دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد

صبح روز کنکور دکتری دانشگاه آزاد اسلامی چگونه گذشت؟/ نتایج اولیه آزمون از اوایل اردیبهشت منتشر می‌شود

امروز 9 بهمن روز سرنوشت‌سازی برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد است، زیرا کنکور دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در دو نوبت صبح و عصر تعیین می‌کند که چه کسانی از مهر امسال قرار است در کلاس‌های دکتری تخصصی دانشگاه‌ آزاد اسلامی حاضر شوند.
کد خبر : 64209

طاهره کوپالی، گروه دانشگاه: شرایط محل برگزاری و نحوه برگزاری آزمون‌ها همیشه یکی از شاخص‌های اصلی کیفیت کنکور برای داوطلبان بوده است چون ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد آن‌ها در جلسه امتحان دارد.


به همین دلیل به یکی از شعبه‌های اصلی برگزاری کنکور دکتری تخصصی یعنی مجتمع دانشگاهی نیایش، دانشگاه تهران مرکزی که میزبان داوطلبان زن دکتری تخصصی بود سر زدیم تا از کم و کیف برگزاری آزمون در این شعبه آگاه شویم.


امتحان نوبت صبح این حوزه امتحانی زیر نظر مستقیم دکتر مهرداد نوابخش، رییس دانشگاه آزاد تهران مرکزی، برگزار شد. در ساعات میانی آزمون دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر بهروز دانشیان رئیس مرکز سنجش و پذیرش در این مجتمع دانشگاهی حضور پیدا کردند و از کلاس‌ها و سالن‌های برگزاری آزمون بازدید کردند و با تعدادی از داوطلبان به گفت‌وگو پرداختند.


حسین‌زاده لطفی اعلام کرد: ظرفیت پذیرش تقریبا مانند قبل است، و به‌جز چند رشته‌محل که به دفترچه اضافه شد تغییر چندانی در آزمون، ظرفیت‌ها و رشته‌محل‌ها صورت نگرفت.


او با بیان اینکه هر داوطلب می‌توانست 40 رشته محل را انتخاب کند، گفت: «نتایج اولیه آزمون از اوایل اردیبهشت منتشر و داوطلبان چند برابر ظرفیت معرفی می‌شوند، هر داوطلب می‌توانست 40 رشته محل را انتخاب کند.»


حسین‌زاده لطفی افزود: «پس از برگزاری مصاحبه‌ها نتایج نهایی در شهریور 95 اعلام می‌شود.»


دانشیان اعلام کرد: تمامی رشته‌های آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی در روز 9 بهمن در 2 نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. تعداد داوطلبان آزمون دکتری تخصصی امسال 103 هزارو 967 نفر بودند که از این تعداد 39 هزارو 416 نفر زن و 64 هزارو 551 نفر مرد بودند. 46 هزارو 168 نفر در 47 مجموعه امتحانی در نوبت صبح شرکت کردند.


او افزود: «ساعت 16 عصر امروز 57 هزارو 799 نفر در 108 مجموعه رقابت خواهند کرد که 21 هزارو 840 نفر از آن‌ها زن و 35 هزارو 959 نفر از آنها مرد هستند.»



آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی سال 95 در 155 مجموعه امتحانی و در 53 حوزه برگزار می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز یکی از متولیان اصلی برگزاری آزمون دکتری تخصصی در شهر تهران است.


نوابخش اعلام کرد: علاوه بر مجتمع دانشگاهی نیایش، 2 مجتمع دانشگاهی دیگر تهران مرکزی یعنی پیامبر اعظم (ص) برای داوطلبان مرد و مجتمع ولی عصر (عج) برای داوطلبان زن در نظر گرفته شده است.


او افزود: «13 هزارو 411 نفر در نوبت صبح و 13 هزارو 913 نفر در این سه مجتمع آموزشی برای شرکت در امتحان در این حوزه‌ها حضور پیدا می‌کنند.»


نکته جالب توجه در حوزه امتحانی نیایش استفاده از اعضای هیات علمی برای برگزاری آزمون بود. با توجه به اینکه آزمون دکتری یک آزمون تخصصی و کیفی است سعی شد از متخصص‌ترین که شامل استادان، استادیاران و دانشیاران هستند، استفاده شود.


البته این مسئله مختص به حوزه‌های امتحانی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی نبود بلکه بسیاری از واحدهای جامع دیگر در استان تهران نیز از اعضای هیات علمی در روند برگزاری آزمون کمک گرفتند.


از دو هفته قبل قرنطینه‌های اصلی و فرعی آغاز شد. کادر اجرایی نیز از شب گذشته برای هماهنگی و بهتر برگزار شدن آزمون در این محل حضور پیدا کردند.


در استان تهران بویژه در حوزه‌های امتحانی دانشگاه تهران مرکزی، حوزه‌های امتحانی مربوط به زنان در مقایسه با سال گذشته رشد داشت، همچنین سعی شد حوزه‌هایی برای زنان انتخاب شود که داوطلبان برای رفتن به محل آزمون با مشکلاتی نظیر دوری راه و رفتن به حاشیه شهر مواجه نشوند.


در جلسات درون‌سازمانی دانشگاه تهران مرکزی چهار محور برای برگزاری هرچه بهتر آزمون دکتری مشخص شد، محور اول بر روی آرامش و امکانات حوزه‌های برگزاری آزمون تاکید داشت.


هدف دوم مربوط به عوامل اجرایی بود به ویژه افرادی که با داوطلبان به صورت مستقیم در جلسه امتحان در ارتباط هستند؛ سعی شد از بهترین کارمندان و بهترین استادان برای برگزاری آزمون دکتری استفاده شود.


با توجه به اینکه سوالات دکتری کیفی و تخصصی است در محور و هدف سوم برنامه‌ریزی شد در جلسه امتحان از استادان مربوط به همان رشته امتحانی استفاده شود، به عنوان مثال استاد رشته پتروشیمی در سالنی که در آن داوطلبان رشته پتروشیمی امتحان می‌دهند حضور پیدا کند تا بتوانند به سوالات احتمالی داوطلبان پاسخ دهند.


هدف چهارم نیز مربوط به خدمات‌رسانی بیرونی است. با هماهنگی‌هایی که با مجاری اجرایی استان تهران صورت گرفته است امکاناتی فراهم شد که دداوطلبان در محیط بیرون از دانشگاه نیز با مشکلات کمتری نظیر ترافیک و نحوه حمل و نقل مواجه شوند زیرا مواردی از این دست نیز در وضع روحی و روانی داوطلبان و نحوه عملکرد آن در جلسه امتحان مرتبط است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب