زیادی دارد، گفت: این اجماع در میان روسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی وجود دارد که ازسرگیری آموزش حضوری یک ضرورت و نیاز مبرم امروز بوده و نکته مورد تاکید، تلاش و برنامه‌ریزی برای از سرگیری شکوهمند و موفق آموزش عالی است.


از سرگیری آموزش‌های حضوری برای ترم بهمن مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت اما با آغاز موج ششم کرونا، دانشگاه‌ها نتوانستند آموزش‌ها را به‌صورت حضوری ادامه دهند. ازاین‌رو عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ۷ اسفند ۱۴۰۰ با اعلام آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، تمام مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به‌دلیل بیماری کرونا، کلاس‌هایشان غیرحضوری برگزار شده است، باید کلاس‌های آموزشی را به‌صورت حضوری برگزار کنند.»


کلاس‌های دانشگاه آزاد اسلامی پس از تعطیلات نوروز حضوری می‌شود


البته دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای سال تحصیلی جدید حتی‌الامکان آموزش‌ها را حضوری در پیش گرفته، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره آموزش مجازی می‌گوید: «این نوع از آموزش آن‌چنان که باید از راندمان مناسبی برخوردار نیست. آینده علمی کشور به‌دلیل آموزش‌های مجازی با مشکل مواجه خواهد شد. براین اساس دانشگاه آزاد اسلامی همواره بر آموزش حضوری دانشجویان تاکید دارد و دغدغه اصلی ما آموزش با کیفیت است که این امر با حضور دانشجویان در محیط دانشگاه محقق می‌شود.»



وقتی آموزش مجازی یادگیری را تنزل می‌دهد/ دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش با کیفیت
دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی



دکتر طهرانچی ادامه می‌دهد: «اراده دانشگاه بر این است که بعد از تعطیلات عید نوروز به‌طور جدی فضای حقیقی و مدارس سما را شروع کنیم و البته به حمایت‌های فرهنگی در این زمینه نیاز داریم، نباید به‌راحتی محیط‌های آموزشی را تعطیل کرد.» کلاس‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ حضوری می‌شود


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد محیط‌های آموزشی ما را دوقفله کنند، می‌گوید: «دو سال از تعطیلی دانشگاه‌ها گذشت و دو سال دانشگاه‌ها تعطیل ماند که نباید این‌طور می‌بود. دانشگاه آزاد اسلامی هیچ مشکلی برای باز کردن خوابگاه‌ها، دانشگاه، سلف و غیره ندارد و آمادگی کامل را برای حضوری شدن آموزش‌ها داریم.»


رضا همدانچی، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، با اشاره به تاکید دکتر طهرانچی بر حضوری شدن آموزش‌ها بیان می‌کند: «با توجه به کاهش آمار مبتلایان پیک ششم و همچنین مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای حضوری‌ شدن آموزش‌ها، کلاس‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پس از پایان تعطیلات نوروز یعنی از ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ حضوری می‌شود و واحدها باید خود را برای حضور دانشجویان در دانشگاه آماده کنند.»



وقتی آموزش مجازی یادگیری را تنزل می‌دهد/ دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش با کیفیت
رضا همدانچی، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی



مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ظرفیت کلاس‌های دانشجویان به این نکته اشاره می‌کند که «به واحدهای دانشگاهی تأکید شده که موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و کلاس‌ها در صورتی حضوری می‌شود که هر یک از شهرها از وضعیت قرمز خارج شده باشند.»




بیشتربخوانید:





آسیب‌های جدی به عرصه دانش‌آموزی و دانشگاهی وارد شد


رؤسای دانشگاه‌ها، برگزاری آموزش‌ها و امتحانات به‌صورت مجازی را فرآیندی اشتباه می‌دانند؛ چراکه این نوع از ارزشیابی سطح یادگیری دانشجویان را به پایین‌ترین حد تنزل داده است و صرفاً صدور مدرک بدون دانش و تخصص انجام می‌شود.


محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار می‌کند: «آموزش مهم‌ترین رکن توسعه کشورها است و به‌واسطه شرایط کرونایی آسیب‌های جدی زیادی به این حوزه مهم در عرصه دانش‌آموزی و دانشگاهی وارد شد؛ اما متأسفانه به دلیل درک نشدن اهمیت این موضوع، شاهد هستیم که سایر بخش‌های جامعه همچون حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فعال شده؛ اما مقابله‌ای با حضوری شدن آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد که کشور به آن عرصه برنگردد.» آموزش‌های مجازی ارزشیابی سطح یادگیری دانشجویان را به پایین‌ترین حد تنزل داده است و صرفاً صدور مدرک بدون دانش و تخصص انجام می‌شود


وی ادامه می‌دهد: «بخشی از این روند طراحی شده و نیازمند این است که ما قدرتمندتر فرهنگ‌سازی کنیم و از نگرانی خانواده‌ها بکاهیم. اگر این روند حل نشود و آموزش‌ها به شکل مجازی بماند، قطعاً عوارض‌ آن را در سال‌های بعد می‌بینیم، چراکه افت یادگیری در خیلی از مسائل و موارد، خودش را با تأخیر نشان می‌دهد.»



وقتی آموزش مجازی یادگیری را تنزل می‌دهد/ دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش با کیفیت
محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد خاطرنشان‌ می‌کند: «در دوره دوساله همه‌گیری کرونا، سواد رسانه‌ای و سواد فناوری دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان و معلمان تقویت و بسترهای مربوط به‌شدت به‌روز شد، این فرصت باید در کنار آموزش قرار بگیرد و ترکیب حضوری و مجازی آموزش و تولید محتواهای ارزشمند را ساماندهی کنیم و در جبران تهدیدها، فرصت‌ها را در معرض عموم قرار دهیم.»




بیشتر بخوانید:





بازگشت به آموزش حضوری در سایر کشورها پیش‌تر از کشور ما اتفاق افتاده است


با توجه به دشواری وضعیت و تفاوت‌های موجود در سراسر دنیا، کشورها در مورد چگونگی و زمان برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های خود به شکل‌های متفاوتی تصمیم‌گیری می‌کنند. چنین تصمیماتی معمولاً توسط دولت‌ها یا مقامات محلی، اغلب با مشورت مسئولان بهداشتی گرفته می‌شود و هنگام تصمیم‌گیری، مقامات منافع و خطرات تحصیل، سلامت عمومی و عوامل اجتماعی اقتصادی را با توجه به وضعیت داخلی خود در نظر می‌گیرند.


اکثرا نتیجه این تصمیم‌ها برگزاری آموزش‌ها به شکل حضوری بود زیرا بر این باورند که آموزش مجازی، کارآمدی لازم را ندارد و جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری نیست. بنابراین بسیاری از کشورها در مراحل اولیه شیوع کرونا با وضع قوانین و دستورالعمل‌هایی خاص، آموزش‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کردند. از ۱۳۴ کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، مدارس ۱۰۵ کشور (۷۸درصد) حضوری شده و بازگشایی دانشگاه‌های ۵۹ کشور قبل از شهریور ۱۴۰۰ صورت گرفت. اگر روند آموزش‌ها به شکل غیرحضوری پیش برود مدتی بعد دیگر خبری از علم در این کشور نیست


با این حال به نظر می‌رسد که برخی از دانشگاه‌های ما برای آموزش حضوری جدیت لازم را نداشته باشند، چراکه به گفته حجت‌الاسلام‌ عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی؛ وقتی اعضای هیئت علمی سر کار نباشند و دانشجویان در دانشگاه، استادان را نبیند، ساختار دیگر علم‌محور و مهارت‌محور نیست.


وی ادامه می‌دهد: «البته بعید می‌دانم وزارت علوم و مسئولان کلان آموزش عالی کشور زیر بار این امر بروند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این زمینه تصمیم‌گیری و دانشگاه‌ها را ملزم به برگزاری آموزش‌ها به‌صورت حضوری کند.»


وی بیان می‌کند: «اگر مسئولان می‌خواهند وضع علم به همین صورت ادامه پیدا کند، خب بحثی نداریم اما باید توجه داشت که اگر با این روند پیش برویم مدتی بعد دیگر خبری از علم در این کشور نیست.»


انتهای پیام/۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب